عاشورا پیوندی اصیل با ظهور دارد؛ عاشورا نماد نبرد حق و باطل در صحنه کربلا بود و ظهور و تجلی این نبرد در عرصه جهانی است. در گفت‌وگوی پیش رو، حجت‌الاسلام محمد صبوحی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به بررسی پیوند عاشورا و مهدویت پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

خیمه سیدالشهدا(ع) خیمه آمادگی برای ظهور است

قدس آنلاین:  عاشورا پیوندی اصیل با ظهور دارد؛ عاشورا نماد نبرد حق و باطل در صحنه کربلا بود و ظهور و تجلی این نبرد در عرصه جهانی است. در گفت‌وگوی پیش رو، حجت‌الاسلام محمد صبوحی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به بررسی پیوند عاشورا و مهدویت پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

ظهور امام زمان(عج) مکمل قیام امام حسین(ع) است

حجت‌الاسلام صبوحی در ابتدا با بیان اینکه خیمه امام حسین(ع) خیمه آمادگی برای همه منتظران امام زمان(عج) است، می‌گوید: خداوند در آیه23 سوره انفال فرموده است اگر خدا نسبت به پذیرفتن هدایت، شایستگی و خیری در آنان می‌دید، یقیناً ایشان را شنوای حقایق و معارف می‌کرد و اگر با لجبازی و عنادی که فعلاً دارند آنان را شنوا می‌کرد، باز اعراض‌کنان روی از حق می‌گرداندند. در حادثه عاشورا نیز می‌بینیم که جز تعداد کمی همه مردود می‌شوند. به این دلیل که زمینه و استعداد پذیرش حق در وجود انسان‌ها شکل نمی‌گیرد. در خیمه امام زمان(عج) نیز چنین شرایطی وجود دارد؛ افرادی که استعداد و زمینه پذیرش حق را پیدا نکنند، در زمان ظهور امام زمان(عج) نیز از سایر افراد عقب می‌مانند بنابراین در روایت‌هایی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت(ع) مرا درک کند و پیش  از قیامش به او اقتدا نماید. دوست او را دوست بدارد و از دشمن وی بیزاری جوید و ولایت امامان هدایتگر پیش از او را نیز بپذیرد. اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامی‌ترین امت من در نزد من هستند.

او اضافه می‌کند: امیرالمؤمنین(ع) نیز در نامه 45 نهج‌البلاغه می‌فرماید که بدان امام شما از دنیایش به همین دو جامه کهنه و از غذاها به دو قرص نان اکتفا کرده است. آگاه باش شما توانایی آن را ندارید که چنین باشید اما مرا با ورع، تلاش، عفت، پاکی و پیمودن راه صحیح یاری دهید.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: علت و انگیزه اصلی قیام امام حسین(ع) پاسداری از آیین اسلام و ترویج و گسترش آن در جامعه بود. هدفی که می‌توان از آن به بیداری و آگاه کردن مردم تعبیر کرد. همچنان که در زیارت اربعین امام حسین(ع) آمده است: خدایا من شهادت می دهم که امام حسین(ع) خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و گمراهی نجات دهد. قیامی که رابطه تنگاتنگی با قیام حضرت مهدی(عج) دارد. به بیانی دیگر می‌توان گفت ظهور امام زمان(عج) و حکومت آن حضرت مکمل قیام امام حسین(ع) است.

یالثارات الحسین(ع) شعار امام زمان(عج)

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان می‌کند: خیمه امام حسین(ع) خیمه تفکری است که ببینیم چه اندازه استعداد و زمینه پذیرش حق در وجود ما هست. مرحوم شیخ جعفر اشتری از فقیهان مشهور شیعه نیز در این زمینه گفته است که مجلس عزای امام حسین(ع) مانند عرفات است؛ عرفات رکن حج است و اگر کسی به عرفات نرسد، حج او باطل است. حتی اگر حاجی مریض هم شود باید بستر عرفات را درک کند تا هم به گناه اعتراف کند و هم خدا را بشناسد. ما به اندازه شناخت خود از استعداد در عرفات می‌توانیم در منا سرزمین آرزوها، آرزو کنیم. امام صادق(ع) فرمود وقتی به سرزمین منا رسیدی، آنکه برایت حلال نیست و استعدادش را نداری، آرزو نکن.

حجت‌الاسلام صبوحی ادامه می‌دهد: خیمه امام حسین(ع) و ایام عاشورا برای همه ما و عزاداران حسینی فرصتی است که متوجه شویم استعداد هر کدام از ما چقدر است؟ این خیمه شباهت‌های زیادی با خیمه امام زمان(عج) دارد. شعار یاران امام زمان(عج) یالثارات الحسین است. جمله‌ای که هم شعار امام زمان(عج) و هم ندایی برای خون‌خواهی امام حسین(ع) است.

او اضافه می‌کند: امام زمان(عج) خود را با جدش امام حسین(ع) معرفی می‌کند. ما نیز در زیارت عاشورا می‌خوانیم خدایا ما را خونخواه و منتقم قرار بده. بر همین اساس اگر با شرکت در مراسم سیدالشهدا(ع) فقط عزاداری کردیم و آمادگی انتقام را نداشتیم، معلوم است که هنوز معرفت لازم را پیدا نکردیم زیرا کسب معرفت پلکانی است. همچنان که خداوند در آیه 136 سوره نسا فرموده است ای کسانی که به زبان ایمان آورده‌اید، به حقیقت و از دل هم ایمان آورید، به خدا و رسول او و کتابی که به رسول خود فرستاده و کتابی که پیش از او فرستاده، تورات و انجیل. هر که به خدا و فرشتگان و کتاب‌های آسمانی و رسولان او و روز قیامت کافر شود به گمراهی سخت و دور از سعادت درافتاده است.

قدم‌هایی آگاهانه در مسیر حق و حقیقت

این کارشناس مهدویت بیان می‌کند: در زیارت عاشورا می‌خوانیم «فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک...»، جمله‌ای که یک قاعده کلی است و عنوان می‌کند که اگر از امام فاصله گرفتیم، هیچ منزلتی نداریم. از امام یازدهم نیز در روایتی داریم که فرمود هیچ عزیزی حق را ترک نکرد، مگر اینکه ذلیل شد و هیچ ذلیلی به حق عمل نکرد مگر اینکه عزیز شد. حادثه عاشورا نشان داد بسیاری از عزیزها، آقازاده‌ها و افرادی که موقعیت بالایی داشتند اما محور حق را از دست دادند، به چه ذلتی افتادند و از طرف دیگر افرادی مانند غلام سیاه که با امام حسین(ع) همراه شدند به چه عزتی رسیدند.

او اظهار می‌کند: امام حسین(ع) در نامه‌ای به بنی‌هاشم اشاره کرد هر که با من بیاید آخرش شهادت در راه خداست و اگر شخصی با ما نیامد و جا ماند، فکر نکند به فتح می‌رسد. منظور از فتح، فتوح و تعلقات دنیاست یعنی کسی فکر نکند که اگر از امام زمان خود فاصله گرفت، دنیایش آباد خواهد شد.

حجت‌الاسلام صبوحی در پایان خاطرنشان می‌کند: امام زمان(عج) فرمود خدا با ماست، ما هم نیاز به دیگری نداریم. حق هم با ما هست پس چنانچه کسی از ما فاصله گرفت، فکر نکند ما دچار وحشت می‌شویم که چرا شما از ما فاصله گرفتید زیرا کسی که از امام زمان خود فاصله می‌گیرد مانند کسی است که از نور استفاده نکرده است. در چنین زمانی چیزی از نور کاسته نمی‌شود اما فردی که از نور استفاده نکرده از نعمتی محروم می‌ماند. امسال و در شرایط خاص جامعه که به دلیل ویروس کرونا به وجود آمده درمی‌یابیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل قدرت خداوند بایستد. پس برای عزاداری‌های امام حسین(ع) باید درباره مسیری که قدم برمی‌داریم تفکر داشته باشیم زیرا امام حسین(ع) آگاهانه در مسیر حق و حقیقت گام برداشت و بدانیم در کنار امام حسین(ع) به چه منزلتی رسیده‌ایم و با پیروی از او و آرمان‌هایش به چه منزلت والایی می‌توانیم برسیم.

برچسب‌ها