معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، از تولید ۳۰۰ واحد پلاسما برای درمان بیماران کرونایی خبر داد و گفت: نزدیک به ۸۵ درصد پلاسمای تولیدی در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.

تولید ۳۰۰ واحد پلاسما برای درمان مبتلایان کرونا در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  علی حسنی بیان کرد: از هنگامی‌که سازمان انتقال خون کشور در زمینهٔ فرآیند دریافت و تولید پلاسمای تهیه‌شده از خون بهبودیافتگان کووید ۱۹ ورود پیدا کرد ما هم در خراسان رضوی اقدام به انجام این فرایند کردیم و تا هم‌اکنون نزدیک به ۳۰۰ واحد پلاسما تولیدشده و نزدیک ۸۵ درصد پلاسما تولیدی را جهت درمان بیماران بین بیمارستان‌ها توزیع کرده‌ایم.

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی بابیان اینکه همچنان روند دریافت و تولید پلاسمای بهبودیافتگان کرونا ادامه دارد، در خصوص فرآیند و چگونگی اهدای پلاسما توضیح داد: بیماران بهبودیافته از کرونا با ارائه مستنداتی مبنی بر تائید بهبودی کامل بیماری در آن‌ها می‌توانند با تلفن روابط عمومی این سازمان (۳۸۵۹۵۰۰۵) تماس گرفته و با معرفی و ثبت‌نام در لیست اهداکنندگان پلاسما قرار گیرند تا بخش فنی این اداره کل بعد از بررسی شرایط در خصوص زمان و مکان اهدا خون و پلاسما به داوطلبان اطلاع‌رسانی کند.

وی ضمن رد اخبار و شایعه‌هایی مبنی بر هزینه‌های گزاف پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: یقیناً آماده‌سازی و تولید این محصول مانند سایر داروها و ملزومات درمانی و پزشکی هزینه‌بردار است و همین موضوع سبب افزایش قیمت این محصول خواهد شد اما مطمئناً این قیمت توجیه شده  است و بسیار گزاف و بالا نیست.

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص میزان آمادگی این اداره در تهیه پلاسما بیشتر برای مواقع اوج‌گیری احتمالی این بیماری در آینده تصریح کرد: در شرایط شیوع کرونا تا هرزمانی که مراجع ستاد مرکزی پیشگیری از کرونا سازمان انتقال خون کشور را مکلف به تولید پلاسما کنند، مطمئناً درصورتی‌که ملزومات این فرآیند تهیه شود با حداکثر سرعت و توان اقدام به تولید پلاسما خواهیم کرد.

حسنی با اشاره به کاهش ذخایر پلاسما و افزایش تقاضا برای آن یادآوری کرد: ما در این مجموعه به‌هیچ‌عنوان سرعت تولید خود را کاهش نخواهیم داد و حداکثر ظرفیت این اداره را باوجود تمام موانع و مشکلاتی که در سر راه تولید پلاسما است به کارخواهیم گرفت و درصورتی‌که امکان تولید بیشتر برای ما مهیا شود، ظرفیت تولید را جهت تأمین سلامت بیماران کووید ۱۹ در استان افزایش‌خواهیم داد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص وضعیت ذخایر خونی استان نیز عنوان کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و به دنبال آن کاهش مشارکت‌های اجتماعی ذخایر خونی استان طی ماه‌های اخیر کاهش داشته است و شرایط موجود بر تعداد مراجعان جهت اهدا خون نیز تأثیر گذاشته و در چند ماه گذشته شاهد روند کاهشی تعداد داوطلبان برای اهدا خون بودیم.

وی افزود: بااین‌وجود خوشبختانه وضعیت ذخایر خونی در استان چالش‌برانگیز نیست اما ناپایدار هست و ما برای اینکه این ذخایر را به پایداری و ثبات نسبی برسانیم باید وضعیت ذخایر خونی  تا از این خود را ترمیم کنیم تا از این طریق برای مصرف مراکز درمانی استان  بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

حسنی در خصوص لازمه‌ترمیم ذخایر خونی استان اظهار کرد: تنها راه ممکن برای جبران و ترمیم ذخایر خونی اهدا خون توسط افراد است.

وی از شهروندان تقاضا کرد انجام عمل پسندیده اهدا خون را تنها به فرارسیدن ایام‌ خاص سال منوط نکنند و در این رابطه متذکر شد: نیاز به خون همیشگی است و وابسته به زمان و مکان و نفر خاصی نیست، پس برای تهیه و رفع این نیاز باید افرادی که واجد شرایط اهدا خون هستند، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات و تمهیدات بهداشتی که در پایگاه‌های اهدا خون جهت حفظ سلامت و ایمنی اهداکنندگان لحاظ کرده‌ایم، به‌طور مستمر در طول سال جهت اهدا خون مراجعه کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بیان کرد : طبق آمار در این روزها میزان مراجعان به پایگاه‌های اهدا خون نسبت به سایر روزهای عادی سال تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند، از همین رو اداره کل انتقال خون استان تمام توان خود را به کار گرفته است تا با ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌برداری را در این روزها داشته باشد.

حسنی عنوان کرد: از همه شهروندان خواهش می‌کنیم جهت انجام این عمل خیر و خداپسندانه به‌طور مستمر در طول سال به پایگاه‌های ما در سطح شهر و استان مراجعه کنند، و اگر داوطلبان در هنگام مراجعه به پایگاه‌ها با تراکم بالای مراجعان مواجه شدند، می‌توانند با ثبت‌نام اینترنتی در سایر روزهای سال نسبت به اهدا خون خود اقدام کنند.

وی افزود: این سازمان به تمام گروه‌های خونی مثبت و منفی نیاز دارد از همین رو تمام شهروندانی که شرایط اهدا خون را دارند در تمام طول سال نسبت به اهدا و انتقال خون خود به پایگاه‌های ما مراجعه کنند تا از این طریق بتوانیم ذخایر خونی خود را در تمام گروه‌های خونی پایدار نگه‌داریم.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها