مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد داوطلبان ۲۴ درصد و تعداد اهداکنندگان خون ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۲۰ درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورا

به گزارش قدس آنلاین، مجید عبداللهی با اشاره به اینکه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در سال جاری در مجموع دو هزار و ۱۹۰ نفر به دو پایگاه فعال اهدای خون مشهد مقدس مراجعه کردند که از این میان هزار و ۷۰۸ نفر موفق به اهدای خون شدند، گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد داوطلبان ۲۴ درصد و تعداد اهداکنندگان خون ۲۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، دو پایگاه اهدای خون مشهد مقدس که شامل پایگاه اهدای خون ثامن در جوار حرم مطهر رضوی و پایگاه مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه علوم پزشکی می شدند، در مجموع دو روز این ایام ۲۱ درصد از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل داده اند که نسبت به سال گذشته با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است.

عبداللهی گفت: اهدای خون برای بانوان واجد شرایط هیچ ضرر و زیانی ندارد، لذا از کلیه بانوان استان دعوت می‌شود تا با افزایش مراجعه خویش به پایگاه‌ها و ترغیب سایر بانوان به این اقدام حسنه در همه ایام سال،  نقش موثر خویش را در فرهنگ سازی این عمل خیر خواهانه و تامین فراورده‌های خونی مورد نیاز جامعه بیش از پیش ایفا کنند.  

وی افزود: ۸۵۲ نفر از اهداکنندگان خون این ایام را اهداکنندگان مستمر تشکیل داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته است.  

عبداللهی ضمن تشکر از اهتمام مردم به این اقدام بشردوستانه و حیاتی و همچنین پوزش از کاستی‌ها و محدودیت منابع مختلف در پایگاه‌ها که موجب انتظار طولانی داوطلبان و یا احیانا عدم توفیق آنان به اهدای خون گردیده است، اظهار کرد: با توجه به مدت زمان محدود نگهداری فرآورده‌های خونی، نیاز همیشگی به فرآورده‌های خونی و ضرورت اهدای مستمر خون زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) اهدای خون را منوط به مناسبت‌های مختلف مذهبی،  ملی و شرایط خاص نکنند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها