۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 718326

جلوگیری از کاهش ارزش پول داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی است که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و در سال جاری به دلیل اهمیت فوق‌العاده آن بر این موضوع تأکید جدی داشته و دارند.

قدس آنلاین: جلوگیری از کاهش ارزش پول داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی است که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و در سال جاری به دلیل اهمیت فوق‌العاده آن بر این موضوع تأکید جدی داشته و دارند. تأکیدی که به عنوان یکی از مطالبات ایشان در دیدار اعضای هیئت دولت یک بار دیگر به عنوان مؤلفه‌های مهم در سیاست‌گذاری مسئولان اقتصادی مطرح شد.

مقام معظم رهبری این موضوع را به عنوان یک مسئله مهم در اقتصاد عنوان کردند. افزایش ارزش پول ملی از آن نظر حائز اهمیت است که نقش مهمی در کنترل تورم به جا می‌گذارد و می‌تواند موجب افزایش رفاه عمومی و ارتقای سطح خرید سبد خانوار شود. افزایش ارزش پول ملی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی را می‌توان با به کارگیری و اتخاذ راهکارهای مالی و پولی به منصه ظهور رساند.

یکی از این راهکارها مانع‌تراشی در برابر افزایش نقدینگی یا هدایت نقدینگی به سمت تولید است. اگر تولید جدی گرفته شود با هدایت نقدینگی به این سمت و استفاده از توان داخلی اقتصاد و استفاده حداکثری از توان ملی می‌توان در راستای افزایش ارزش پول ملی قدم برداشت.

مانع‌تراشی در برابر ورود کالای وارداتی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد موضوع مهمی است که افزایش تولید و به تبع آن افزایش ارزش پول ملی را به دنبال دارد. بی‌تردید زمانی می‌توان ارزش پول ملی را بالا برد که تولید نخستین و مهم‌ترین دغدغه اقتصادی کشور باشد. زمانی که همه ارگان‌ها و مسئولان در برابر ورود کالای قاچاق ایستادگی کنند و خط فکری و محور توجه فقط ناظر بر افزایش تولید ایرانی و ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی باشد که در راستای ارتقای تولید هدف‌گذاری شده‌اند، اگر به این مرحله برسیم و همه توجه خود را به اقتصاد داخلی با تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های مختلف معطوف کنیم که در اقتصاد به سمت تولید تغییر جهت داده‌اند قطعاً در میان‌مدت و  بلندمدت با افزایش ارزش پول ملی مواجه می‌شویم که در نهایت منجر به ارتقای رفاه اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و افزایش میزان اشتغال می‌شود.

ماحصل همه آنچه به عنوان سیاست‌های جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی به کار گرفته می‌شود، خود را در کاهش تورم، کاهش سفته‌بازی و دلالی و افزایش سودده بودن فعالیت‌های مولد نشان می‌دهد.

برچسب‌ها