رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: برای خراسان ۲۹۰۰ میلیارد تومان بودجه در زمینه تسهیلات کرونایی تخصیص دادند که ۱۶۷۴ میلیارد تومان درخواست و از این مقدار ۴۱۴ میلیارد تومان پرداخت شده که حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کل بودجه اختصاص داده شده به استان در این حوزه و عدد بسیار کمی است.

پرداخت ۴۱۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمود بنانژاد امروز، ۵ شهریور ماه، در برنامه رادیویی «ما می‌توانیم» با موضوع اصناف در دوران کرونا و نقش اصناف در تحقق شعار سال، اظهار کرد: ما ۱۵۰ هزار واحد صنفی در مشهد داریم که ۱۱۰ هزار دارای پروانه بوده و تعدادی در دست اقدام هستند.

وی بیان کرد: در اتفاقاتی که در این چند ماه اخیر رخ داد، حوزه اصناف در توزیع اقلام مورد نیاز مردم چه بهداشتی و چه کالاهای اساسی نقش ویژه‌ای را در این بحث ایفا کرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته قفسه‌های کالایی آن‌ها خالی شد اما ما به دلیل وجود فروشگاه‌های خُردی که در سطح شهر وجود دارند و مویرگی در سطح شهر توزیع شدند، به هیچ وجه احساس کمبود کالا نداشتیم.

بنانژاد گفت: از یک اسفند که شیوع کرونا اتفاق افتاد، آسیبی جدی به حوزه اصناف وارد شد، چه آن‌ها که مستقیم تعطیل شدند مانند صنف بازی‌های یارانه‌ای و تالارهای پذیرایی و چه صنوف دیگری که در ارتباط با این صنوف بودند یا از رکود تورمی شدید موجود در جامعه آسیب جیدی دیدند. به طور متوسط در هر واحد صنفی حدود ۲.۷ نفر اشتغال ایجاد شده که اگر برای هر کدام مشکلی ایجاد شود، ۲.۷ نفر بیکار می‌شوند، بنابراین سعی کردیم برای نگهداری این واحدها به هر صورتی که هست فعالیت کرده و امکاناتی را ایجاد کنیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه شیوع کرونا در ابتدا منجر به تعطیلی واحدهای صنفی شد اما به مرور به این نتیجه رسیدیم که باید با این شرایط زندگی کنیم و حوزه اقتصادی خود را در کنار این بیماری نگه داریم، عنوان کرد: مشهد شهری زیارتی و مسافرتی است که بسیاری از صنوف ما به واسطه حدود ۲۸ میلیون زائری که به مشهد می‌آیند، شکل گرفته، بنابراین در این شرایط آسیب جدی دیدند. تلاش کردیم بتوانیم با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه‌های خدمات‌رسان و همچنین ورود استانداری به این موضوع، امکاناتی ایجاد کنیم که این واحدها بتوانند خود را با شرایط منطبق کنند.

پرداخت حدود ۱۷ درصدی تسهیلات کرونایی در استان

وی افزود: بخشی از اقدامات تسهیلات کرونایی بود که به صورت کشوری مصوب شد. برای خراسان ۲۹۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص دادند که ما ایرادات جدی به شرایط آن داشتیم، زیرا شرایط جذب این تسهیلات بسیار سخت بود. از این ۲۹۰۰ میلیارد تومان، ۱۶۷۴ میلیارد تومان درخواست و از این مقدار ۴۱۴ میلیارد تومان پرداخت شده که حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کل بودجه اختصاص داده شده به استان در این حوزه و عدد بسیار کمی است. ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از بودجه باقی مانده که درخواست داریم این میزان را به بخش‌ها و صنوف دیگری که متقاضی هستند تسری دهند ...

بنانژاد ادامه داد: بخشی به استقبال واحدهای صنفی بر می‌گردد، زیرا وام بانکی بوده، سود دارد، توجیه اقتصادی برای واحدها ندارد و امکان پرداخت این سود برای واحدهای صنفی نیز ضعیف است. بخشی هم به شرایط سختی که دریافت وام‌ها داشت بر می‌گردد. برخی بانک‌ها نیز همکاری خوبی نداشتند. این کارها انجام شد تا بتوانیم کسب و کارها را نگه داریم که به شرایط پایداری برسیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌های بی‌رویه‌ای در بازار اتفاق افتاده که مردم بازار، کسبه و مغازه‌ها را مسئول ان می‌دانند، تصریح کرد: حلقه‌های قبل از بازارف کسبه و مغازه‌ها، گرانی را ایجاد می‌کنند و مقصر این گرانی بازار، اصناف و کسبه نیستند، در حالی که خود آن‌ها به نوعی از این افزایش قیمت‌ها آسیب دیدند. در بسیاری از صنوف افزایش قیمت‌ها موجب شده سرمایه آن‌ها به شدت کاهش یابد که قاعدتا سودشان نیز کاهش می‌یابد. ما به نوعی ویترین قیمت‌ها هستیم، همه قیمت‌ها را در ویترین مغازه‌ها می‌بینند و تصورشان این است که در بازار اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص نقش اصناف در عبور از کرونا بیان کرد: یکی از نقش‌های اصناف در دوران کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که تدوین و ابلاغ شده، زیرا حوزه اصناف پرمراجعه‌ترین بخش‌های جامعه هستند که می‌توانند نقش موثری را در عبور از کرونا ایفا کنند. رعایت دستورالعمل‌های بهداشت و ترویج فرهنگ در این خصوص از جمله اقدامات است.

بنانژاد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی نیز توزیع کالا از جمله کالاهای اساسی و رساندن آن به دست مردم را داشتیم. در ابتدای کار که یک‌باره حجم تقاضای ماسک و ضد عفونی‌کننده در جامعه بالا رفت و تولید کفاف تقاضا را نمی‌داد، بسیاری از صنوف ما در حوزه‌های پوشاک و تجهیزات پزشکی به این روی آوردند که تولید کنند.

تولید روزانه ۸۲۵ زار و ۳۰۰ ماسک در استان

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: بعد از آن نیز به صورت مستمر کارگاه‌های دیگری ایجاد شدند اما متاسفانه در تهیه مواد اولیه مشکلاتی داریم، با این حال با تمهیدات سازمان صمت و هماهنگی با کارخانه‌های تولیدکننده اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است تا در تولید ماسک مشکلی نداشته باشیم. روزانه ۸۲۵ هزار و ۳۰۰ ماسک با ۴۲ واحد صنعتی و کارگاهی در استان تولید می‌شود که در استان مجوز گرفتند و کار می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات اتاق اصناف برای جهش تولید عنوان کرد: ما در خصوص شعار سال برنامه کاملی را به نام برنامه جامع جهش تولید در سه فاز رفع موانع تولید، رونق تولید و جهش تولید تدوین کردیم. در حوزه اصناف کارگاه‌های تولیدی ما خُرد و کوچک و بعضا متوسط هستند. این کارگاه‌ها همان‌طور که در تولید ماسک می‌توانند رسته یا مسیر تولید خود را تغییر دهد و ماسک تولید کنند، در سایر موارد نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. نام این کار را می‌توان جهش تولید گذاشت. بیش از ۸۵ درصد حوزه تولید پوشاک و ۹۰ درصد تولید کیف و کفش ما در حوزه صنفی است و استان خراسان رضوی ظرفیت زیادی در تولید این دو قلم دارد.

بنانژاد افزود: فاز اول رفع موانع تولید است که ابتدا بخش شناسایی واحدهای تولیدی صنفی و شناسایی ریسک‌ها و موانع بر سر راه این واحدها وجود دارد که این موارد را شناسایی کردیم. در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مصوبه کارگروه حوزه اصناف را گرفتیم که در اتاق اصناف تشکیل می‌شود.

چند شهرک صنفی در مشهد در حال اجرایی شدن است

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در فاز رونق تولید به این دلیل که کارگاه‌های ما خُرد و کوچک هستند، استفاده از خدمات مشترک برای آن‌ها سخت و هزینه‌بر است که این کارگاه‌ها را به سمت ایجاد خوشه‌های صنفی سوق دادیم، یعنی مجموعه‌هایی را ایجاد کنیم که به این واحدهای خُرد خدمات مشترک بدهند، وقتی خوشه‌ای شکل می‌گیرد، نیاز دارند واسط توسعه‌ای برای آن‌ها دیده شود یا مجموعه‌ای که خدمات آن‌ها را به صورت تجمیعی انجام دهد. بعد از این خوشه‌ها شهرک‌های صنفی قرار دارد که تاکنون چند مورد آن شروع شده و در حال اجرایی شدن است. در این راه به موانعی برخوردیم که شاید پیش پا افتاده باشد اما جلوی حرکت یک مجموعه را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در فاز جهش تولید ایجاد همین شهرک‌های صنفی می‌تواند به خوبی به جهش تولید کمک کند.   در کنار هم قرار گرفتن، هم‌افزایی، استفاده از خدمات مشترک و خدمات در حوزه‌های صادراتی در جهش تولید دیده شده است. یکی از ابزارهای مهمی که می‌تواند در جهت افزایش تولیدات اتفاق بیفتد، توسعه بازار و بزرگ کردن بازار واحد تولیدی است. قبل از کرونا و افزایش نرخ ارز در اتاق اقدامات صادراتی خوبی از جمله فرستادن هیات‌های تجاری به چند کشور و برگزاری نمایشگاه‌هایی در کشورهای دیگر برای حوزه صنفی را انجام دادیم اما با افزایش نرخ ارز و هزینه‌ها این کارها محدود شد. حوزه CIS و افغانستان مشتریان خوبی در این زمینه هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها