البته زمان زیادی گذشته اما شاید بهترین و مستندترین توضیح و تشریح درباره واقعه بمب‌گذاری در حرم مطهر رضوی را بتوان از زبان تولیت وقت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی شنید. ایشان روز شنبه ۴ تیرماه ۱۳۷۳ برابر با ۱۵ محرم در برابر خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شده و به تشریح ماجرا پرداخت. بخش‌هایی از نشست خبری آن روز را در ادامه می‌خوانید:

منافقین در هدف های سیاسی، نظامی و عملیاتی
خود شکست خورده و به بن بست رسیده اند

البته زمان زیادی گذشته اما شاید بهترین و مستندترین توضیح و تشریح درباره واقعه بمب‌گذاری در حرم مطهر رضوی را بتوان از زبان تولیت وقت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی شنید. ایشان روز شنبه ۴ تیرماه ۱۳۷۳ برابر با ۱۵ محرم در برابر خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شده و به تشریح ماجرا پرداخت. بخش‌هایی از نشست خبری آن روز را در ادامه می‌خوانید:

خبرنگار ژاپنی: با توجه به اینکه رقم و اعداد متفاوتی تاکنون از آمار قربانیان انفجار بمب از طریق رسانه‌ها پخش شده است بفرمایید تعداد دقیق قربانیان این حادثه چقدر بوده است؟

* تعداد شهدا ۲۴ نفر که ۹ نفر آنان از مشهد و مابقی از سایر شهرستان‌ها که یک نفر نیز تبعه کشور پاکستان بوده است... تعداد مجروحین نیز حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر گزارش شده است که بعضاً جراحاتی داشته و مرخص شده‌اند البته آمار مبالغه‌آمیزی هم که ارائه شده به خاطر عدم دقت در بدو امر بوده است... در لحظه انفجار که در اتاق کارم بودم تصور می‌شد این بمب در صحن آزادی کار گذاشته شده است در حالی که بلافاصله اطلاع حاصل شد انفجار در حرم و در کنار مرقد مطهر رخ داده است و برای من چنین ذهنیتی پیش آمد که حداقل ۲ هزار نفر از بین رفته‌اند... با آن جمعیت فشرده و قدرت تخریبی که این مواد داشت فکر می‌شد که آمار خیلی بالا باشد...

خبرگزاری جمهوری اسلامی: با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه گذشته شاهد ترور امام جمعه موقت مشهد بوده و به‌تازگی بمب در روز عاشورا در کنار مرقد مطهر حضرت رضا(ع) کار گذاشته شده بود شما فکر می‌کنید انگیزه منافقین از ترور و بمب‌گذاری در کنار حرم مطهر چه بوده است؟

* به نظر من منافقین در هدف‌های سیاسی، نظامی و عملیاتی خود که دنبال کرده‌اند کاملاً احساس نموده‌اند که شکست خورده و به بن‌بست رسیده‌اند. از این رو همواره بیشترین تلاش را داشته‌اند تا نشان بدهند که در نظام جمهوری اسلامی ایران با حاکمیت اسلام، ثبات نیست...

خبرگزاری کویت: ... معتقدم همان افراد وهابی و سپاه صحابه که در پاکستان قتل‌ها و جنایت‌هایی را مرتکب می‌شوند در این قضیه دست داشته‌اند و به نظر من این دید معقولانه‌تر است نظر شما در این مورد چیست؟

* نظر بنده به استناد شواهد و ادله‌ای بسیار گویا خلاف این است، ولی شاید اگر در بدو امر بعضی از اخبار هم به عنوان تحلیل انعکاس پیدا کرده است بی‌ارتباط با نظر ما نباشد و این نظر شخصی من است، این کار قطعاً ارتباط با جریان منافقین دارد و هیچ یک از برادران اهل سنت ما در این جریان دخالت ندارند... گذشته از این چون بنده مقام امنیتی نیستم مدارک و شواهد موجود که اثبات کننده این مطلب باشد توسط مقامات امنیتی ارائه خواهد شد...

خبرگزاری فرانسه: ... شما چه اسنادی دال بر دست داشتن مستقیم منافقین در این قضیه دارید که با این محکمی درباره آن صحبت می‌کنید؟

* اسناد و شواهد قوی در اختیار است که ان‌شاءالله توسط مقامات امنیتی ارائه خواهد شد.

خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن: موردی که من مطرح می‌کنم سؤال نیست، ژاپنی‌ها از ترور بسیار نفرت دارند، آنچه در اینجا رخ داد از بدترین نوع ترور و آدم‌کشی بود که در آن تعداد زیادی افراد بی‌گناه کشته شدند. هدف من از مسافرت به مشهد این است که برای مسلمانان ژاپنی آنچه در صحنه انفجار بوده است منعکس کنم آیا این امکان وجود دارد تا صحنه را دیده و برداشت خودم را برای مردم ژاپن و خوانندگان روزنامه ارائه بدهم.

*از صحنه انفجار در حرم مطهر فیلم کاملی تهیه شده است و می‌توانیم برای شما که می‌خواهید در اختیار مسلمانان که نه در اختیار همه مردم ژاپن بگذارید، بدهیم. چون لازم است انسان‌هایی که دارای خصلت انسانی هستند این جنایت را ببینند و صادقانه در جهت دفاع از حقوق بشر قرار بگیرند چون گفته می‌شود تروریسم محکوم است، اما متأسفانه کاملاً مشهود است که به‌وسیله قدرت‌های استکباری زورمند دنیا از بدترین شیوه‌های تروریستی حمایت می‌شود... شاید مقداری با مسائل بهتر از این برخورد کنند و ضمناً ایمان و اعتقاد و عشق مردم به امامی که تجسم فرهنگ تمدن، آداب و رسوم آن‌هاست و فکر و اندیشه و شخصیت و هویت خود را مرهون خدمات امامشان می‌دانند را در فیلم مشاهده کنید... به هرحال علی‌رغم گستردگی و وسعت انفجار، در فاصله زمانی کوتاه و تلاش قابل تمجید، روضه منوره حرم مطهر را به فضایی که مشتاقان آن حضرت بتوانند به خوبی در این فضای آرام‌بخش و روح ‌افزا به عبادت و نیایش بپردازند سریعاً بازسازی شد...

خبرنگار روزنامه مانیچی ژاپن: استاندار خراسان طی مطالبی از مجاهدین خلق عرب که در این واقعه دردناک دست داشته‌اند نام بردند... چنانچه اطلاعات بیشتری راجع به این گروه دارید بفرمایید؟

* این گروه وابسته به منافقین هستند که با این اسم، اهداف و سیاست‌های همان گروه را دنبال می‌کنند.

باتوجه به ترورها و بمب‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام گرفته است اقدامات امنیتی که برای مراکز مذهبی پیش‌بینی کرده‌اید، چیست؟

* حرم حضرت رضا(ع) یک مکان کاملاً استثنایی است. هم به خاطر قداست و روحانیت حرم و هم به خاطر احترامی که همه فرق و ادیان و صاحبان افکار و اندیشه‌های گوناگون برای اینجا قائلند... با توجه به اینکه ما و انسان‌هایی که نوعاً دارای خصوصیات انسانی هستند هرگز فکر نمی‌کردند انسان‌هایی به صورت انسان اما با خوی درندگی و خباثت خاص وجود داشته باشند که به خودشان اجازه چنین جنایتی را بدهند، لذا ما هرگز روش‌هایی که به طور طبیعی اقتضا می‌کند در برخورد با مسائل امنیتی در اینجا نداشته‌ایم... هیچ کس چنین احتمالی را نمی‌داد، با این همه اعتقاد ما به قداست این مکان به ما اجازه نمی‌داد که زائر و کسانی را که برای ادای احترام به اینجا می‌آیند در مضیقه و تنگنا و محدودیت قرار بدهیم...لذا همیشه از اول پیروزی انقلاب تاکنون بدون اینکه احدی بازرسی بدنی بشود می‌توانسته وارد حرم بشود... به خاطر اینکه اینجا مأمنی است و مورد احترام توده انسان‌ها و مردم است و هم به خاطر احترامی است که به زائران می‌گذاریم گذشته از اینکه بعضی از مسائل هم خارج از مسئولیت آستان قدس تلقی می‌شده است، اما برنامه ما در آینده این خواهد بود که با حفظ حرمت و احترامی که برای هریک از زائران قائلیم و بیشترین تلاش را در این جهت کرده‌ایم اجازه ورود محموله‌هایی که از نظر ما مشکوک است ندهیم. گذشته از این ان‌شاءالله با چشم اطلاعاتی و امنیتی هم نگاه خواهند کرد که افرادی دارای سوء‌نظر را تشخیص بدهند.

برچسب‌ها