یزد – مراسم عزاداری ماه محرم در یزد ، به مانند تمام سراسر کشور تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته و این مراسم ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزارمی شود و یزد حسنیه ایران ،محرم ۱۴۴۲را به شکلی متفاوتر از سال های گذشته برگزار می کند .

کرونا حریف عشق ارادت مردم یزد ،حسنیه ایران به امام حسین(ع) نشد

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین ، امسال مراسم و آداب رسوم ماه محرم در استان یزد به مانند  سراسر کشور تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته و بسیاری از این مراسم بنا به  تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای حفظ سلامتی عزادران مانند سراسر کشور به شکل محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزارمی شود .

مردم  یزد از دیر باز عشق و ارادتی خاصی به اهل بیت و بخصوص امام حسین داشته اند و عزاداری مردم یزد ریشه تاریخی در کشور دارد وسبک و سیاق عزاداری بسیاری از هیئت ها ی یزد در کشور زبانزد عام خاص بوده و رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته بسیاری از این عزاداری ها را ستودند و از این نوع عزاداری به عنوان الگویی برای دیگر هیئت ها یاد کردند .

 امسال مراسم ماه محرم  در یزد حسینیه ایران هم تحت تاثیر بیماری کوید ۱۹ قرار گرفته است ولی این از عشق و ارادت مردم دارالعباده یزد نکاسته و باعث افزایش شعور حسینی در یزد شده و مردم یزد در اقدامی پسندیده برسر در خانه ها ی خود پرچم عزا نصب کرده و تمام شهر با آغاز ماه محرم با سیاهپوش کردن میادین کوچه و بازار و دیگر اماکن  به استقبال این ماه رفتند .  

فعالیت پررنگ هیات ها در فضای مجازی

با توجه شرایط بیماری کرونا در کشور بسیاری از هیئت ها ی یزد در شبکه ها ی اجتماعی به ویژه ایستاگرام اقدام به پخش مراسم عزاداری کرده  و بسیاری از مردم با مراجعه به پیج این هیئت از این برنامه استفاده کرده اند .

و از سوی دیگر  بساری از هیئت های یزد با توجه  توجه به بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی مردم برنامه های عزاداری خود را محدود کرده و به طرح «هر هیئت آزادی یک زندانی» که توسط ستاد دیه استان ، سازمان فرهنگی اجتماعی و شهرداری یزد ،اداره کل زندانها ی استان و همکاری خانه صلح و اندیشه یزد پیوستند در این طرح شرکت کردند و باعث ازادی زندانیان جرائم غیرعمد شدند.

 برخی هیئت ها به پویش کمک های مومنانه پیوستند و برخی دیگر به پویش های نذر سلامتی پیوسته و برای هیات ها اقلام بهداشتی ازجمله مواد ضد عفونی و ماسک تهیه کردند ودر اختیار عزاداران قرار دادند . 

لغو مراسم نخل برداری

مراسم نخل برداری ظهرعاشوردر یزد قدمت دیرینه ای دارد نخلهای یزد هم به مانند سالهای گذشته سیاهپوش شده اند که هرساله در روز عاشورا پس از اقامه نماز ظهرعاشورا ، مرسم نخل گردانی در تمام نقاط استان برگزار شد ولی امسال این مراسم هم مانند مراسم سنتی جوش حلقه و علم گردانی و ... تحت تاتیر بیماری کرونا قرار گرفته و برگزار نمی شود.

ولی با این حال برگزاری عزای سرور سالار شهیدان در یزد حسینیه ایران به مانند سراسر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت مسئولان به بهترین نحودر حال انجام است و امید است با رعایت دستور العمل های بهداشتی بخصوص در ایام تاسوعا و عاشورا حتی یک بیمار به بیماران کشور اضافه نشود و با دعای خیر عزاداران این بیماری از کشور جهان رخت بر ببند .

برچسب‌ها