پس از آنکه پرونده گران‌فروشی چند صد تنی برنج توسط یکی متخلفان اصلی بازار برنج مشهد در تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت، سرانجام با تمام فشارهایی که پشت پرده وجود داشت تا با فرد متخلف برخورد نشود، اما تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی گوش این فرد را کشید و او را محکوم به پرداخت جریمه کرد.

آقای(ی)، برنج‌فروش متخلف محکوم شد

عقیل رحمانی/

پس از آنکه پرونده گران‌فروشی چند صد تنی برنج توسط یکی متخلفان اصلی بازار برنج مشهد در تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت، سرانجام با تمام فشارهایی که پشت پرده وجود داشت تا با فرد متخلف برخورد نشود، اما تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی گوش این فرد را کشید و او را محکوم به پرداخت جریمه کرد.

**کشف محموله با همکاری سازمان صمت و سپاه

۲۳ شهریور ماه سال گذشته بود که خبر جلوگیری از گران‌فروشی ۴میلیارد تومانی برنج را که در پی یک اقدام مشترک معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان و عوامل ناحیه مقاومت بسیج سپاه حضرت مسلم (ع) صورت می‌گرفت را رسانه‌ای کردیم.

 در متن آن خبر و در تشریح پشت پرده‌های ماجرا آمده بود: عامل این اقدام، جابه‌جایی محموله را شبانه صورت می‌داد، چرا که به تصور فرد ســودجو، چشمان عوامل نظارتی دیگر قادر به ردزنی اعمال خالف قانون او نخواهد بود. همچنین دلیل دیگــری که محموله‌ها در چندین نقطه شهر نگهداری می‌شــد هم این بود که اگر یــک انبار مورد شناســایی قرار گرفت، تمامــی محموله از ید سودجو خارج نشود و باز هم گران‌فروشی ادامه داشته باشد.

جمع‌بندی اقدام‌های نامحسوس، برگ دیگری از تصمیم‌های مجرمانه فرد مورد اشاره را هم برملا کرد و آن هم این بود که او تصور می‌کرد اگر تمامی محموله در شــهر دپو شود، به سرعت توسط عوامل سپاه شناسایی می‌شود و به همین جهت برنج‌ها را از شهر خارج کرده بود. او حتی در مقطعی قسمتی از محموله را هم گران‌تر و هر کیسه را حدود ۱۲۰ هزارتومان(چند ده هزارتومان بالاتر از قیمت مصوب وقت) در بازار فروخته بود.

در ادامه و در یک عملیات هماهنگ پس از آنکه آدرس دقیق مکان‌های دپوی محموله عظیم برنج در فاز یک و دو مصلی، بولوار آزادی و مفتح شرقی از قبل مورد شناسایی قرار گرفته بود، انبارها مورد بازرســی قرار گرفت و پرده از دورخیزی عظیم برای گران‌فروشی در شهر برداشته شد.

پس از کشف محموله‌ها پرونده گران‌فروشی و احتکار برای آقای «ی» تنظیم و راهی تعزیرات حکومتی شد. این ماجرا همچنان ادامه داشت تا اینکه اطلاعاتی به دست رسانه رسید که نشان می‌داد با وجود کشف محموله عظیم برنج، باز هم فرد متخلف دست از گران‌فروشی در بازار به واسطه برخی حمایت‌ها برنداشته است.

**گران‌فروشی علنی در بازار

از همین رو پیگیری‌های رسانه ادامه پیدا کرد و در این زمینه گزارشی با عنوان «سرکی به پشت پرده تحرکات آقای «ی» در بازار برنج مشهد» هم منتشر که در آن آمده بود: وقتی به اولین فروشگاه او که در بولوار مصلی قرار داشت رفتیم مشخص شد هر کیسه ۱۰ کیلویی را که باید ۸۹ هزارتومان بفروشد، ۱۱۰ هزار تومان قیمت می‌دهد و حتی فروشنده در پاسخ به این موضوع که مگر قیمت مصوب هر کیسه برنج پاکستانی در نهایت۸۹ هزار تومان اعلام نشده است، می‌گوید: چه کسی گفته هر کیسه برنج پاکستانی ۸۹ هزار تومان است؟

در ادامه از خرده‌فروشی به عمده‌فروشی آقای «ی» می‌روم. به سراغ آقای (ی) که در محل حضور داشت رفته و از او قیمت هر کیسه برنج پاکستانی را سؤال می‌کنم. او می‌گوید: هر کیسه ۱۰ کیلویی ۱۰۵ هزارتومان!

این گزارش را هم در حالی منتشر کردیم که تمامی برنج‌های پاکستای با ارز دولتی وارد شده و قیمت مصوب داشت و نباید گران‌تر به مردم فروخته می‌شد.

**شکایت از رسانه و حمایت دستگاه قضایی از افشاگری

از این موضوع هم چند روزی گذشت تا اینکه فرد متخلف از رسانه به خاطر پیگیری یک دغدغه مردمی و افشاگری شکایت کرد و پرونده مذکور به شعبه ۶۰۵ دادسرای ناحیه ۶ مشهد ارجاع و توسط بازپرس «عرب میستانی» مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت این مقام‌قضایی اعلام کرد: درج این اخبار نمی‌تواند مصداق نشر اکاذیب و افترا باشد. در هیچ سطری از اخبار منتشر شده نامی از شخص شاکی به میان نیامده است و درج نام با حروف اختصاری -در متن خبر نوشته شده است آقای (ی) - نمی‌تواند موجب انتساب خبر به شاکی باشد و تنظیم خبر به کیفیتی است که متن آن صراحت در انتساب عمل مجرمانه به شاکی ندارد و...  . در حالی که این مقام قضایی معتقد بود اطلاع‌رسانی از وقوع تخلفات، وظیفه رسانه است در ادامه این رأی اعلام کرد: بنابراین در نتیجه از نظر بازرسی دلایل بر وقوع بزه‌های اعلامی کافی نیست و مستنداً به ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری قرار منع تعقیب متهمان صادر و اعلام گردید.

**مدیرکل تعزیرات حکومتی استان: جریمه ۵میلیاردی فرد متخلف

این کش و قوس‌ها ادامه داشت تا اینکه روز گذشته سیدمرتضی مدنی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی، از صدور رأی قطعی در مورد این متخلف خبر داد و در این زمینه به خبرنگار قدس گفت: حسب گزارش واصله از سازمان صمت مبنی بر گران‌فروشی چند صد تنی برنج پاکستانی توسط یک واحدصنفی، پرونده‌ای تشکیل و به شعبه دوم هیئت بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان مشهد ارجاع و رسیدگی ماجرا در دستور کار همکاران قرار گرفت.

مدنی افزود: پس از طی مراحل قانونی، اقدام‌ها و تحقیقات لازم معمول، در نهایت با احراز اتهام منتسبه به فرد خاطی، طی دادنامه صادره محکوم‌علیه به پرداخت مبلغ ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم گردید.

**کارشناس مسئول سازمان صمت: گران‌فروشی ۲۰ هزارتومانی در هر کیسه برنج

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی هم اظهار کرد: پس از آن اقدام مشترک که با همکاری سرهنگ پاسدار کوکبی، فرمانده وقت ناحیه مقاومت بسیج سپاه حضرت مسلم (ع) صورت گرفت و محموله‌ها در هفت انبار کشف شد، پرونده مذکور تحت عنوان احتکار و گران‌فروشی و... به تعزیرات حکومتی ارسال شد که با حضور مدیرکل جدید تعزیرات حکومتی استان رسیدگی به این دست پرونده‌ها سرعت چند برابری پیدا کرده است.

در آن پرونده فرد متخلف برای لو نرفتن ماجرا به جز پخش کردن محموله در چند انبار حتی موجودی انبارها را هم در سامانه جامع ثبت نکرده بود و سعی در مخفی نگه داشتن ماجرا داشت. مقدسی تصریح کرد: او حتی از کدهای انبارهای متعلق به دیگران هم سوءاستفاده کرده بود.

بررسی‌های بازرسان سازمان صمت نشان می‌داد آقای (ی) در هر کیسه حدود ۲۰ هزارتومان گران‌فروشی کرده بود که پس از رسیدگی به پرونده در تعزیرات حکومتی، فرد متخلف به پرداخت جریمه محکوم شد.

 وی که از اقدام قاطع مدیرکل تعزیرات حکومتی قدردانی کرد، در ادامه عنوان داشت: برخورد با تخلفاتی نظیر اینکه اطلاعات انبارها خلاف واقع در سامانه جامع انبارها ثبت شود و یا از ثبت حواله‌های مشمول مانند برنج در آن سامانه جامع  استنکاف کنند، طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ ق. م.ق برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها