ارومیه- رشد شهرنشینی و افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در طی سال‌های گذشته موجب شده تا بسیاری از افراد که از تمکن مالی برای خانه گزینی در شهر برخوردار نیستند به حاشیه‌های شهرها و به‌ویژه روستاها برای احداث سرپناه هجوم بیاورند که این خود سرآغاز مشکلی بزرگ‌ است.

تخریب باغ ویلاها کمکی به احیای اراضی کشاورزی نمی کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه بسیاری برای دست‌وپا کردن سرپناه به روستاها پناه می‌آورند اما از آن‌طرف هم  افرادی هستند که با تملک زمین‌های کشاورزی در مناطق ییلاقی برای خود باغ ویلایی می‌سازند تا اوقات فراغت خود را سپری کنند و همین موضوع موجب شده تا در طی سال‌های گذشته بخشی از زمین‌های روستایی از چرخه کشت و تولید خارج‌شده و به باغ ویلا تبدیل شود.

بسیاری از روستاهای استان آذربایجان غربی به‌ویژه در روستاهای حوزه محال بکشلوچای و جاده «امامزاده» و یا منطقه«بند» شهرستان ارومیه این مشکل بیش از هر منطقه‌ای دردسرساز شده است.

متأسفانه در طی سال‌های گذشته نظام سنتی و قدیمی تقسیم ارث در روستاها موجب شده تا  زمین‌های کشاورزی که زمانی زیر کشت‌های وسیع می‌رفت عملاً در بین وراث تقسیم و به زمین‌های کوچک تبدیل گردیده و به سبب خروج از صرفه تولید اقتصادی در امر ویلا سازی استفاده شود.

روزانه در لابه‌لای آگهی رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی باغ‌هایی با متراژهای چشمگیر و قیمت‌های اغواکننده بسیاری از خریداران را وسوسه می‌کند.

در بسیاری از این آگهی‌ها قیدشده است که ملک فوق دارای تائیدید های رسمی و هم‌چنین اسناد معتبر و نقشه واگذاری زمین است اما واقعیت این است که بسیاری از این زمین‌های تقسیم‌شده در حاشیه شهر که در قالب باغ به شهروندان فروخته می‌شوند وجاهت قانونی نداشته و در زمره اراضی ملی هستند.

چرخه معیوب

در همین راستا جهاد کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین متولی حفاظت از اراضی کشاورزی سال‌هاست که توان و هزینه بسیاری برای تخریب این باغ ویلاهای غیرمجاز به کار گرفته است اما بنا بر گفته بسیاری از این کارشناسان این تخریب‌ها کمک چندانی به احیای اراضی تفکیک‌شده نمی‌کند.

اسد اسکندری یکی از ساکنان بند در ارومیه به ما می‌گوید: بسیاری از زمین‌ها تقسیم‌شده و بدون اینکه سند داشته باشد شبانه به ویلا  یا باغ تبدیل می‌شود و پس از گذشت یک سال و حتی بیشتر جهاد کشاورزی به انداختن و تخریب دیوار ویلا اقدام می‌کند که این موضوع فقط چهره‌ای زشت و کلی مصالح و تپه‌ای از نخاله روی‌هم بر جای می‌گذارد.

وی می‌گوید: دوباره وقتی به‌قول‌معروف آب‌ها از آسیب افتاد همین افراد متخلف دیوار باغ را بناکرده و دوباره آن را می‌سازند.

 اسکندری می افزاید: در حالی مسئولان از قلع‌وقمع ویلاها به‌عنوان جلوگیری از تغییر کاربری یاد می‌کنندکه سرنوشت زمین‌های تخریب‌شده مشخص نیست! زمینی که به علت تخریب و استفاده از مصالح کشاورزی، قدرت باروری خود را ازدست‌داده، نمی‌تواند به چرخه کشت بازگردد.

وی عنوان می کند: مجازات تغییر کاربری، تخریب باغ یا ویلای ساخته‌شده و جریمه نقدی مالک است! بنابراین دولت و مراجع ذی‌ربط از این قلع‌وقمع سود می‌برند و این در حالی است که زیان محیط‌زیست و از دست رفتن زمین کشاورزی قابل جبران نیست.

مقابله از سرچشمه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این رابطه معتقد است توجه و تمرکز لازم در جلوگیری از احداث بناهای غیرمجاز باید از همان ابتدای کار انجام شود و متولیان حفظ و حراست از زمین‌ها باید در همان ابتدای وقوع امر ورود پیدا کنند و این موضوع را به زمان بعد موکول نکنند.

رسول جلیلی بابیان اینکه حفاظت از اراضی در استان با دارا بودن یک‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی و دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان نیازمند مشارکت همگانی و جدیت بیشتر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در این زمینه است می‌افزاید: اگرچه در این راستا دستگاه قضا نیز برای برخورد با سو استفاده‌کنندگان و زمین‌خواران مصمم است اما باید نسبت به این امر فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد و برای افرادی که بنای غیرمجاز احداث می‌کنند خلاف بودن این کار نیز گوشزد شود.

علاج واقعه قبل از وقوع واقعه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید براین موضوع که جهاد کشاورزی باید در زمانی که فرد شروع به احداث خانه باغ می‌کند، از این عمل جلوگیری کرده و در پی صدور مجوز باشد افزود: متأسفانه ما شاهد آن هستیم بعداز اینکه این خانه باغ‌ها ساخته‌شده و در کنار آن پر از درختان میوه کاشته شده دست به تخریب زده می‌شود که این تخریب سودی نداشته بلکه صدمه بیشتری به  زمین‌ها وارد کرده و چهــره منطقه را زشت می‌کند.

حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر بابیان اینکه به‌طور حتم هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی  کم‌تر از تخریب این باغات است افزود: از سوی  دیگر مسئولان امر باید با بررسی‌های دقیق متوجه شوند چه چیزی باعث  شده  است که این خانه باغ ایجاد شود.

وی اظهار کرد: بخشی از نیازهای جامعه به ساخت‌وساز خانه باغ‌ها و محل استراحت بوده و اگر این امر با رعایت قانون انجام شود نه‌تنها به زمین‌های کشاورزی آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند موجب گسترش روستاهای گردشگر پذیر، ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای پایدار برای مردم شهر و روستا  شود.

وی با تأکید بر این موضوع که تخریب خانه باغ‌های احداثی به ایجاد و گسترش زمین کشاورزی کمک نمی‌کند ادامه داد: تخریب این خانه باغ‌ها کمکی به کشاورزی منطقه نمی‌کند، بلکه صدمه بیشتری به این زمین‌ها وارد کرده و چهره سرسبز منطقه را از بین می‌برد و طبیعی  است زمینی که در آن خانه باغ تخریب‌شده دیگــر به زمین کشاورزی تبدیل نمی‌شود.

برچسب‌ها