وزیر خارجه آمریکا از تحریم دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی خبر داد و گفت هر فرد حقیقی یا حقوقی که از این مقام بین‌المللی پشتیبانی مادی کند هم مشمول مجازات خواهد شد.

آمریکا دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی را تحریم کرد

به گزارش قدس آنلاین، مایک پمپئو روز چهارشنبه در نشست خبری خود افزود: آمریکا هیچ‌گاه اساسنامه رم را برای تشکیل این دادگاه تصویب نکرد و ما اقدامات غیرقانونی آن را در هدف قراردادن آمریکایی‌ها برای کشاندن به این دادگاه تحمل نخواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه متاسفانه دادگاه کیفری بین‌المللی به تعقیب آمریکایی‌ها ادامه داد، افزود: از این رو امروز فاتو بنسودا دادستان این دادگاه و فاکیسو موچوچوکو رئیس همکاری اجرای احکام را در فهرست تحریمی خود قرار می‌دهد.


وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد برای افرادی که در تلاش‌های دادگاه کیفری بین‌المللی در تحقیق علیه نیروهای آمریکایی دخیل باشند هم مشمول محدودیت روادید ایالات متحده خواهند شد.

پمپئو که صحبت‌های خود را به نوعی با تمسخر چندجانبه‌گرایی آغاز کرده بود، مدعی شد دولت ترامپ می‌خواهد که چندجانبه‌گرایی کارایی داشته باشد اما چندجانبه‌گرایی فقط گردهم‌ آمدن در یک اتاق و حرف زدن نیست، به همین دلیل به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌پردازم که به طور کامل مخدوش و یک نهاد فاسد است.

وی یادآور شد در ماه ژوئن دولت ترامپ اجازه یافتند که هر شخص خارجی که با دادگاه کیفری بین‌المللی در تعقیب نیروهای آمریکایی همکاری داشته باشد را تحریم اقتصادی کند.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود به نشست هفته آینده خود با همتایان آ.سه.آن و ایندو-پاسفیک اشاره کرد و گفت: این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود که درباره طیف وسیعی از موضوعات همچون کووید-۱۹، کره شمالی، دریای چین جنوبی، هنگ کنگ و استان راخین میانمار  تبادل نظر خواهد شد.



اقدام متقابل با چین

 

پمپئو افزود: دولت ترامپ همچنین اقدام متقابلی را در قبال چین اجرایی کرده است. سال‌هاست که چین موانع قابل ملاحظه‌ای را بر دیپلمات‌های ما در داخل آن کشور اعمال کرده است، به گونه‌ای که سیستم غیرشفافی را برای جلوگیری از دیپلمات‌های آمریکایی که می‌خواهند وظایف قانونی، تعامل با مردم چین و شرکت در نشست‌ها را انجام دهند، فعال کرده است.

وی اضافه کرد: امروز اعلام می‌کنم که وزارت خارجه آمریکا هم چنین اقدامی را بر دیپلمات‌های ارشد چینی در ایالات متحده برای حضور در دانشگاه‌ها یا دیدار با مقامات محلی اعمال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: برنامه‌های سفارت چین و کنسولگری که با بیش از ۵۰ نفر در خارج از نمایندگی برگزار می‌شود هم نیازمند دریافت مجوز ما است.

پمپئو به سفر خود به سرزمین‌های اشغالی و خاورمیانه هم اشاره کرد و گفت: قرارداد ابراهیم نمونه‌ای از تلاش رئیس جمهوری ترامپ برای تقویت روابط اسرائیل با همسایگانش است. نخستین پرواز مستقیم تل‌آویو-ابوظبی انجام شد و اولین پرواز اسرائیل به سودان هم به واسطه پرواز من صورت گرفت.

وی از همتایان خود خواست در برابر جمهوری اسلامی ایران متحد باشند و در دخالتی آشکار در امور داخلی از برخی سران بهایی که در سال‌های گذشته محاکمه شده بودند، حمایت کرد.

وزیر خارجه آمریکا که در ماه اخیر شکست سختی را در سازمان ملل متحد در قبال ایران متحمل شده است، گفت: از جامعه بین‌المللی می‌پرسم چه زمانی ایران پاسخگو خواهد شد.

پمپئو همچنین هدف آمریکا و فرانسه در لبنان را مشابه هم دانست و خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها