حجت الاسلام سهرابی گفت: حدود ۹۰درصد هیأت‌ها پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند و درصد محدودی بودند که بنابه دلایل مختلف موفق به رعایت این موارد نشدند. 

 ۹۰ درصد هیئات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

قدس آنلاین: نشست خبری حجت الاسلام علی اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با موضوع ارائه آمار تجمیعی فعالیتهای ارگانها و دستگاه‌های مختلف در دهه اول محرم و ارائه نتایج پایش اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی هیأت‌ها، امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام سهرابی در ابتدای این نشست خبری گفت: محرم امسال ما اعم از ارگان‌های مختلف و برگزار کننده هیأت‌ها در معرض آزمون بزرگی قرار داشتیم. ما براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت مراسم عزاداری محرم امسال را برگزار کردیم، هرچند این مصوبات کمی دیر انجام شد و ما به عنوان کارشناسان عرصه هیأت های مذهبی انتقاداتی را به بخش‌هایی از این دستورالعمل‌ها داشتیم اما به حکم قانون و با توجه به توصیه و فرمایش مقام معظم رهبری خودمان را موظف به رعایت کامل ابلاغیه کردیم .ما برای اینکه بتوانیم حداکثر حمایت و پشتیبانی را از هیأت ها داشته باشیم، مجموعه جلساتی را با ارگان های مختلف برگزار کردیم و همه ارگان ها متناسب با مقدورات خود باحسن وجه کمک کردند و همه سرمایه های مادی و معنویشان را در راستای خدمت به دستگاه سیدالشهداء به میدان آوردند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران اضافه کرد: ابتدا گزارشی از نحوه اجرای دستورالعمل ها که آمارهای قابل توجهی است ارائه می کنیم. ما با کمک شبکه بسیج در شهر تهران تیم های بازرسی را تشکیل دادیم که هم بسیج جامعه پزشکی، هم بسیج طلاب و هم بسیج محلات در این تیم ها حضور داشتند و سازمان تبلیغات نیز تیم بازرسی خود را داشت. در مجموع حدود ۲۱۰ تیم بازرسی در شهر تهران مسئولیت تدوین، ترویج و نظارت بر اجرای دستورالعمل ها در هیأت ها بر عهده داشتند. این تیم ها بازرسی خود را مبتنی بر اپلیکیشنی که طراحی شده بود انجام دادند و پیوسته اطلاعات آنها توسط ما پایش و ارزیابی می شد. براساس اطلاعات به دست آمده از طریق این اپلیکیشن حدود ۵۹ درصد هیأت های سطح تهران به طور کامل فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند، ۳۰ درصد هیأت ها در سطح مطلوب، ۶درصد متوسط و ۳ درصد ضعیف بودند و نزدیک به ۲درصد هم اصلا بنا به دلایل مختلف رعایت نکردند که براین اساس حدود نود درصد هیأت ها فاصله گذاری اجتماعی را در حد مطلوب رعایت کرده اند.

وی ادامه داد: به میزان ۸۱درصد از هیأت ها در فضای باز برگزار شد و ۱۹درصد هیأت ها نتوانستند فضای باز را فراهم کنند و در فضای مسقف برنامه خود را اجرا کردند که برخی هیأت ها را تذکر دادیم و کمک کردیم تا به فضای باز منتقل شوند که البته این ۱۹درصد به معنای عدم رعایت سایر دستورالعمل ها نیست و حدود ۶۳درصد آنها از تهویه خوب برخوردار بودند. ۷۴ درصد هیأت ها توسط خادمان خود هیأت ها فرآیند ضدعفونی را انجام دادند و حداقل دست عزادارن پیش از ورود ضدعفونی شده و ۱۰درصد هیأت ها از تونل های ضد عفونی برخودار بودند، ۱۰درصد دیگر هم با دستگاه های اتوماتیک یا از طریق اسپری فرآیند ضدعفونی را انجام داده اند که در نتیجه ۹۴درصد هیأت ها فرآیند ضدعفونی را رعایت کرده و البته ۶درصد هم این بند را رعایت نکرده اند. ۹۰درصد هیأت ها از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری و ماسک مورد نیاز افراد را تامین کرده اند و حدود ۱۰درصد هم خود را ملزم به رعایت این بند نکرده اند. با وجود اینکه استفاده از تب سنج در ورودی هیأت ها الزامی نبوده اما حدود ۳۳درصد از هیأت ها این امکان را فراهم کردند. طبق دستورالعمل ها پذیرایی در اثنای مراسم ممنوع بود ولی در پایان جلسات به صورت بهداشتی و بسته بندی های ایمن نذریها تقدیم عزاداران شد. ۵۶ درصد هیأت ها هم در فرآیند طبخ و تهیه غذا پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل، ۲۸ درصد مطلوب، ۶درصد متوسط و۲درصد ضعیف رعایت کردند و ۸درصد هم به تشخیص بازرسان ما اصلا رعایت نکرده اند. امکان بیمه شدن هیأت ها را فراهم کردیم ولی چون فرهنگ سازی مناسبی دراین زمینه نشده و هزینه دارد استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.

حجت الاسلام سهرابی افزود: علاوه بر ۲۱۰ تیم بازرسی که وجود داشت حدود ۲۵ بازرس ویژه نیز کار مدیریت و بازرسی از هیأت هایی که مردم و پلیس گزارش آنها را داده بودند برعهده داشتند. قریب به اتفاق همه هیأت‌های عمومی مورد بازرسی قرار گرفتند و براساس آمار اولیه تقریباً ۲۰۰۰هیأت دراستان بازرسی شدند و اگر هیأت‌هایی رعایت نمی‌کردند تذکر لازم داده شده است و این آمار در حال تکمیل است. ما شماره ها و سامانه هایی را برای دریافت گزارش ها و شکایت های مردمی اعلام کردیم؛ حدود ۶۰۰ شکایت در سامانه‌های اعلامی ما ثبت شد که برخی شکایت‌ها به دلیل سر وصدای هیأت‌ها و ایجاد ترافیک بوده که بیشتر آنها رسیدگی شده است اما به لحاظ شکایت‌های بهداشتی فراوانی قابل توجهی نداشتیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: باید توجه داشته باشیم که ممنوعیت‌ها و آمارهای ارائه شده مربوط به حین برگزاری مراسم هیأت‌هاست، لذا اگر مشاهده شد که نذریجاتی توزیع شده غالباً پس از اتمام مراسم و با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده است و طبق مشاهدات و تخمین ها حدود نود درصد دسته جات در خیابانها حاضر نشدند و دسته‌های عزاداری به صورت ثابت بوده اند. ما قصد برخوردهای چکشی با هیأت‌ها را نداشتیم، به همین خاطر تذکرات لازم داده شد اما هیأتی تعطیل نشد شاید برخی هیأت ها تا مرز تعطیلی رفتند اما به محض دریافت تذکر موارد لازم را رعایت کردند و بنای ما و دستگاه انتظامی برخورد قهری نبوده است.

وی در ارتباط با اقدامات سازمان تبلیغات برای تامین فضای باز برگزاری مراسم تصریح کرد: اولا ابلاغیه ها و بخشنامه های لازم به ارگان های مختلف و پیگیری آن انجام شد؛ مثلا در مورد مدارس برخی درگیر برگزاری کنکور بودند، برخی امتحانات شهریور را داشتند، برخی درگیر ثبت نام ها بودند و... که این نیاز به بخشنامه داشت تا مدارس مجوز برگزاری مراسم عزاداری را دریافت کنند؛ ما به لحاظ ستادی پیگیری های لازم را انجام دادیم و در رسانه ها به صورت گسترده اعلام کردیم کسانی که دنبال دریافت فضای باز هستند می توانند به این ارگان ها مراجعه کنند. اگر آموزش پرورش به میدان نمی آمد و مدارس را در اختیار نمی گذاشت بار خیلی از هیأت ها زمین می ماند از این رو کمک بسیاری خوبی ارائه کرد. در شهرستان های استان ۲۴۶ و در شهر تهران بیش از ۴۰۰ مدرسه در اختیار هیأت ها قرار گرفت. حدود ۴۶ورزشگاهی که متعلق به وزارت ورزش بود و نیز ۱۰ مکان ورزشی شهرداری تهران به برگزاری مراسم اختصاص یافت و ۱۲۵ بوستان در شهر تهران در اختیار هیأت ها قرار گرفته که ۷مورد از این بوستان ها اختصاصی برای بانوان بوده است. همچنین  ۵۳ فضای باز متعلق به سازمان فرهنگی هنری، ۱۳۵ مکان متعلق به بسیج در استان، ۷۷ مکان متعلق به سازمان اوقاف و مواردی هم در ارتش و دانشگاه آزاد در اختیار هیأت قرار گرفت. در بخش کمک و توزیع اقلام بهداشتی هم سازمان تبلیغات حدود ۱۴۰۰۰۰۰ ماسک، حدود ۲۰۰۰۰۰ لیتر مواد ضدعفونی، ۵۰۰۰۰ هزار پرچم و ۱۰۰۰۰۰ پوستر را در هیات ها توزیع کرده و این توزیع همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام سهرابی در ارتباط با فعالیت های فرهنگی سازمان تبلیغات در دهه اول محرم گفت: پویش های مختلفی از قبیل اجرای برنامه عاشورایی تحت عنوان محله های حسینی، پویش مشاوره در ایستگاه های مترو، پویش سرکشی به زندان ها و پویش نذر خون شکل گرفت. در روز تاسوعا ۲۱۳۷ و در روز عاشورا ۲۷۳۷ مورد مراجعه به پایگاه های اهدای خون صورت گرفته که به ترتیب حدود ۱۷۳۷ و ۲۲۵۰ واحد خون اهدا شد که نسبت به تاسوعا و عاشورای سال گذشته ۶درصد رشد داشته ایم. در یک پویش دیگر اگر کسانی قصد دارند نذری خود را به صورت نقدی اعطا کنند می توانند مبالغ خود را با شماره گیری کد دستوری #۱۲۸*۴۰۳۰* متعلق به پویش نذر سلامت واریز کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران درپاسخ به سوال قدس آنلاین در مورد تداوم عزاداری در روزهای باقی مانده از محرم و صفر و رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: کارگروهی که برای اجرای دستورالعمل ها تشکیل شده عنوان آن "کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر" است؛ از این رو برگزاری مراسم در این دو ماه ادامه می باید، به ویژه آنکه برخی مناسبت های خاص هم طی این مدت وجود دارد و از آنجایی که قطعا تا پایان صفر با بیماری کرونا درگیر هستیم رعایت اصول، پروتکل ها و دستورالعمل ها طبق دهه اول محرم برقرار است و ما نیز موظف هستیم به پایش ها و رصدهای خود ادامه دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها