معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از پایان مراحل آماده‌سازی چهارخانه صنایع‌ دستی در مناطق حاشیه شهر مشهد خبر داد.

چهار خانه صنایع‌ دستی در مشهد آماده بهره‌برداری است

به گزارش قدس آنلاین، محمد مطیع با اعلام این مطلب افزود: خانه‌های صنایع دستی با هدف آموزش و در نهایت ایجاد اشتغال برای افراد به خصوص در مناطق روستایی و حاشیه‌شهرها ایجاد می‌شود تا از بیکاری و مهاجرت افراد به شهرها جلوگیری کند ضمن این که موجب ترویج هنرهای سنتی و صنایع ‌دستی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: خانه‌های صنایع ‌دستی ‌آماده‌سازی رشته‌های دستبافته‌های سنتی، سفال و سرامیک، فیروزه‌تراشی و ارغوان و گلیم‌بافی را آموزش می دهند.

معاون صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تنها یک خانه ابریشم در شهرستان تربت‌حیدریه فعال است.

مطیع افزود: تلاش داریم تشکیل خانه‌های صنایع‌دستی را تا حد امکان و با توجه به اهداف مفید مد نظر ادامه دهیم به خصوص ایجاد این مراکز در مناطق روستایی و حاشیه شهر هدف است.

وی ادامه داد: به فراخور توسعه و ترویج آموزشها و ایجاد اشتغال در این حوزه می‌توان مراکز فروشگاهی را نیز آماده‌ و در زمینه تسهیل در فروش محصولات تولیدی نیز اقدام کرد.

معاون صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ افتتاح و بهره‌برداری از این خانه‌ها با هدف جلب علاقه مندان فراوان و تسهیل در امر آموزش به بعد از دوران همه‌گیری این بیماری موکول شده است.

۳۶۰ رشته صنایع دستی در ایران فعال است که ۹۰ رشته از این تعداد در خراسان رضوی وجود دارد. هم اکنون حدود ۲۰ هزار نفر در این استان از محل تولید و فروش صنایع دستی ارتزاق می‌کنند.

هشت هزار و ۴۰۰ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی در استان خراسان رضوی پروانه فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها