شهدا عاشقان و یادآوران راه امام حسین(ع) هستند. همان‌هایی که بی‌تفاوت از اعتقادات، رشادت‌ها و دلیری‌های امام خود نگذشتند. هشت سال دفاع مقدس و شهدای بسیار حاصل همین اعتقاد و تفکر حسینی بود. جنگ که تمام شد، شهدای مدافع حرم یک بار دیگر یادآوری کردند که برای دفاع از ناموس و اسلام حاضرند جانشان را نثار کنند.

حسینیه‌ای به وسعت خانه شهدای مشهد

سرور ‌هادیان/

 شهدا عاشقان و یادآوران راه امام حسین(ع) هستند. همان‌هایی که بی‌تفاوت از اعتقادات، رشادت‌ها و دلیری‌های امام خود نگذشتند. هشت سال دفاع مقدس و شهدای بسیار حاصل همین اعتقاد و تفکر حسینی بود. جنگ که تمام شد، شهدای مدافع حرم یک بار دیگر یادآوری کردند که برای دفاع از ناموس و اسلام حاضرند جانشان را نثار کنند.

و حالا محرم فرصت ابراز ارادت و دلدادگی بیشتر به راه امام حسین(ع) است که این روزها «هیئت لبیک حسینیه هنر» در کنار همه هیئتی‌ها و ارادتمندان حسینی با شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با برپایی مراسم یاد و خاطره رشادت‌های سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش عزاداری‌های خود را به شیوه متفاوت و مناسب با این روزها در هر کوی و برزنی برگزار می‌کنند.

روضه‌های ساده و بی‌پیرایه و مراسم عزاداری در خیابان‌ها و معابر به خصوص مقابل منازل شهدا از جمله جلوه‌های ارادت شیعیان به ائمه اطهار(ع) است که این روزها در شهر به چشم می‌خورد.

•       برگزاری مراسم مقابل منازل شهدا

یکی از فعالان فرهنگی هیئت لبیک حسینیه هنر مشهد، درباره برگزاری مراسمات این روزها در مقابل منازل شهدا می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا که امسال برگزاری هیئت ثابت همانند سال‌های گذشته در مکان‌های سربسته وجود ندارد، تصمیم بر آن شد که ایده جدیدی برای این منظور در نظر گرفته شود.

مهدی عشقی رضوی می‌افزاید: از گذشته نیز با خانواده‌های محترم شهدای مدافعین حرم مرتبط بودیم بنابراین تصمیم گرفتیم این دو را با هم پیوند بزنیم و بر آن شدیم برنامه روزانه‌ای برگزار شود که در خدمت خانواده شهدا باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: بنا بر شرایط موجود کرونا تصمیم گرفته شد در مقابل منازل شهدای مدافع حرم در پیاده‌رو منزل، روضه‌ای مختصر خوانده شود.

این فعال فرهنگی حسینیه هنر تصریح می‌کند: این کار خودجوش و هیئتی انجام شد و بانی‌هایی برای برگزاری این مراسم ما را همراهی کردند. بانی‌هایی که فرش، سخنران، سیستم صوت، پرچم و... هر کدام یک بخشی را قبول کردند.

•       استقبال خوب خانواده‌های شهدای مدافع حرم

وی بیان می‌دارد: از گذشته با خانواده‌های محترم شهدای مدافع حرم ارتباط داشتیم. پس از تماس برای هماهنگی ساعت برگزاری، خانواده‌های شهدا بسیار علاقه‌مند برخورد کردند و تاکنون این مراسم‌ها در مقابل منازل خانواده‌های شهیدان حریری، بختی و محمدی مفرد برگزار شده است حتی برخی خانواده‌های شهدا پس از برگزاری مراسم در جلو منازلشان، در شب‌های بعدی ما را در مراسم‌های سایر خانواده‌های شهدا همراهی می‌کنند.

•       شهدای سلامت

وی در ادامه تصریح می‌کند: در شب‌های بعد این مراسم جلو منازل خانواده‌های شهیدان دیگری که در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی آن هستیم، برگزار خواهد شد و همچنین برگزاری مراسم جلو منازل شهدای سلامت را نیز در برنامه خواهیم داشت و مراسم‌ها تا شام شهادت ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص برگزاری مراسم اظهار می‌دارد: ساعت ۱۸ در مقابل منزل خانواده شهید دقایقی مداحی پخش می‌شود و ساعت ۱۸:۳۰ مراسم آغاز و توسط حجت‌الاسلام سیدامیرمحمد طباطبایی سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای با مضامین روز انجام می‌شود و سپس ۱۵ دقیقه نیز مراسم روضه برگزار می‌شود و ساعت ۱۹ مراسم به پایان می‌رسد.

•       مراسمی خودجوش و هیئتی

عشقی تأکید می‌کند: همه تلاشمان را برای برگزاری این مراسم به مدت ۳۰ دقیقه انجام می‌دهیم تا مراسم مفید باشد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود و ‌اسباب زحمتی برای اهالی محل نداشته باشد.

وی در خصوص تعداد برگزاری این مراسم و حضور مردم در این جمع خودجوش می‌گوید: حدود هفت نفر هستیم که این مراسم را برگزار می‌کنیم که خانواده شهدا، همسایه‌ها و افراد رهگذر به جمع ما می‌پیوندند و هر شب تعداد افراد معمولاً افزایش می‌یابد.

وی بیان می‌دارد: در این مراسم همه هدفمان این است که عرض ارادتمان به سرور و سالار شهیدان را در کنار خانواده‌های شهدا اعلام کنیم.

•       همراهی با مراسم عزاداری

نخستین مراسم در مقابل منزل پدری شهید حسین هریری برگزار شد؛ شهید مدافع حرمی که مسئول تخریب لشکر فاطمیون بود و در سال ۹۵ در منطقه حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پدر این شهید در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: سال‌هاست که با حسینیه هنر مرتبط و با فعالیت‌های آن‌ها آشنا هستم.

عباس حریری می‌افزاید: وقتی از هیئت لبیک حسینیه هنر مشهد با من تماس گرفتند، بسیار خوشحال شدم که قرار است این ایده برای ارادت به امام شهیدمان با همراهی خانواده شهدای مدافع حرم برگزار شود.

وی خاطرنشان می‌سازد: خوشبختانه این مراسم با استقبال همسایه‌ها و دیگر همراهانی که از مسجد محل به ما پیوستند به خوبی برگزار شد و به رسم احترام و ارادت در مراسم‌های شب‌های بعد در مقابل منازل شهدای مدافع حرم دیگر همراه با هیئت لبیک حسینیه هنر آن‌ها را همراهی خواهم کرد.

•       احساس ارادت

مادر شهیدان بختی نیز می‌گوید: از برگزاری این مراسم در مقابل منزلمان بسیار خوشحال شدم.

خدیجه شاد می‌افزاید: یادآوری نام پسرهایم مصطفی و مجتبی که هر دو از مدافعان حرم بودند در مراسمی که با یاد سیدالشهدا(ع) برگزار شد، برایم بسیار قابل احترام و همچنین استقبال مردم محل هم بسیار خوب بود.

پدر شهید مهدی (جواد) محمدی مفرد نیز که مراسم عزاداری حسینی در حیاط منزلشان برگزار شده است، می‌گوید: همه ساله برگزاری مراسم‌های مذهبی و نذورات را در منزل داریم و امسال به دلیل بیماری کرونا اگرچه برگزاری برخی مراسمات و نذورات کنسل شد اما این آمادگی را برای برگزاری داشتیم.

غلامرضا محمدی مفرد خاطرنشان می‌سازد: از این رو حیاط منزل را فرش کردند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری برگزار شد.

شهید مدافع حرم مهدی (جواد) محمدی مفرد، ۱۵ بهمن سال ۹۴ در سوریه به به فیض رفیع شهادت نائل شد. از او دو پسر به نام‌های‌ ابوالفضل و علی‌اکبر به یادگار مانده است.

•       مراسم عزاداری حسینی پابرجاست

برادر شهید علی‌اکبر زوار نیز درباره برگزاری مراسم عزاداری می‌گوید: از این پیشنهاد استقبال کردیم و خوشحالیم که هیچ چیز مانع برگزاری این مراسمها در این روزها نخواهد شد.

علی زوار با اشاره به این نکته که خوشبختانه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان مراسم‌ها را برگزار کرد، اظهار می‌دارد: محدودیت‌هایی ایجاد شده که برای حفظ سلامت مردم لازم است اما با توجه به همین محدودیت‌ها خوشحالم که این باورها را با ابتکار می‌توان همواره ادامه داد.

شهید علی‌اکبر زوار در دوم آذر ماه سال ۹۴ در منطقه تدمر سوریه مانند همه شهدای مدافع حرم برای ادامه راه امام حسین(ع) به شهادت رسید.

برچسب‌ها