طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نزدیک به ۳۰ سال است که کلید خورده است. در این سال‌ها آنچه بر بافت قدیمی اطراف حرم گذشته با آنچه مد نظر بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن نظر داشته‌اند متفاوت است.

تا ابلاغ طرح جدید، ساکنان املاک خود را نفروشند

هاشم رسائی‌فر/

 طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نزدیک به ۳۰ سال است که کلید خورده است. در این سال‌ها آنچه بر بافت قدیمی اطراف حرم گذشته با آنچه مد نظر بوده و مقام معظم رهبری نیز بر آن نظر داشته‌اند متفاوت است. از چگونگی اجرا گرفته تا جلب رضایت مالکان املاک موجود در طرح همگی نارضایتی مردم و برخی از مسئولان را در پی داشته و همچنان دارد.

این نارضایتی و گلایه‌مندی‌ها بعضاً رسانه‌ای شده و مردم مطالباتشان را از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان رسانده‌اند. دوشنبه گذشته در گزارشی درباره همین موضوع آنچه را که در خصوص بهسازی و نوسازی محله نوغان اتفاق افتاده از زبان مردم و کارشناسان منتشر کردیم. همزمان با انتشار گزارش قدس، دوشنبه شب جمعی از مردم محله نوغان در حضور سه نفر از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی نشستی را با عنوان بررسی حقوق تضییع شده ساکنان بافت اطراف حرم مطهر رضوی برگزار کردند.

در این نشست خواسته مردم ورود مسئولان به داستان چگونگی اجرای طرح مد نظر بود و رسیدگی به حق و حقوق بعضاً ضایع شده‌شان در مسیر اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع).

•       نبود الزام مردم در فروش املاک

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور ما در این جلسه با این هدف است که مشکلات مردم حل شود و حقوق کسی تضییع نشود، گفت: محله نوغان جزو تاریخ و فرهنگ شهر مشهد است و باید حفظ شود تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد و هویت آن محفوظ بماند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر افزود: البته ما موافق اقدام‌های عمرانی در این محله نیز هستیم. چنانچه خانه‌ای یا ملک دیگری در طرح برای احداث خیابان یا محل‌های عمومی می‌بایست تخریب شود ناچار باید تخریب شود و مردم نیز قطعاً با این موضوع مخالفتی ندارند و همراهی می‌کنند اما اینکه تعدادی دنبال این خانه‌ها هستند تا آن‌ها را بخرند و ارزش افزوده برای خودشان درست کنند به شدت باید با آن برخورد شود.

•       اجرای ۴۰ درصد باقی مانده طرح با مشارکت مردم

وی با بیان اینکه در طرح جدید قرار است بخشی که در معرض راه و دیگر اماکن عمومی قرار می‌گیرد به نرخ عادلانه و با رضایت خریداری شود، افزود: در طرح جدید که به زودی تا پایان سال ابلاغ می‌شود، بسیاری از ملاحظات فرهنگی، دینی و حقوق ساکنان در ۴۰ درصد باقیمانده این بافت در نظر گرفته شده و ساخت بخش باقیمانده از طرح با حمایت مسئولان، به خود ساکنان به صورت تک یا تجمیع شده واگذار می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که این طرح ابلاغ نشده ساکنان دست نگه دارند و خانه‌هایشان را نفروشند؛ چرا که هیچ کس نمی‌تواند کسی را مجبور به فروش ملک خود کند، در طرح جدید طبق منویات مقام معظم رهبری مشارکت اهالی و ساکنان محل در هر گونه دخل و تصرف و اجرای کارهای عمرانی در اولویت است.

•       حقوقی که ضایع شده

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی دیگر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نظر صریح مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرموده‌اند املاک مردم تحت هیچ شرایطی برای ساخت و سازهای غیرعمومی تصرف نشود مگر با اختیار خودشان که این اتفاق در گذشته نیفتاده و حقوق آبا و اجدادی ساکنان رعایت نشده و در برخی از موارد حق حضرت امام رضا(ع) هم ضایع شده و حق بخشی از سرمایه‌گذارها هم تضییع شده که باید بتوانیم ساماندهی این حقوق را مدیریت کنیم.

فروش مال غیر در طرح بهسازی!

وی افزود: در برخی موارد شهرداری از گذشته تاکنون، پیش از اینکه با ساکنان توافق کند با سرمایه‌دار قرارداد بسته که از نظر شرعی فروش مال غیر است و از سویی کاربری بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه تجاری با فرهنگ رضوی در تضاد است، ممکن است قصد و غرض نبوده، اما سوءمدیریت تا دلتان بخواهد در این موضوع وجود دارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که هم حقوق ساکنان و مالکان تضییع شده و در اولویت است و هم سرمایه‌گذار هزینه‌هایی را متحمل شده و حقوقی دارد باید موضوع مدیریت شود و تلاش می‌کنیم مجموعه این حقوق را احیا کنیم.

گفتنی است در ابتدای این جلسه شماری از ساکنان محله نوغان به نمایندگی از مردم محله به بیان موارد و مشکلات موجود پرداختند و درخواستشان احقاق حقوق از دست رفته برخی از ساکنان در اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) بود. آن‌ها همچنین بیانیه‌ای قرائت کردند که مهم‌ترین بندهای آن به این موضوعات اشاره داشت که طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی باید به نحوی اجرا شود که خدمات مورد نیاز ساکنان تأمین شود، ساکنان امکان نوسازی ملک خود را برای تداوم زندگی فرزندان داشته باشند، حق آبا و اجدادی آن‌ها حفظ شود و در فعالیت مستقیم و غیرمستقیم رضایت آن‌ها کسب شود.

گفتنی است فاطمه رحمانی دیگر نماینده مردم مشهد و کلات نیز در این جلسه حضور داشت.

برچسب‌ها