محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا عرض ارادت به امام حسین(ع) نه تنها کم نشد بلکه عاشقان حسینی با ابداع و نوآوری شیوه‌های جدیدتر همه تلاششان را انجام دادند تا همچنان حس و حال محرمی شهر باقی بماند و ارادتشان را مانند هر سال اعلام کنند.

هیئتی به وسعت همه مردم شهر

سرورهادیان/

محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا عرض ارادت به امام حسین(ع) نه تنها کم نشد بلکه عاشقان حسینی با ابداع و نوآوری شیوه‌های جدیدتر همه تلاششان را انجام دادند تا همچنان حس و حال محرمی شهر باقی بماند و ارادتشان را مانند هر سال اعلام کنند.

یکی از این عرض ارادت‌ها برنامه‌ای بود که توسط هیئت «رأیت الهدی» برگزار شد. این برنامه که در دهه اول محرم توسط جمعی از اعضای دانش‌آموخته و دانشجوی بسیج و انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد در پارک ملت شهرمان برگزار شد، توانست با اقشار مردم ارتباط خوبی برقرار کند.

دانشگاهیان و مردم

مسئول هیئت رأیت‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این هیئت توسط جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه پیام نور مشهد با دو دغدغه مهم برنامه‌ریزی شد؛ نخست تعظیم شعائر الهی در روزهای محدودیت‌های ناشی از کرونا و دیگری ایجاد راهکاری برای ارتباط و گفت‌وگو بین افراد مختلف جامعه بود. جامعه‌ای که گاهی سوءتفاهم‌ها و نبود فضای گفت‌وگومحور در میان مردم، خطر ایجاد فضای دوقطبی در آینده آن را هشدار می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمد جلال با اشاره به اینکه در مکتب ما هیئت نه تنها مکانی برای عزاداری بلکه یک مکان پویا و خلاق است، می‌افزاید: ویژگی مهم این هیئت علاوه بر دغدغه‌مند بودن اعضا؛ نبود در و دیوار است. هیئت‌های مذهبی در این روزها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی سقف ندارند اما هیئت ما در و دیوار هم ندارد تا بتواند بیشتر در بطن مردم باشد و حضور حداکثری تمام اقشار را شاهد باشیم.

این فعال فرهنگی خاطرنشان می‌سازد: برگزاری هیئت با شرایطی که ذکر شد دو نتیجه خوب به همراه داشت؛ اول اینکه عاشقان اباعبدالله(ع) که به دلیل مشغله روزانه امکان حضور در هیئت‌های مذهبی را نداشتند، فرصت کردند تا لختی در این مراسم بنشینند و یا در حال عبور دل به دریای معارف اهل بیت(ع) بسپارند و همچنین هیئتی این گونه بدون در و دیوار به خصوص در این مکان توانست، علاوه بر تعظیم شعائر الهی، نگاه اقشار مختلف مردم به یکدیگر را بهبود بخشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های گذشته کارهای گسترده بسیاری در زمینه‌های فرهنگی- سیاسی در این هیئت انجام شده است اما این نخستین تجربه ما از این جنس است که خوشبختانه از استقبال بسیار خوبی نیز برخوردار شد.

•       هیئت سیار

این عضو هیئت رأیت‌الهدی اظهار می‌دارد: علاوه بر مراسم معمول همه هیئت‌ها مثل سخنرانی، دمام‌زنی، روضه‌خوانی و سینه‌زنی؛ هیئت سیاری نیز به صورت کاروان روی یک دستگاه کامیون برنامه‌ریزی شد که روی آن، گروه سرودهای مذهبی به اجرای سرود در مناطقی که جمعیت بیشتر بود، پرداختند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: از دیگر برنامه‌های این کاروان سیار اجرای مرثیه‌خوانی و مداحی در محلات مشهد بود که علاوه بر آن تصاویر مرتبط با فضای محرم از طریق تلویزیون شهری که روی این کامیون نصب شده بود، پخش می‌شد.

کافه گفت‌وگویی متفاوت

حجت‌الاسلام جلال در ادامه با اشاره به این نکته که ما پیرو مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم، او که می‌گفت: «آن بی‌حجاب آن باحجاب، همه فرزندان من و شما هستند» تأکید می‌کند: به اعتقاد من این روزها نیاز به یک گفت و شنود بین مردم احساس می‌شود. از این رو کافه گفت‌وگویی را در فضای کنار اجرای مراسم مذهبی در پارک ملت طراحی کردیم.

وی در ادامه تصریح می‌کند: کافه‌ای که به دلیل بیماری کووید۱۹ فقط با آب معدنی پذیرای مدعوین بود و یک روحانی که در برابر یک صندلی می‌نشست و این صندلی گاه با پیرمردی دلشکسته پر می‌شد و گاه با جوانی که شبهه‌های اعتقادی زیادی داشت، همچنین گاه فردی پرسشی شرعی را مطرح می‌کرد و حتی گاهی کسی مخالف روحانیت بر آن صندلی می‌نشست. در هر صورت کافه؛ محل گفت‌وگویی متقابل ولی دوستانه است. شاید شانس رفاقت با یک روحانی و صمیمانه حرف زدن با او به عنوان یک حامی و مبلغ دین برای همه دست نداده باشد بنابراین این کافه با کمترین امکانات فقط با دو صندلی راحتی و یک میز برپا شد و توانست میزبان مردم از هر قشری باشد تا درددل‌ها، نظرات و حرف‌هایشان را به راحتی بیان کنند.

مسئول هیئت رأیت‌الهدی خاطرنشان می‌سازد: استقبال از این گفت و شنودها بسیار خوب بود و خوشبختانه بسیاری از مردم به راحتی درباره مباحث روز، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با روحانیون به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

•       استقبال چشمگیر

حجت‌الاسلام جلال در ادامه تصریح می‌کند: استقبال کلی مردم از مراسمات عزاداری و گفت و شنودها آن قدر زیاد بود که صندلی‌های در نظر گرفته شده به طور کامل توسط جمعیت پر می‌شدند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قسمتی از پارک در کنار صندلی‌ها فرش‌هایی پهن می‌شد تا تعداد بیشتری از این مراسم بهره ببرند.

وی در پایان بیان می‌دارد: استقبال همه اقشار جامعه در این مراسم نشان از حس خوب برقراری ارتباط با همه نسل‌ها بود. امیدوارم همچنان بتوانیم طی سال این ارتباط معنوی را با مردم داشته باشیم.

برچسب‌ها