قزوین- اگرچه قرار بود در سال زراعی گذشته بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین و بر اساس برنامه ابلاغی بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصول استراتژیک کلزا برود اما ظاهراً پیش‌بینی مسئولان جهاد کشاورزی از آب درست نیامد.

کلزا کاران قزوین در دوراهی کاشت و برداشت، سطح زیر کشت کاهش دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیشترین سطح زیر کشت کلزا مربوط به  شهرستان‌های ؛ آبیک ، البرز و قزوین است  و معمولاً همه‌ساله عملیات برداشت محصول کلزا تا نیمه اول مردادماه ادامه داشته باشد.

قیمت خرید تضمینی که شورای اقتصاد برای خرید کلزا تعیین کرد، قیمت پایینی بود از همین رو کشت آن برای کشاورزان توجیه اقتصادی نداشت و آن‌ها علاقه‌ای به کشت کلزا نشان  ندادند.

 از طرفی با توجه به اینکه کشت کلزا کشت جدیدی است، بسیاری از کشاورزان سنتی با آن آشنا نیستند. ضمن اینکه سال ۹۸ هم‌حجم بالایی از کشت کلزای استان قزوین به علت سیل از بین رفت و کلزاکاران دیگر کلزا نکاشتند و همین امر سبب شد فقط ۵۰ درصد از ظرفیت کشت کلزا در استان محقق شود.

تخصیص اعتبارات یارانه‌ای برای پرداخت به کلزا کاران، تامین منابع مالی به‌موقع به شرکت‌ها و مؤسسات خرید تضمینی کلزا، نظارت مستمر بر روند برداشت کلزا با کمباین، برنامه‌ریزی و تأمین به‌موقع بذر قبل از شروع کشت و تخصیص بذور و اعلام نرخ خرید تضمینی مناسب همگی از مهم‌ترین عواملی است که درکشت این محصول در استان نقش دارد.

در سال ۹۹، ۷ هزار و ۲۶۰ تن کلزا از کشاورزان قزوینی خریداری شد ولی بازهم این نگرانی وجود دارد که با کاهش سطح زیر کشت کلزا در سطح استان مواجه شویم؛ چراکه دولت هزینه خرید تضمینی کلزا از کشاورزان را با ۲ ماه تأخیر پرداخت کرده بود درحالی‌که هزینه خرید گندم را با یک‌فاصله ۵ تا ۱۰ روزه پرداخت کرد.

 کشت کلزا اهمیت راهبردی برای کشور دارد؛ چراکه میزان واردات روغن مایع در کشور بسیار بالاست و این محصول هم منبع اصلی تولید روغن مایع محسوب می‌شود. بنابراین دولت باید شرایطی فراهم کند که بتوان کلزا را در حد توان استان قزوین کشت کرد.

توسعه کشت

در این رابطه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه کشت کلزا در سطح ۹ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان آغازشده است .

بیشترین سطح زیر کشت کلزا مربوط به  شهرستان‌های ؛ آبیک ، البرز و قزوین است  و معمولاً همه‌ساله عملیات برداشت محصول کلزا تا نیمه اول مردادماه ادامه داشته باشد

تورج بنیادی با اشاره به برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا برای سال زراعی جاری گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با دفتر دانه‌های روغنی معاونت وزارت جهاد کشاورزی، مقدار ۲۶ هزار و ۵۴۷ کیلوگرم از انواع بذرهای کلزا اعم از ارقام هیبرید و ارقام آزادگرده‌افشان داخلی وارد استان و در بین شهرستان‌های تابعه بر اساس سطوح زیر کشت ابلاغی توزیع‌شده است .

بنیادی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در بین بهره‌برداران کلزا کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری و آنلاین در حال برگزاری است .

به گفته وی در سال جاری با  توجه به اهمیت توسعه کشت کلزا، تأمین بذور باکیفیت باقیمت یارانه‌ای و همچنین تأمین نهاده‌های موردنیاز ازجمله کود شیمیایی فسفاته و پتاسه بر اساس سهمیه ابلاغی در بین شهرستان‌ها در حال توزیع است.

وی بهترین زمان کشت کلزا در استان را نیمه دوم شهریورماه و نیمه اول مهرماه اعلام کرد.

برچسب‌ها