اهواز- روستای ابوالفضل واقع در منطقه «زردشت» اهواز یکی از مناطقی است که در طی هفته گذشته اقدامات بنیاد مستضعفان برای بازپس‌گیری این اراضی و تخریب برخی از خانه‌ها تاکنون حتی به زدوخوردهای فیزیکی و اعتراضات تجمع آمیز متعدد ختم شده است.

روستای «ابوالفضل» یک بام و دوهوا؛ اختلافات دیرینه شدت گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: در روزهای اخیر درگیری مأموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.

این روستا که در غرب اهواز و جنب کوی زردشت قرار دارد بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت آن است و لذا مدتی است که تلاش برای بازپس گیری این اراضی و حکم تخریب موجب اختلاف بین روستائیان و این بنیاد شده است.

چهارشنبه هفته گذشته حضور مأموران شهرداری و انتظامی در این روستا  با حمله مردم مواجه شد و اهالی به سمت آن‌ها سنگ و شیشه پرتاب کردند، به‌طوری‌که چند نفر از مأموران نیروی انتظامی و شهرداری مجروح شدند و این درگیری درنهایت منجر به تیراندازی توسط مأموران شد.

اگرچه سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلان‌شهر اهواز پیش‌ازاین تیراندازی به‌سوی مردم روستای ابوالفضل ( ع) این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: مأموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند اما معاون دادستان اهواز گفته است: مأموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به‌صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوءاستفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

داستان روستای ابوالفضل

از جاده کمربندی قدیم اهواز به سمت اندیمشک، درست در کنار جاده یک پمپ‌بنزین واقع‌شده که از کنار این پمپ‌بنزین جاده‌ای آسفالته باکیفیت نه‌چندان مناسب برای دسترسی به تأسیسات نفتی می‌گذرد.

روستای ابوالفضل که پشت پمپ‌بنزین واقع‌شده مجموعاً ۹ کوچه دارد که عمود بر جاده دسترسی نفت بناشده و مردم می‌گویند این جاده را هم که می‌ساختند، بنیاد مستضعفان به شرکت نفت تذکر داده که جاده از اراضی بنیاد می‌گذرد.

روستا وضعیت مناسبی ندارد، کوچه‌ها خاکی است و بخشی از فاضلاب‌‎ داخل محوطه روستا رها می‌شود و در کنار آن گیاه سبز می‌شود.

در این روستا از خدمات روستایی خبر نیست؛ نه مدرسه‌ای و نه مرکز بهداشتی، روستاییان برای دریافت خدمات درمانی به پادگانی که در نزدیکی روستاست، مراجعه می‌کنند.

وضعیت ساکنان روستا

ساکنان روستای ابوالفضل که درمجموع ۲۵ هکتار وسعت دارد، اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد از سال ۶۴ تا ۷۰  بخشی از اهالی روستا از طریق طرح سلمان، آب کشاورزی برای کشت گندم و جو و سبزی و صیفی در اختیار داشته‌اند، اما بعد از تخریب کانال فرعی برای ساخت‌وساز شهرک زردشت، آب‌رسانی به آن‌ها متوقف می‌شود.

در روزهای اخیر درگیری مأموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. این روستا در غرب اهواز، جنب کوی زردشت قرار دارد و بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت آن است

این سند نشان می‌دهد اهالی روستا سابقه‌ای نزدیک به سکونت ۴۰‌ساله در محل دارند اما بنیاد مستضعفان خود را مالک زمین آن‌ها معرفی کرده و مانع ارائه خدمات و کد روستایی به محل سکونتشان می‌شود.

پاسخ بنیاد مستضعفان

در همین حال روابط‌ عمومی بنیاد مستضعفان در واکنش به اظهارات مردم روستای ابوالفضل اعلام می‌کند: تخریب خانه‌های روستا با حکم قضائی صورت گرفته است و بنیاد مستضعفان آمادگی دارد برای ۳۶ خانوار ساکن در روستا سکونتگاه دیگری فراهم کند. این در حالی است که طبق گفته امام جماعت روستا ۳۰۰ خانوار در این روستا سکونت دارند و البته معلوم نیست باوجود نزدیکی روستا به خدماتی نظیر آب و برق و استفاده غیرمجاز اهالی از این امکانات، چرا تصمیم سازان اصرار دارند به‌جای به ‌رسمیت‌ شناختن حق عرفی مردم، آن‌ها را به‌جای دیگری کوچ دهند.

منابع محلی می‌گویند که روستای ابوالفضل در حریم شهر واقع‌شده است و شاید قیمت پیدا کردن اراضی انگیزه‌ای باشد که باعث شده کشمکش‌های قانونی بر سر آن شکل بگیرد

بازداشت اهالی روستا

سید یوسف موسوی، امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین و نماینده اهالی از صدور سند ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه به نام بنیاد خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: آن‌طور که شنیده‌ایم بنیاد از جاده راه‌آهن تا پادگان و از پمپ‌بنزین تا شرکت یونیتای نفت را سند گرفته است. کل روستا ۲۵ هکتار است و ارتش هم ادعا می‌کند اراضی روستا متعلق به این مجموعه است و جزو حریم روستا واقع‌شده است.

به گفته موسوی، روستا ۳۰۰ خانوار دارد و قدمت سکونت در آن، دست‌کم ۳۰ سال است.

وی اضافه می‌کند: قبل از انقلاب در این زمین‌ها کشاورزی می‌شده است و روستاییان هم در مجاور زمین‌های خود خانه ساخته و به‌تدریج روستا توسعه پیدا می‌کند.

امام جماعت روستا درباره سوابق فعالیت‌های منطقه بیان می‌کند: قبل از انقلاب ابتدا زمین‌ها دست کشاورزان بوده است، بعدها و در زمان شاه زمین‌ها را از کشاورزان می‌گیرند و به یک طاغوتی زرتشتی می‌دهند. بعد که انقلاب می‌شود و دولت اسلامی تشکیل می‌شود، روستاییان زمین‌های خود را پس می‌گیرند. درحالی‌که چند وقتی است به ما می‌گویند این زمین‌ها در اختیار بنیاد مستضعفان است.

سید یوسف موسوی با اشاره به قواعد فقهی که درباره مالکیت زمین وجود دارد، تأکید می‌کند که با توجه به سوابق و اسناد روستاییان، دولت باید مالکیت خود را بر روی این زمین‌ها اثبات کند.

ئی به نمایندگی از طرف مردم روستا با محمد سعیدی کیا، رئیس سابق بنیاد مستضعفان هم دیدار داشته و قرار بوده که در واگذاری اراضی روستا به مردم مساعدت لازم انجام شود، اما با تغییر مدیریت در این مجموعه، تلاش‌هایش ظاهرا به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

چندی پیش برخی از اهالی روستا به‌صورت موقت بازداشت‌شده‌ و در حال حاضر می خواهند سابقه سکونتشان از سوی تصمیم سازان به رسمیت شناخته شود.

دلجویی از مردم

با توجه به اهمیت به نگرانی مردم و به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده معاندین از این حادثه بنا به تدابیر تعدادی از معاونان انتظامی استان، فرمانده شهرستان اهواز برای دلجویی از مردم روستای ابوالفضل در منزل حجت‌الاسلام سیدیوسف موسوی، امام جماعت این روستا حضور یافتند و از مردم این روستا که در منزل وی حضور یافته بودند، دلجویی و نشستی تعاملی برگزار کردند.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان ضمن تشریح اجرای این حکم که بنا به درخواست بنیاد مستضعفان و مصوبه استانداری و دستور قضایی بوده است راجع به مشکل پیش آمده با مردم مذاکره کرد.

برچسب‌ها