۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 718199

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: نخل گردانی آیین سنتی مردم گناباد در محرم، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

"نخل گردانی" آیینی که برگزار نشد
به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: مراسم نخل گردانی یکی از آئین‌های مهم محرم در این شهرستان که در مناطق مختلف از جمله قصبه شهر، روستاهای نوقاب، بیدخت، رهن، زیبد با شکوه خاصی برگزار می‌شود که در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
او افزود: یکی از بارزترین نمونه‌های نخل در گناباد نخل‌های نوقاب است که به لحاظ تعداد آن که سه عدد است و همچنین نوع تزئینات نیز منحصر به فرد است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: در میان باورهای شکل گرفته در طول سالیان که ریشه در عقاید عامیانه مردم محلی دارد، هرکدام از عناصر به کار برده شده در نخل نمادی از یک حادثه و یا متعلق به شخصی خاص در حادثه کربلا است.
علیرضا شناسایی بیان کرد: پارچه‌های رنگی نخل، نمادی از عقاید مختلف است که این عقاید مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و در یک نقطه واحد در روی نخل به هم می‌رسند که نماد همگرایی، هم‌نوایی و اتحاد است و نشانه این است که در روز عاشورا همه به یک هدف فکر می‌کنند و آن امام حسین (ع) است.
او تصریح کرد: آئین نخل گردانی در دو بخش اجرا می‌شود که بخش اول آن شامل نخل آرایی، نخل بندی یا همان آماده سازی و به اصطلاح آرایش نخل است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد تاکید کرد: برای حرکت در آوردن نخل چند نفر به عنوان راهنما و به اصطلاح محلی «مهارکش» در دو طرف نخل از طریق ریسمان‌ها و با اصوات و اشاراتی خاص کل گروه را هدایت می‌نمایند که نخل را به چپ یا راست بچرخانند بالا و پایین برند و یا در مسیر مستقیم حرکت دهند.
شناسایی اظهار کرد: به عنوان مثال با ذکر «حسین، حسین» با حرکت دستان به بالا و پایین، نخل گردانان را متوجه می‌سازند که باید نخل را روی دستانشان به بالا و پایین ببرند.
او افزود: سه مورد از نخل‌های گناباد شامل نخل شهر، نخل نوقاب و نخل ریاب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که دلیل ثبت این آیین به عنوان اثر ملی، یکی کثرت تجمع مربوط به آن و دیگری مربوط به نوع تزئینات نخل است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: هشت اثر از ۱۲ اثر میراث معنوی گناباد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مربوط به آیین‌های عاشورایی و محرم است که در بین این هشت اثر، چند مورد آن مربوط به آیین نخل‌گردانی است که مربوط به نخل‌گردانی شهر، نخل‌گردانی ریاب و نخل‌گردانی نوقاب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها