نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: ایران مکانیزم‌های پرقدرتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان در اختیار دارد.

ایران مکانیزم‌های پرقدرتی برای مقابله با زورگویی آمریکا دارد

قدس آنلاین: محمدجواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران اظهار داشت: دکترین سیاسی و حاکمیتی آمریکا اینگونه است که همه قوانین و مقررات بین‌المللی تا زمانی که به نفعشان باشد قبول دارند و در غیراینصورت روش‌های دیگری را در پیش می‌گیرند و خوی قلدرمآبانه خود را پروتکل‌های بین‌المللی تحمیل می‌کنند.

وی با اشاره به زیرپا گذاشته شدن تعهدات بین‌المللی مانند یونسکو، پیمان پاریس، برجام و تهدید به خروج از دیوان لاهه توسط آمریکا تصریح کرد: پیش‌بینی ترامپ درباره خرج از برجام غلط بود. رئیس جمهور آمریکا گمان می‌کرد با خروج از برجام سبب شکست نظام می‌شود و فکر نمی‌کرد کارش با برجام به اینجا برسد. اما ریشه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از آن است که با این امور از پای دربیاید.

** رفتار ایران در برجام افکار عمومی جهان را اقناع کرد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، افزود: حاکمیت ایران پس از خروج آمریکا از برجام رفتار احساسی نداشت و در زمین آمریکایی‌ها بازی نکرد و این باعث شد اتحادیه اروپا هم که دست در دست آمریکا دارد، نتواند از نظر حقوقی و اقناع بین‌المللی علیه نظام اسلامی رأی بدهد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران مکانیزم‌های پرقدرتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: توانمندی‌های ایران در حوزه‌های هسته‌ای و تأثیرگذاری منطقه‌ای از دیگر موانع سر راه اروپا برای همراهی با آمریکا بود.

جمالی‌نوبندگانی به رسوایی اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: آمریکا با آن همه سر و صدا در تحریم تسلیحاتی ایران فقط توانست یک کشور کوچک مانند دومنیکن را با خود همراه کنند.

** نگاه سرزنش‌آمیز جامعه آمریکا به ترامپ

وی بیان کرد: انتقاد تند سیاستمداران آمریکایی به ترامپ برای رسوایی در شورای امنیت سبب شد او برای سرپوش گذاشتن برا این افتضاح برگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دنبال کند.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم با اشاره به اینکه تحلیل‌های پمپئو و برایان هوک درباره اختیارات آمریکا در برجام مایه مضحکه سیاستمداران و حقوقدانان تمام دنیا شده است، اضافه کرد: هوک اعلام می‌کند گرچه از برجام خارج شدیم اما هنوز عضو آن هستیم! و معیارش هم این است که برجام الزام حقوقی ندارد.

جمالی‌نوبندگانی اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران متمایل به غرب در داخل که به طور سنتی با همپیمانان شرقی ایران مخالفند، می‌گفتند روسیه و چین بر سر ایران معامله می‌کنند، اما مواضع محکم روس‌ها و چینی‌ها در این مسئله قابل توجه بود و اینگونه نشد.

** ترامپ دنبال فشار بر سازمان ملل است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم با یادآوری اینکه هنوز چندساعت از ادعای فعال کردن مکانیزم ماشه توسط آمریکا نگذاشته بود که حداقل 13 کشور و عضو سازمان ملل عنوان کردند که با مواضع غیرقانونی آمریکا مخالفند، گفت: به نظر می‌رسد ترامپ دنبال این است در زمان ریاست نیجر که از چند روز دیگر در شورای امنیت سازمان ملل شروع می‌شود به این کشور آفریقایی برای عمل به درخواستش فشار بیاورد.

جمالی‌نوبندگانی ادامه داد: بعد از نیجر روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده می‌گیرد که مواضعش کاملاً مشخص است و آمریکا نمی‌تواند در ماه‌هایی که روس‌ها رئیس هستند اقدام خاصی داشته باشند.

** مکانیزم ماشه باید ذیل ساز و کار حل اختلاف برجام بررسی شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با اشاره به اینکه مکانیزم ماشه اینگونه نیست که آمریکا بتواند برای فعال کردن آن مستقیماً به شورای امنیت برود، گفت: طبق قانون فعال کردن مکانیسم ماشه باید از طریق سازوکار حل اختلاف در 1+4 مطرح شود و بعد از آن به شورای امنیت برود. آمریکا دراینجا هم رعایت مسائل حقوقی را نکرده است که یا از سر ناآگاهی است و یا از خوی قلدرمآبانه‌اش نشأت می‌گیرد.

وی با تأکید براینکه قطعاً آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای فشار همه جانبه بر ایران خواهند کرد، بیان کرد: ایران‌هراسی با ترفند حمایت ایران از تروریست و دسترسی به سلاح هسته‌ای پروژه‌ای سوخته آمریکاست که در افکار عمومی جهان رد شده است.

نماینده ادوار مجلس افزود: ترامپ خود اذعان کرده که پرورش‌دهنده تروریسم است و این کار را با حمایت مالی کشورهای مرتجعی چون عربستان و امارات انجام داده است.

جمالی‌نوبندگانی خاطرنشان کرد: قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران هم مانند قطعنامه‌های قبلی آمریکاست. اگر اقدام غیرمنتظره‌ای در شورای امنیت اتفاق بیفتد و تصمیم دیگری بگیرند، قطعاً ایران می‌تواند از اقدامات داوطلبانه‌ای که تاکنون انجام داده مانند سرکشی‌های بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای و عضویت در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به NPT دست بردارد و به طور کلی از برجام خارج شود که صددرصد جامعه جهانی دوست ندارد چنین اتفاقی بیفتد.

** مکانیزم ماشه ایران برای مقابله با زورگویی‌ها

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی تاکنون هم مقابل رفتارهای غیرقانونی آمریکا خویشتنداری کرده است؛ اگر اروپا و شورای امنیت روی مواضعش در مقابل زورگویی‌های آمریکا بایستد؛ ایران هم تعهدات خود را مانند سابق انجام می‌دهد؛ در غیراینصورت هیچ توجیهی برای حضور ایران در برجام و رعایت داوطلبانه پروتکل‌ها وجود ندارد که یقیناً باب طبع شورای امنیت، اروپا و منطقه نیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها