وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن ضمن ابراز نارضایتی از دیدار «مارتین گریفیتس» با دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران، اتهامات سعودی‌ها علیه تهران را تکرار کرد.

خشم دولت مستعفی یمن از دیدار «گریفیتس» با یک مقام ایرانی و تکرار اتهامات علیه تهران

به گزارش قدس آنلاین، «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) از اظهارات «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن پس از دیدار با دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

وی طی یک رشته توئیت در صفحه شخصی‌اش در توئیتر، خشم خود را از این دیدار نشان داد و نوشت: ما با تعجب اظهارات فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره دیدارش با «علی اصغر خاجی»  دستیار ارشد وزارت خارجه ایران را دنبال کردیم.

وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن در ادامه مدعی شد:«در این اظهارات نقش تخریبی ایران در متزلزل کردن امنیت و ثبات در یمن و تبدیل آن به سکویی برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه و برهم زدن امنیت منطقه و تهدید خطوط حمل و نقل دریایی و در نتیجه خسارات جانی و مادی پس از آن نادیده گرفته شده است.»

وی در ادامه اتهام‌زنی‌های تکراری ریاض علیه تهران نوشت: «مارتین گریفیتس، گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره بررسی بقایای سلاح‌های استفاده شده در چهار حمله تروریستی علیه سعودی و اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت دفاع آمریکا درباره دو محموله اسلحه ساخت ایران که در بحر العرب [دریای مکران] و در مسیر حرکت به سوی شبه‌نظامیان الحوثی توقیف شده بود را نادیده گرفت.»

این مقام مسئول یمنی وابسته به سعودی در ادامه ابراز خشم خود از دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل با دستیار ارشد وزیر خارجه ایران ادعا کرد: «کسی که پهپاد، موشک‌های بالستیک وکارشناسان ساخت مین و بمب برای شبه‌نظامیان الحوثی می‌فرستد تا ملت یمن و کشورهای همسایه را هدف قرار دهند و خطوط دریانوردی بین‌المللی را تهدید کنند، نمی‌تواند منادی صلح باشد. کسی که حامی تروریسم است و هرج و مرج در منطقه ایجاد می‌کند نمی‌تواند در ایجاد راهی برای تحقق صلح شریک باشد.»

 علی‌اصغر خاجی ظهر روز چهارشنبه پیش (پنجم شهریور ماه) با گریفیتس در ژنو دیدار و در خصوص برقراری آتش بس و روند صلح در این کشور بحث و تبادل نظر کرد. 

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن، پس از این دیدار آن را سازنده توصیف کرد و گفت که طی آن درباره تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در یمن و بسترسازی برای از سرگیری روند سیاسی این کشور تبادل نظر شد.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران نیز بر ضرورت تداوم تلاش‌های سازمان ملل برای حل و فصل عادلانه و واقع ‌گرایانه بحران یمن، احقاق حقوق ملت یمن، توقف خونریزی و کشتار مردم بیگناه، رفع تحریم‌های تحمیلی به ویژه در شرایط همه گیری کرونا تاکید کرد.

دولت مستعفی با همکاری عربستان سعودی از سال ۱۳۹۴ حملات همه‌جانبه‌ای را علیه ملت یمن آغاز کرده‌اند که صدها هزار نفر تا کنون بر اثر آن کشته شده‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماری هم با بیان اینکه هشتاد درصد ار مدم یمن نیازمند کمک هستند تا بتوانند فقط زنده بمانند، گزارش داد، ۶۵ درصد از ملت یمن که جمعیت آنان به بیش از سی میلیون نفر هستند، تقریبا هیچ چیزی برای خوردن ندارند. افزون بر سعودی، امارات نیز موجب ویرانی یمن و کشتار ملت این کشور شده است. این در حالی است که ابوظبی پای رژیم صهیونیستی را نیز به بحران یمن باز کرده تا بتواند بیش از پیش در راستای عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو حرکت کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها طرح صلح برای یمن پیشنهاد کرده، ولی دولت مستعفی، سعودی و امارات در مسیر اجرای آن کارشکنی کرده‌اند.

منابع خبری اخیرا خبر دادند (+) که پس از شکست راهبردهای پیشین ائتلاف سعودی، کشورهای غربی و سازمان ملل علیه ملت یمن، فرستاده این سازمان، با آگاهی ریاض و موافقت کشورهای غربی برای حل این بحران، با تهران تماس برقرار کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها