نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظر اخیر رئیس شورای رقابت که ورود خودرو به بورس کالا را منتفی دانسته بود گفت: شورای رقابت چند سالی است که از اهداف خود منحرف شده است؛ متأسفانه ماهیت شورای رقابت الان به بحث قیمت گذاری محدود شده است و شورای رقابت و جناب شیوا در جایگاهی نیستند که بخواهند درباره طرح مصوب کمیسیون صنایع مجلس نظر بدهند.

شورای رقابت از اهداف خود منحرف شده است

قدس آنلاین؛ در حالی که طی هفته های اخیر اظهارنظرهایی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا مطرح و ورود خودرو به بورس با استقبال نمایندگان مجلس و قوه قضائیه نیز همراه شده بود.

اما اظهارنظر روز چهارشنبه «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت در اظهارنظری پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق را منتفی دانست.

به گفته شیوا یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد اما رأی نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند.

شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مسأله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

این اظهارنظر شیوا اما با واکنش برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع مجلس که از مطرح کنندگان طرح عرضه خودرو در بورس کالا هستند مواجه شد.

در این رابطه «علی جدی» نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: شورای رقابت چند سالی است که از اهداف  و آرمان‌های خود منحرف شده است؛ متأسفانه ماهیت شورای رقابت الان به بحث قیمت گذاری محدود شده است.

وی افزود: شورای رقابت و جناب شیوا در جایگاهی نیستند که بخواهند درباره طرح مصوب کمیسیون صنایع مجلس نظر بدهند. اگر طرحی در کمیسیون مجلس مصوب شده آنها باید خود را با مصوبه مجلس هماهنگ کنند نه مجلس با آنها. در بحث ساماندهی بازار خودرو مجلس موارد بسیاری را در نظر گرفته است؛ از جمله ساماندهی نحوه عرضه ، بحث تقاضا و... در این رابطه مشوق هایی نیز که برای اصلاح و ساماندهی بازار خودرو در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد:  یکی از مباحثی که ما در بحث سامان دهی بازار خودرو به دنبال آن هستیم اصلاح در ساختار شورای رقابت و حضور یا عدم حضور این شورای در بحث قیمت گذاری خودرو است.

اظهارنظرهای متفاوت در رابطه با طرح عرضه خودرو در بورس کالا در حالی رخ می‌دهد که برخی از کارشناسان صنعت خودرو ورود خودرو به بورس را اشتباه دیگری در زمنیه ساماندهی بازار خودرو می دانند.

در این رابطه «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو به قدس آنلاین گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت؛ سازوکار بورس کالا تنها جهت کاهش پیچیدگی و افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده، نه برای سرکوب قیمت.

متن کامل گفتگوی قدس آنلاین با فربد زاوه را (اینجا) بخوانید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها