مدیر آب منطقه‌ای کاشمر و بردسکن با اشاره به اینکه رسوب موجود در سد دهان قلعه این شهرستان سبب سیلاب و خسارت به روستاها می‌شود، گفت: ایجاد دیوار ساحلی برای جلوگیری از خسارت سد دهان قلعه بردسکن به روستاها یک راهکار منطقی است.

هشدار آب منطقه‌ای برای بروز سیلاب در دهان قلعه بردسکن/ باید دیوار ساحلی قبل از فصل بارش ایجاد شود

به گزارش قدس آنلاین، حسین حکمتی‌  با بیان اینکه سد دهان قلعه این شهرستان به واسطه بارندگی‌ها در بردسکن، رسوب بسیاری دارد و در راستای رفع رسوب تیرماه سال جاری با تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها از محل طرح‌های مدیریت بحران بردسکن، ۲ هزار و ۴۰۰ متر از شاخه‌های شرقی مسیل دهان ‌قلعه این شهرستان در محدوده اراضی چاه سلطان با هزینه‌ای بیش از ۳ میلیارد ریال لایروبی آن انجام شد، اما اجرای این طرح اثری در کاهش خسارت به روستاهای اطراف سد را نداشت.

مدیر آب منطقه‌ای کاشمر و بردسکن ادامه داد: این رسوب در سد سبب شده وقتی بارندگی‌های شدید و سیلاب در این شهرستان رخ دهد، آب سد افزایش یافته به مناطق اطراف ریزش و در نتیجه سبب ایجاد خسارت شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد دیوار ساحلی برای جلوگیری از خسارت سد دهان قلعه بردسکن به روستاها یک راهکار منطقی است، اضافه کرد: ایجاد این دیوار نیازمند برنامه مطالعاتی است تا همه جوانب آن بررسی شود.

حکمتی‌ با تاکید بر اینکه هزینه‌های زیاد برداشتن رسوب‌ها نمی‌تواند، تاثیری در رفع رسوب داشته باشد، بیان کرد: این رسوب از بین نمی‌رود، زیرا با اولین سیل مجدد رسوب روی هم انباشته شده، احتمال تهدید خطرات دیگری نیز دارد.

مدیر آب منطقه‌ای کاشمر و بردسکن متذکر شد: با شکستگی دیواره سد و ایجاد مسیری برای خروج سیلاب می‌توان با مهار سیل در پایین دست، آب را به دشت‌ها  روانه کرد.

وی اضافه کرد: ما باید تا قبل از زمستان امسال و شروع بارندگی‌ها، اقدام اساسی را برای سد دهان قلعه داشته باشیم، در این راستا گزارش لازم به مسؤولان خراسان رضوی ارسال شده تا کارشناسان بررسی کرده، اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها