ابراهیم ناصری گفت: وارد شدن مواد اولیه در بورس، قیمت مواد را متعادل‌تر می‌کند و هم اکنون، بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه، تفاوت وجود دارد.

ورود مواد اولیه به بورس، قیمت‌ها را متعادل ‌تر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم ناصری معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بخشی از مواد اولیه که در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج از کشور وارد شود، با تفویض اختیاری که به استان داده شده است، بررسی و تایید ثبت سفارش‌ها درکوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. در سال ۹۷ بررسی این موضوع در اختیار وزارت‌خانه بود و موجب ایجاد صف‌های طولانی و معطلی مردم می‌شد.
او افزود: در زمینه تخصیص ارز، مشکلاتی وجود داشت، زیرا دولت با مشکل کمبود ارز مواجه بود که البته مدتی است این مشکل حل شده است. همچنین در مورد مواد اولیه‌ای مانند پلیمر و ورق‌های فولادی که در داخل کشور تولید می‌شود، به دلیل شفافیت بیش‌تر، تصمیم گرفته شد تا در بازار بورس عرضه شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: ورق‌های فولادی در سه سال گذشته از طریق شرکت فولاد مبارکه عرضه می‌شد و شرایط واگذاری مواد اولیه راحت‌تر بود. شرکت فولاد مبارکه در ابتدا ۱۰ درصد وجه کالا را اخذ می‌کرد و بقیه این مبلغ را در مدت سه ماه می‌گرفتند، اما ظاهرا به دلیل مشکلاتی، دولت در سیاست‌های کلان و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا ورق‌های فولادی از طریق بورس عرضه شود.

تفاوت بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه

ناصری بیان کرد: وارد شدن مواد اولیه در بورس، قیمت مواد را متعادل‌تر می‌کند و در حال حاضر، بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه، تفاوت وجود دارد.

او در واکنش به ادعای برخی از تولیدکنندگان مبنی بر به صرفه‌تر بودن واردات برخی از مواد اولیه با ارز آزاد نسبت به خرید داخلی آن تصریح کرد: هم اکنون اجازه واردات مواد اولیه‌ای مانند ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان داده می‌شود، زیرا سهمیه در نظر گرفته شده، نیاز کامل واحدهای تولیدی را پوشش نخواهد داد، بنابراین اگر تولیدکننده‌ای تصور می‌کند واردات این مواد با ارز آزاد از خرید آن در داخل کشور به‌صرفه‌تر است می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کند، اما بعید است که چنین چیزی صحت داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها