حمید حاج اسماعیلی گفت: مسلما عدم  نظارت دولت و وزارت صمت منجر به افزایش قیمت کالاها با ارز دولتی به اندازه کالاها با ارز آزاد می شود، مسائلی که قدرت خرید مردم را در بازار روز به روز کاهش می دهد.

دولت به این سوال پاسخ دهد که چرا با وجود پرداخت یارانه، کالاهای اساسی اینقدر گران است؟

حمید حاج اسماعیلی اقتصاددان و کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص سیاست های ارز دولتی تعلق گرفته به کالاهای اساسی به مردم با ارز دولتی گفت: وزارت صمت در دولت های آقای روحانی تاکنون سیاست شفافی در خصوص کالاهای اساسی نداشته است.دولت بارها اعلام کرده بابت کالاهای اساسی سوبسید پرداخت می کند و کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم تحویل می دهد در حالی که چنین امری آنچنان که گفته شده انجام نگرفته است.

وی دراین باره با اشاره به اینکه ارز دولتی در توزیع کالاهای عمومی چندان نمود ندارد خاطر نشان کرد:  اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه، آقای دکتر نوبخت اعلام کرد که برخی از کالاهای اساسی از حمایت های ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است، اما این موضوع به خودی خود تاکنون به مرحله اجرای کامل در نیامده است.

فعال بازار کار و کارگری با انتقاد به حرف دولت مبنی بر بودن کالا در فروشگاه‌ها گفت: هر چند کالاهای اساسی در بازار به وفور وجود دارد یا در دسترس همگان است و کمبودی در عرضه کالاهای اساسی دیده نمی‌شود اما  قیمت‌ها بالاست و هر روز هم روند افزایشی دارد.

وی در این خصوص تذکر داد:  زمانی که قیمت یک قالب پنیر بیش از  ۱۲ هزارتومان است این موضوع نشان می‌دهد تهیه کالاهای اساسی برای مردم سخت است.

فعال بازار کار و کارگری با ارائه پیشنهادی به دولت بیان داشت: پیشنهاد می‌شود دولت و وزارت صمت، به صراحت اقلام دریافت کننده سوبسید را برای مردم مشخص کنند، کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تهیه شده اند. دولت باید به این سوال پاسخ دهد که در صورت پرداخت سوبسید برای کالاهای اساسی قیمت ها از چه رو بالاست و با قیمت ارز آزاد به مردم عرضه می شود؟ و چرا نظارتی بر کالاهایی که دولت به آنها سوبسید پرداخت می کند ،وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح نمود:  مسلما عدم  نظارت منجر به افزایش قیمت کالاها با ارز دولتی به اندازه کالاها با ارز آزاد شود، مسائلی که قدرت خرید مردم را در بازار روز به روز کاهش می‌دهد. اگر سیاست وزارت صمت در مورد کالاهای حمایت شده شفاف باشد و دولت هم بر قیمت‌ها نظارت کند، تهیه کالاهای اساسی برای مردم راحت تر می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها