دبیرکل کمیته اجرایی ساف جزئیات پیشنهاد خارج از چارچوب ملی مشاور رئیس جمهوری آمریکا برای فلسطینی‌ها را افشا کرد.

عریقات جزئیات پیشنهاد کوشنر به فلسطینی‌ها را فاش کرد

قدس آنلاین: شبکه خبری روسیا الیوم، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اظهار کرد: جارد کوشنر، مشاور (دونالد ترامپ) رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که پیشنهادی برای فلسطینی‌ها روی میز است.

با این حال او گفت: کوشنر نگفت که این پیشنهاد خارج از چارچوب ساختار کشور ملی است.

عریقات افزود: کوشنر نگفت که قدس شرقی احتمالا به صورت کامل به اسرائیل ملحق می‌شود و ۳۳ درصد از کرانه باختری نیز ملحق خواهد شد، او نگفت که حاکمیت ملی به طور کامل از نهر تا بحر (از رود اردن تا دریای مدیترانه) به دست اسرائیل خواهد بود.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف ادامه داد: امیدوارم مشاوران و دستیاران ارشد تصمیم‌گیرندگان در کشور عربی با رعایت دقت و امانت و به صورت حرفه‌ای طرح ترامپ-نتانیاهو را بررسی کنند.

کوشنر پیشتر در پیامی خطاب به مردم فلسطین گفته بود: جهان برای شما زندگی بهتری را می‌خواهد اما شما باید یک رهبری که قادر به چنین چیزی باشد، داشته باشید.

جارد کوشنر بعد از گفت‌وگو با امیر قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خطاب به ملت فلسطین ادعا کرد: جهان برای شما زندگی بهتری می‌خواهد اما شما باید رهبری داشته باشید که قادر به آن باشد.

مشاور ترامپ درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات هم گفت: ما در پس پرده توافق، دیپلماسی داشتیم و امیدواریم تحقق این توافق به حل بحران قطر و کشورهای عربی کند.

کوشنر به الجزیره گفت، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به صراحت گفته‌اند که خواهان خاورمیانه بهتر و امن‌تر هستند.

مشاور ارشد ترامپ اشاره کرد، رهبران عربستان تا حد زیادی روی کشورشان متمرکز هستند و اوضاع و تحولات مربوط به امارات را از نزدیک دنبال می‌کنند.

مشاور ترامپ افزود: طرحی امنیتی ضامن امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها وجود دارد و همچنین پیشنهادی برای فلسطینی‌ها روی میز است، امیدواریم رایزنی کنند و آن را بپذیرند.

او اشاره نکرد که منظور از طرح امنیتی که می‌گوید روی میز است طرح معامله قرن است یا طرح دوم دیگر.

قطر شناسایی اسرائیل را به راه حل "دو کشور" مشروط کرد

همچنین بی‌بی‌سی گزارش داد، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در ملاقات با جارد کوشنر گفته است که عادی سازی روابط با اسرائیل مستلزم تشکیل کشور مستقل فلسطینی است که پایتخت آن بیت المقدس باشد.

از کوشنر به عنوان عامل اصلی در فراهم کردن زمینه عادی سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل نام برده می‌شود. وی پس از سفر به اسرائیل و امارات به عربستان سفر کرد و از آن کشور عازم قطر شد.

امیر قطر به وی گفته است که کشورش به ابتکار صلح مصوب اتحادیه عرب در سال 2002 متعهد است. براساس این راه حل که پادشاه وقت سعودی مطرح کرد، کشورهای عرب پس از تشکیل دولت مستقل فلسطینی و خروج اسرائیل از اراضی اشغال شده در جنگ سال 1967 آماده شناسایی اسرائیل خواهند بود.

قطر دارای رابطه غیررسمی با اسرائیل است و روز دوشنبه این هفته با میانجیگری بین اسرائیل و گروه حماس توافق دو طرف را برای کاهش تنش در مرز غزه و اسرائیل به دست آورد.

جارد کوشنر امیدوار بوده است که طی ماه‌های آینده، چند کشور دیگر عرب نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل مبادرت کنند.

در حال حاضر، تنها کشورهای مصر، اردن و امارات دارای روابط رسمی با اسرائیل هستند هرچند گفته می‌شود بین اسرائیل و چند کشور عرب دیگر ارتباط‌های غیررسمی و در مواردی محرمانه وجود داشته است.

صبح چهارشنبه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر حمایت کشورش از "هرگونه تلاشی برای برقراری صلح در منطقه و تامین حقوق مشروع مردم فلسطین" تاکید نهاد.

وی از نخست وزیر اسرائیل خواست تا از هرگونه اقدام یکجانبه خودداری ورزد و "حفظ متانت و خونسردی" در برخورد با گروه حماس را لازم دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها