امروز عاشورای حسینی است، شب گذشته عزاداران در هیأت‌ها اوج دلدادگی خود را نشان دادند و امروز نیز عزاداری در جای جای ایران در حال برگزاری است. اما عاشورای امسال به دلیل کرونا متفاوت است.

برپایی متفاوت‌ترین عاشورای سال‌های اخیر/نماز ظهر با رعایت پروتکل‌ها اقامه می‌شود

قدس آنلاین؛ امروز یکشنبه ۹ شهریورماه مصادف با عاشورای حسینی است. شب گذشته و امروز در هیأت‌های مذهبی دلدادگی‌ها شیعیان و عزاداران به اوج خود می‌رسد. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا حال و هوای عزاداری در هیأت‌های کشور متفاوت است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از یک سو موجب ایجاد نظمی مثال زدنی در جلسات مذهبی شده و از سوی دیگر برگزاری و برپایی عزاداری‌ها را به گونه دیگر رقم زده است.

شب گذشته در هیأت‌های مذهبی مختلف کشور مراسم عزاداری شب عاشورا برگزار شد.

مشهد

شب گذشته مصادف با شب عاشورا آیین سنتی خطبه‌خوانی در حرم امام رضا با حضور حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی و خادمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد.  در ابتدای این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم، حجت الاسلام مروی به سخنرانی پرداخت.

همزمان با سخنرانی در هر بخش از صحن انقلاب حرم مطهر رضوی، خادمان با در دست داشتن شمعدان‌ها با رعایت فاصله اجتماعی در صف‌های منظم ایستاده و برخی نیز در بخش‌هایی از صحن نشسته بودند.

با شروع روضه‌خوانی و مقتل‌خوانی، بخشی از خادمان با شمعدان‌هایی در دست از یک سمت از صحن انقلاب به سمت دیگر حرکت کردند. در بخش‌هایی از صحن انقلاب در کنار جایگاه سخنران، قاب عکس‌هایی از شهید سردار قاسم سلیمانی روی میز قرار داشت.

تهران

هیأت‌های مذهبی تهران همچون شب‌های گذشته دهه اول، مراسم عزاداری خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند. بسیاری از هیأت‌های تهران شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی بودند، اما با تلاش‌های خادمان، دستورالعمل‌های ارائه شده به خوبی اجرا شد.

یکی از این مراسم‌ها در هیأت مکتب‌الزهرا(س) با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مهدی حسن آبادی و مرثیه‌خوانی حاج محمدرضا طاهری و حسین طاهری در پادگان ولیعصر(عج) برگزار شد.

کهف‌الشهدا تهران دیگر میزبان عزاداران حسینی بود،‌این برنامه  با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالمجید سادات و با نوای مهدی ارضی برپا شد که در آن عزاداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری پرداختند.

هرمزگان

عزاداران حسینی در جای جای هرمزگان در شب عاشورا گرد هم آمده و در غم شهادت حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) بر سر و سینه زنند.

مراسم شب عاشورای حسینی با حضور پرشور مردم عزادار و دلسوخته اباعبدالله‌ الحسین(ع) در تمامی نقاط هرمزگان با شکوه خاصی برگزار شد. تصاویری از این مراسم عزاداری را در ادامه ببینید:

کردستان

مراسم عزاداری شب عاشورا در سنندج در جوار امام‌زاده بی‌بی هاجره‌خاتون خواهر گرامی امام رضا(ع) با سخنرانی ماموستا معروف خالدی از علمای اهل سنت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در سفر امام رضا(ع) به خراسان در سنندج رحلت کرده و در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده است. تصاویری از این مراسم عزاداری را ببینید:

از صبح امروز مصادف با روز عاشورا نیز مراسم عزاداری در سراسر کشور آغاز شده است. با این تفاوت که برخلاف هرساله که دسته‌های عزاداری زنجیرزنی یا سینه‌زنی در خیابان‌های مختلف شهر حضور پیدا می‌کردند، براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، خبری از این دسته ها نخواهد بود و مجالس در فضای باز برگزار خواهد شد.

براساس اعلام سازمان تبلیغات اسلامی در برخی از استان‌های با تصمیم ستاد کرونا استانی بناست تجمعاتی در میادین بزرگ هر شهر برگزار شود.

مشهد

امسال مراسم عزاداری عاشورای حسینی به صورت متفاوت در مشهد بناست برگزار شود. براساس اعلام مسئولین تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بناست عزاداری روز عاشورا در سه محور خیابان‌های شیرازی، امام رضا (ع) و طبرسی به گونه‌ای برگزار شود که هیات‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند، در خطوط بی. آر. تی منتهی به حرم مطهر مستقر و به صورت متمرکز در عزاداری شرکت کنند.

قم

مراسم عزاداری حرم حضرت معصومه(س) نیز امروز بعد از نماز ظهر با سخنرانی حجج اسلام دارستانی و صادقی واعظ و مرثی‌خوانی سیدعلی حسینی‌نژاد برگزار خواهد شد. عصر عاشورا نیز با حجت‌الاسلام شهیدی در این مکان مقدس زیارت ناحیه مقدسه قرائت خواهد شد.

تهران

در تهران نیز هیأت‌های مذهبی باتوجه به اینکه امکان حضور دسته های عزاداری در خیابان‌ها را ندارند، در همان حسینیه‌هایی که در فضای باز برپا کرده‌اند به عزاداری خواهند پرداخت.

برنامه برخی از هیأت‌های تهران در ظهر عاشورا به شرح زیر است:

* حسینیه کربلا
سخنران: حجت‌الاسلام سیدرضا محبوبی
مدیحه‌سرایی حیدر خسمه، عبدالرضا هلالی و مجید قاسمی
زمان: از اذان ظهر
نشانی: بلوار اندرزگو، نبش خیابان سلیمی شمالی، حسینیه کربلا

* مسجد جواد الائمه
سخنران: حجت‌الاسلام سیدمهدی شجاعی
مدیحه‌سرایی: عبدالرضا هلالی، حسین سیب‌سرخی، افشین نجفی
زمان: از ساعت ۱۴:۳۰ 
نشانی: انتهای یادگار امام، بلوار سی‌متری جی، خیابان زمانی، خیابان برادران فلاح، ۱۲ متری حاجیان، مقابل مسجد جواد الائمه (ع)

* هیأت مکتب‌الزهرا(س)
مدیحه‌سرایی: محمدرضا طاهری و حسین طاهری
زمان: از ساعت ۱۲ 
نشانی: میدان سپاه، خیابان پادگان ولیعصر(عج)، درب حسینیه فاطمةالزهرا(س)

* هیأت مکتب‌الصادق(ع)
سخنران: حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی
مدیحه‌سرایی: سیدمهدی میرداماد و سیدمصطفی میرداماد
زمان: از ساعت ۱۱ 
نشانی: میدان فلسطین

* بهشت زهرا(س)
سخنران: حجت‌الاسلام پناهیان
مدیحه‌سرایی: محمدحسین پویانفر
از ساعت ۱۴:۳۰ 
​نشانی: قطعه ۴۰ بهشت زهرا 

* هیأت ریحانةالنبی(س)
مدیحه‌سرایی: محمدحسین پویانفر
زمان: بعد از نماز ظهر
نشانی: میدان تجریش

کرمان 

در این شهر همچون مراسم عزاداری تاسوعای حسینی، عزاداران در گلزار شهدا و جوار مزار سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در حال برگزاری است و عزاداران کرمانی در این مکان، در عزای سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زنند.

آبادان (خوزستان)

مراسم عزاداری روز عاشورا در آبادان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تجمع عزاداران کفن‌پوش در حال برگزاری است و عزاداران بانوای مداحان در حال زنجیزنی هستند.

بجنورد (خراسان شمالی)

مراسم عزاداری در این شهر نیز با حضور خیل عظیم عزاداران و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک و رعیات فاصله‌گذاری اجتماعی در حال برگزاری است.

بیرجند(خراسان جنوبی)

عزاداران حسینی در این شهر نیز در صفوف منظم در حال زنجیزنی و عزاداری هستند.

خرمشهر (خوزستان)

عزاداران حسینی در این شهر در محل مسجد جامع که از یادگارهای دوران دفاع مقدس است، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تجمع کرده و به عزاداری مشغول هستند.

نماز ظهر عاشورا برگزار می‌شود

یکی از اجزای برنامه عزاداری هیأت‌های مذهبی در روز عاشورای حسینی، اقامه نماز ظهر و عصر در فضای باز بوده است که امسال باتوجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی برپایی مراسم در فضای باز، بستر برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم فراهم شده است. براساس اعلام ستاد اقامه نماز، برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا تنها با رعایت دستورالعمل‌های اعلامیِ وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.

برگزاری نماز جماعت در فضای باز، استفاده نمازگزاران از ماسک، استفاده از مهر و سجاده شخصی از جمله شرایط اعلام شده است.

بر اساس اعلام ستاد اقامه نماز، محل برگزاری، باید قبل و بعد از مراسم، ضد عفونی شود و در ورودی محل برگزاری، امکانات ضدعفونی دست فراهم شده باشد.

می‌توانید تمام اخبار مرتبط با عزاداری‌های ماه محرم خبرگزاری فارس را در صفحه هیئت همدلی مشاهده کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها