مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سال تحصیلی جدید در استان از روز شنبه ۱۵ شهریورماه طی مراسمی نمادین در یکی از هنرستان‌های دخترانه ناحیه۳ مشهد با حضور استاندار و تعدادی از مسئولان استانی آغاز می‌شود.

۳۲ هزار دانش‌آموز حاشیه شهر مشهد از ابزارهای آموزش آنلاین محروم‌ هستند

حسین پورحسین/

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سال تحصیلی جدید در استان از روز شنبه ۱۵ شهریورماه طی مراسمی نمادین در یکی از هنرستان‌های دخترانه ناحیه۳ مشهد با حضور استاندار و تعدادی از مسئولان استانی آغاز می‌شود.

قاسمعلی خدابنده طی نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس منوط به اعلام ستاد ملی مبارزه با کروناست، افزود: در مناطقی که با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا استان زرد شناخته شوند کلاس‌های درس به صورت نیمه‌حضوری خواهد بود و دانش‌آموزان با رعایت فاصله‌گذاری ۱.۵متری از یکدیگر باید در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند از این رو به دلیل نبود فضای کافی، مدارس در این مناطق به صورت دونوبته فعال خواهند بود و یا اینکه دانش‌آموزان به دو گروه تقسیم خواهند شد که تصمیم‌گیری در این باره در اختیار شورای مدارس است.

وی تصریح کرد: اگرچه آموزش و پرورش نیز همانند خانواده‌ها نگران سلامتی دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی است اما در صورتی که ستاد مبارزه با کرونای هر منطقه‌ای حتی مشهد را سفید اعلام کند دانش‌آموزان و معلمان موظف‌اند به صورت مرتب و منظم در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند، در غیر این صورت غیبت آن‌ها با جریمه انضباطی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۲۶۰هزار دانش‌آموز در مدارس استان نام‌نویسی کرده‌اند، یادآور شد: انتظار ما برای نام‌نویسی یک میلیون و ۳۵۰هزار دانش‌آموز است که تعداد کسری به دلیل دیرکرد اعلام نتایج سمپاد و سنجش نوآموزان ابتدایی است که بیش از ۸۵هزار نفر نوبت‌گیری شده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره کمبود نیروی آموزشی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان اظهار کرد: تعداد ۱۹هزار نفر کمبود نیروی آموزشی در خراسان رضوی وجود دارد.

خدابنده تعداد مدارس شبانه‌روزی استان را ۴۰۰ مدرسه برشمرد و افزود: امکان فعال‌سازی خوابگاه‌ها وجود نداشته و آموزش برای هر پایه در قالب یک روز فعالیت آموزشی در هفته در دو سطح صبح و عصر ادامه خواهد داشت. همچین سرویس رفت و آمد برای این دانش‌آموزان تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به مدارس کاردانش ‌و فنی و حرفه‌ای افزود: این مدارس نیز آموزش خود را در قالب آموزش مجازی ادامه خواهند داد و امکان برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های عملی وجود ندارد.

وی در خصوص چگونگی فعالیت مدارس استثنایی نیز گفت: با وجود سختی آموزش مجازی و رعایت مسائل بهداشتی، با توجه به تراکم پایین این کلاس‌ها امکان برگزاری آموزش حضوری با احتمال بیشتری وجود دارد.

خدابنده با اشاره به اینکه ۷۰هزار دانش‌آموز اتباع در استان مشغول به تحصیل هستند که ۲۵درصد آن‌ها در محدوده منطقه تبادکان هستند، اظهار کرد: بیش از ۲هزار و ۷۰ روستا در خراسان رضوی سال گذشته از لحاظ دسترسی به اینترنت با مشکلاتی مواجه بودند که با تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری انجام شد و مساعدت‌هایی که مخابرات استان، همراه اول و ایرانسل داشتند مشکلات آن‌ها در زمینه اینترنت برطرف شد و اگر در روستایی دانش‌آموزی از داشتن گوشی تلفن همراه و یا خط مستقل اینترنت محروم باشد می‌تواند به مدرسه مراجعه کند و بر اساس برنامه‌ای که مدیران مدرسه ارائه خواهند داد از امکانات مدرسه برای دسترسی به آموزش‌های مجازی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس یک نظرسنجی در حاشیه‌های شهر مشهد تعداد ۳۲هزار نفر که در خانواده خود به ابزارهای آموزش آنلاین دسترسی ندارند شناسایی شدند از همین رو مقرر شد که با همکاری شهرداری هزینه‌های نوسازی و زیباسازی مدارس به سمت خرید این گونه تجهیزات سوق پیدا کند.

وی گفت: در عین حال در سال تحصیلی گذشته ۹۹ درصد معلمان و ۹۳ درصد دانش‌آموزان به سامانه «شاد» دسترسی داشته‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی تصریح کرد: در زمینه دریافت وجه در مدارس، بسیاری از مدارس نظیر سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیئت امنایی و غیردولتی با مجوز قانونی هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند.

خدابنده افزود: در مدارس دولتی ‌نام‌نویسی مشروط به دریافت وجه از خانواده‌ها نیست اما با توجه به شرایط مالی آموزش و پرورش انتظار کمک‌های مالی از خانواده‌های متمکن را داریم.

وی همچنین در خصوص شایعه کوچ دانش‌آموزان از مدارس غیردولتی به مدارس دولتی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها ۹۵درصد دانش‌آموزان غیردولتی در مقطع ابتدایی، ۹۸درصد در مقطع متوسطه اول و ۹۰.۴درصد در مقطع متوسطه دوم سال گذشته، امسال نیز دوباره در مدارس غیردولتی نام‌نویسی کرده‌اند بنابراین فرضیه کوچ دانش‌آموزان در این زمینه صحت ندارد اگرچه پیش‌بینی ما درباره رشد ۵درصدی نام‌نویسی در مدارس غیردولتی استان برای سال تحصیلی جدید محقق نشد که دلایلی نظیر عدم اجرای تعهدات مدارس غیردولتی در زمینه برگشت شهریه‌های کلاس‌های فوق برنامه سال گذشته به دانش‌آموزان، وضعیت اقتصادی فعلی جامعه و رشد ۲۳ درصدی شهریه‌ها در این موضوع تأثیرگذار بود.

خدابنده یادآور شد: با توجه به این شرایط کرونایی تعداد ۱۰۰ مدرسه از هزار و ۴۰۰ مدرسه فعال غیردولتی توقف فعالیت خود را اعلام کرده‌اند.

برچسب‌ها