همزمان با سالروز شهادت سیدالساجدین حضرت زین العابدین(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب های منتشرشده خود با محوریت این امام همام را معرفی کرد.

سیری در کتاب‌های منتشر شده بنیاد پژوهش‌های اسلامی با موضوع امام سجاد(ع)

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت سالروز شهادت سیدالساجدین حضرت زین العابدین(ع)، ۵ اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی درباره امام چهارم(ع) تدوین شده، که هر کدام از این آثار به ابعاد مختلف زندگی و نقش چهارمین امام شیعیان در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فکری، فرهنگی و ... و آثار ایشان می پردازد.

«امام سجاد جمال نیایشگران»؛ عنوان کتابی است که شامل‌ شرح‌ اجمالی‌ در زندگانی‌ امام‌ سجاد(ع) از ولادت‌ تا شهادت، شخصیت‌ معنوی، اجتماعی، سیاسی، علمی‌ و جلوه‌هایی‌ از معارف‌ آن ‌حضرت‌ و همچنین درس هایی‌ از ایشان است‌ که‌ در هر بخش‌ به‌ اختصار امّا جامع‌ و به‌ شیوه‌ای‌ روان‌ نگارش‌ یافته‌ است. این کتاب به قلم احمد ترابی نوشته شده و توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی به چاپ رسیده ‌است.

کتاب «امام سجاد چهارمین پیشوای معصوم(ع)» نیز گوشه‌ای از زندگی پر فراز و نشیب پیشوای چهارم مسلمانان جهان، حضرت علی بن الحسین(ع) را از زمان ولادت و تا شهادت به مخاطبان عرضه می‌کند.

خلاصه‌ای‌ از زندگانی‌ امام‌ از ولادت‌ تا شهادت، نام‌ زمامداران‌ معاصر و نام‌ چند تن‌ از یاران‌ ایشان‌ و معرفی‌ اجمالی‌ آثار آن‌ حضرت‌ برخی از مطالب‌ این کتاب‌ را تشکیل‌ می‌دهد.

همچنین در این کتاب، در معرفی‌ دو اثرِ آن‌ امام‌ همام، یعنی‌ صحیفه‌ سجادیه‌ و رساله حقوق، فهرستی‌ از دعاهای‌ صحیفه‌ و نیز ترجمه‌ تقریبی‌ بخشی‌ از رساله‌ حقوق ایشان‌ ارائه‌ شده‌ است. زبان اصلی این کتاب فارسی است که سید سعید ارجمند هاشمی آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

«جلوه حق در نیایش‌های حضرت سجاد(ع)» نیزعنوان دیگر کتابی است که با موضوع صحیفه سجادیه توسط  میرزا احمد محدث خراسانی و شیخ اسماعیل معتمد خراسانی تالیف شده است.

در کتاب «جهاد امام سجاد(ع)» ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عبادی امام سجاد(ع) با روشی علمی و محققانه، مورد بررسی قرار گرفته است. موسی دانش مولف این کتاب، ثابت می‌کند که برخلاف پندار برخی گویندگان و نویسندگان، امام سجاد(ع) پس از ماجرای کربلا، نه تنها از صحنه سیاست کناره‌گیری نکرد، بلکه همچنان به صورتی جدی‌تر از قبل به مبارزه سیاسی خویش ادامه داد.

کتاب «زندگانی امام زین العابدین(ع)» تحقیقی در شرح حال و زندگانی چهارمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت امام زین العابدین(ع) است که سید عبدالرزاق مقرم مولف آن، مباحثی از آثار حکمت‌آمیز صحیفه سجادیه و رساله حقوق و سخنان پندآموز صفات خداپسندانه و معجزات حضرت را در این کتاب مورد توجه قرار داده است. این کتاب توسط حبیب روحانی ترجمه شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها