معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آمریکا با هدف قرار دادن «برجام» کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داده است.

آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داد

به گزارش قدس آنلاین، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز (سه‌شنبه) در وین برگزار خواهد شد، اظهار داشت: این یک نشست متعارف و به اصطلاح روتین کمیسیون مشترک برجام است که طبق روال موجود در توافق هسته‌ای، هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: البته نشست کنونی به دلیل شیوع کرونا کمی با تاخیر برگزار می‌شود؛ ولی نشست امروز ماهیتاً یک نشست معمولی کمیسیون مشترک است و جلسه‌ای است که طبق روال کاری خود به مسائل مربوط به اجرای برجام چه در بُعد هسته‌ای و چه در بُعد تحریم‌ها می‌پردازد.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: البته این جلسه به دلیل همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح بازگرداندن قطع‌نامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام انجام می‌دهد، ویژگی خاصی پیدا کرده است.

عراقچی تاکید کرد: موضوع برجام، موضوع اصلی کمیسیون مشترک است و آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چندجانبه گرایی را هدف قرار داده و تلاشی که آمریکا در نیویورک انجام می‌دهد قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چندجانبه گرایی را زیر سئوال می‌برد و به همین منظور است که همه اعضای سازمان ملل حتی متحدین نزدیک آمریکا با آن مخالفت می‌کنند.

وی افزود: اعضای جلسه، سه کشور اروپایی، چین و روسیه بوده که مواضع بسیار محکمی را در نیویورک و در مقابل آمریکا داشتند و تلاش واشنگتن را برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف و یا سازوکار ماشه و اسنپ بک و یا به اسامی که معروف است را رد کردند. البته باقی اعضای شورای امنیت، یعنی ۱۳ عضو هم این کار را کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان کرد: اعضای شورای امنیت با قطع‌نامه آمریکا موافقت نکردند و به آن رای مساعد ندادند. در واقع دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شد.

عراقچی در مورد دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اضافه کرد: من دیداری با رافائل گروسی خواهم داشت که در ادامه سفر وی به تهران است.

برچسب‌ها