مجله «شارلی ابدو» را خیلی‌ها به واسطه حواشی سال ۲۰۱۵ به خوبی می‌شناسند. آن‌سال همه چیز از انتشار چندین طرح توهین‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) آغاز شد. طرح‌هایی که مورد انتقاد شدید مسلمانان در سرتاسر جهان قرار گرفت و چند کمپین اعتراضی هم در فضای مجازی به راه افتاد.

آزادی بیان فرانسوی-صهیونیستی

قدس آنلاین: مجله «شارلی ابدو» را خیلی‌ها به واسطه حواشی سال ۲۰۱۵ به خوبی می‌شناسند. آن‌سال همه چیز از انتشار چندین طرح توهین‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) آغاز شد. طرح‌هایی که مورد انتقاد شدید مسلمانان در سرتاسر جهان قرار گرفت و چند کمپین اعتراضی هم در فضای مجازی به راه افتاد. مسئولان مجله فرانسوی شارلی ابدو اما هیچ‌جوره زیر بار عذرخواهی نرفتند و حتی با انتشار چند طرح توهین‌آمیز دیگر به اسلام و مسلمین، بر اشتباه خودشان پافشاری کردند. در نتیجه چند عضو گروه داعش با حمله به دفتر تحریریه این نشریه، چهار کاریکاتوریست اصلی شارلی ابدو را به قتل رساندند. همین اقدام کافی بود تا ورق به طور کامل به نفع این نشریه فرانسوی برگردد و رسانه‌های غربی هم دستاویز جدیدی برای پیشبرد اهداف اسلام‌ستیزانه خودشان پیدا کنند. حالا و پس از گذشت بیش از پنج سال از آن ماجرا، درست در زمانی که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند متهمان حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو، قرار است محاکمه شوند، این نشریه یک‌بار دیگر طرح‌های توهین‌آمیز خودش نسبت به پیامبر اسلام(ص) را بازنشر کرده است.

شئخی با هولوکاست ممنوع!

تقریباً روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که این نشریه اعلام کرد قصد دارد یک بار دیگر طرح‌های جنجالی‌اش را روی جلد ببرد. از همان زمان حواشی مربوط به ماجراهای سال ۲۰۱۵ بار دیگر بالا گرفت. پس از آنکه شارلی ابدو بالاخره این تصاویر را روی جلد اصلی‌اش برد، انتقادها نسبت به آن حسابی بالا گرفت. کار حتی به دفتر ریاست جمهوری فرانسه هم رسید. خبرنگاران پس از بازنشر طرح‌های ضداسلامی در نشریه شارلی ابدو، رئیس جمهور فرانسه را وادار به نشان دادن واکنش کردند. اما واکنش غیرمنتظره رئیس‌جمهور این کشور، بیشتر از پیش به حواشی دامن زد.

مکرون در توجیه این اقدام موهن نشریه شارلی ابدو مدعی شد که فرانسه کشوری با آزادی بیان است و او هم به عنوان رئیس‌جمهور در جایگاهی نیست که بخواهد در خصوص این تصمیم برای بازنشر تصاویر موهن به پیامبر اکرم(ص) در نشریه شارلی ابدو قضاوت کند!

با این‌حال این مقام عالی‌رتبه فرانسوی تأکید کرد که شهروندان فرانسه وظیفه دارند برای یکدیگر احترام و نزاکت قائل شوند و از شیوه «گفت‌وگوهای نفرت‌پراکنی» بپرهیزند.

او همچنین توضیح داد: «رئیس‌جمهور این کشور هرگز در جایگاهی قرار ندارد که درباره انتخاب سرمقاله یک خبرنگار یا اتاق خبر قضاوت کند، هرگز. زیرا ما آزادی بیان داریم»!

البته رئیس جمهور فرانسه در شرایطی ادعای وجود آزادی بیان در کشورش را مطرح کرده که هرگونه شوخی یا توهین به وقایعی مانند هولوکاست، منجر به جریمه نقدی و چندین ماه حبس خواهد شد!

کاسه‌ای زیر نیم کاسه است

بعد از واکنش جنجالی مکرون، حواشی مربوط به دست داشتن صهیونیست‌ها در واقعه شارلی ابدو یک بار دیگر نقل محافل مجازی و رسانه‌ای شد.

شاید در ابتدا خیلی‌هایمان این حواشی را در حد و اندازه گمانه‌زنی‌های بدبینانه می‌دیدیم، اما حالا و پس از آنکه کاریکاتورهایی که در گذشته موجب وقوع یک حمله تروریستی و قتل چهار نفر شده‌اند، بار دیگر در این نشریه به چاپ رسیده‌اند، به راحتی می‌شود فهمید که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است، چون به قول اهالی فضای مجازی، هیچ عقل سلیمی بدون قصد و نیت خاص، دست به انتشار چنین کاریکاتورهایی نمی‌زند.

برای آنکه بهتر متوجه شوید ماجرا از چه قرار است، باید برگردیم به چندین سال پیش، یعنی زمانی که نشریه شارلی ابدو فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد.

به هیچ دینی رحم نمی‌کرد

پیشینه راه‌اندازی «هفته‌نامه شارلی» (Charlie Hebdo) به دهه ۱۹۷۰ میلادی بازمی‌گردد که پس از تعطیلی نشریه طنز «کُرون» به دلیل توهین به ژنرال شارل دو گل، با همان تحریریه به نام شارلی ابدو که کنایه‌ای هم به نام ژنرال شارل دو گل است، منتشر شد. فراز و نشیب در انتشار این هفته‌نامه ادامه داشت تا سال ۱۹۹۲ تحریریه این مجله تقویت شد و شارلی تازه‌ای آغاز به‌کار کرد.

«فیلیپ وال» کمدین فرانسوی، کسی بود که دوباره چراغ نشریه‌ای را که در فرانسه به «زنندگی و حماقت» مشهور شده بود، روشن کرد. این نشریه خود را نزدیک به جناح راست افراطی فرانسه می‌دانست و متعهد به مخالفت با هر نوع دین یا مذهبی.

شارلی با همه اعتقادات مخالف بود و به مقدسات هیچ دین و مذهبی رحم نمی‌کرد. از تصاویر مستهجن از حضرت عیسی(ع)، حضرت مریم(س) و پیامبر اسلام(ص) گرفته تا طرح‌های موهن نسبت به مسلمانان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جهان.

آزادی بیان فرانسوی

شارلی تمام ادیان الهی را مورد تمسخر قرار می‌داد، اما هیچ وقت مطلبی را در ارتباط با دین یهود منتشر نکرده بود. به همین خاطر از همان زمان شایعه‌هایی در ارتباط با دست داشتن صهیونیست‌ها در جریان‌سازی‌های رسانه‌ای شارلی ابدو سرزبان‌ها افتاد.

سال ۲۰۰۸، زمانی که «سارکوزی» رئیس‌جمهور فرانسه بود، اما بالاخره اولین مطلب ضدیهودی هم در این نشریه به چاپ رسید. این مطلب حاشیه‌ساز، کاریکاتوری بود از پسر سارکوزی که برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش به دین یهودی گرویده بود. در کمال تعجب اما بلافاصله از سوی جامعه یهودیان و لابی اسرائیل در فرانسه، این نشریه به گرایش‌های ضدیهودی متهم شد و فیلیپ وال، کاریکاتوریست نشریه را مجبور به توضیح و عذرخواهی کرد! «موریس سینِ» از کاریکاتوریست‌های معروف نشریه شارلی ابدو در نهایت با فشارهای لابی رژیم صهیونیستی به دلیل کشیدن کاریکاتور ضدیهودی و امتناع از عذرخواهی، اخراج شد و توسط انجمن بین‌المللی ضد نژادپرستی و یهودستیزی (LICRA) به دادگاه کشیده شد. آزادی بیان مورد نظر فرانسوی‌ها که اجازه بدترین توهین‌ها به مسلمانان و مسیحیان را می‌داد، در قبال یک شوخی کوچک با یک شخصیت یهودی، به سخت‌ترین شکل ممکن با خاطیان برخورد کرد!

اسلام ستیزی

توهین‌های شارلی به اسلام انگار تمامی نداشت. در سال ۲۰۱۵ اما بالاخره طاقت مسلمانان طاق شد و جنبش‌های اعتراضی مختلفی در انتقاد از عملکرد این نشریه در سرتاسر جهان راه افتاد. شارلی همان زمان در کنار مطالب توهین‌آمیزی که در ارتباط با پیامبر اسلام(ص) به چاپ رسانده بود، کاریکاتوری هم از البغدادی، رئیس گروهک تروریستی داعش منتشر کرده بود که همین موضوع موجب شد پیروان این گروهک به دفتر نشریه شارلی حمله کرده و چهار کاریکاتوریست آن را به رگبار ببندند.

حتماً خاطرتان هست که در پی این حمله تروریستی، جو اسلام‌ستیزانه شدیدی در رسانه‌ها و جوامع غربی به راه افتاد. چندین پویش مجازی هم در انتقاد از مسلمانان و حمایت از نشریه شارلی کلید خورد! این درحالی بود که در تمام این سال‌ها، نشریه شارلی در سکوت مسلمانان، همه جور توهینی به آن‌ها کرده بود و حمله تروریستی هم توسط یک گروه تروریستی افراطی صورت گرفته بود، نه توسط مسلمانان واقعی!

بیش از ۷۵ حمله

حادثه فرانسه آغازی بود بر تشدید اسلام‌هراسی و اهانت به مقدسات مسلمانان به بهانه آزادی بیان. بنگاه سخن‌پراکنی دولتی انگلیس در اقدامی موهن، همزمان با حوادث پاریس، کاریکاتور مجله شارلی ابدو از پیامبر اسلام(ص) را پخش کرد.

همچنین پس از این حادثه، حمله به مسلمانان در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد و بیش از ۷۵ مورد حمله برضد مسلمانان تنها در فرانسه ثبت شد. تنها در یکی از موارد حمله به مسلمانان پس از حادثه شارلی ابدو، یک فرانسوی، همسایه مسلمان خود را با ضربات چاقو به قتل رساند. با به راه افتادن موج همدردی با شارلی و راهپیمایی در فرانسه، سردبیران جدید این نشریه تصمیم به ادامه این راه گرفتند و در شماره بعدی نیز کاریکاتوری از پیامبر اسلام(ص) را ترسیم کردند و به جای ۶۰ هزار نسخه همیشگی، در ۳ میلیون نسخه آن را منتشر کردند.

«۱۱ سپتامبر» دوم

بعد از همه این حواشی، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه رسانه، اعلام کردند حمله تروریستی شارلی ابدو به احتمال زیاد توسط خود صهیونیست‌ها و با هدف گسترش اسلام هراسی صورت گرفته است. «زئون» کاریکاتوریست معروف فرانسوی آن زمان به نشریه آناتولی گفته بود:«حمله به ساختمان مجله شارلی ابدو، وضعیتی مشابه حمله به ساختمان تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ به وجود آورد به طوری که در فرانسه، شرایطی بر افکار عمومی حاکم شد که براساس آن، یا باید طرفدار این مجله باشید یا متهم به تروریسم می‌شوید. بسیاری از اطلاعات موجود ثابت می‌کند که مسئولان فرانسوی، پیشاپیش، از طرح حمله به مجله شارلی ابدو خبر داشتند وگرنه چطور ممکن است برادران کواچی که عاملان این عملیات بودند، آزادانه در خیابان‌های پاریس بگردند».

سازماندهی شده است

حالا و پس از انتشار مجدد طرح‌های ضداسلامی در نشریه شارلی ابدو، کارشناسان محکم‌تر از گذشته می‌گویند صهیونیست‌ها در پشت این ماجرا قرار دارند. نادر طالب‌زاده در این باره گفته است: «میان دخالت مکرون در امور لبنان، هتاکی و اظهارنظرهایش پشت‌پرده‌هایی وجود دارند که به هم ربط دارند. خراش‌دادن دوباره احساس مسلمانان در سالگرد این هتاکی توسط شارلی‌ابدو، کار احمقانه‌ و سازماندهی شده‌ای است».

البته برخی هم گمانه‌زنی‌هایی را درباره ارتباط میان این ماجرا با عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات مطرح کرده‌اند. در انتها بخشی از صحبت‌های آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری را می‌خوانید: «منتشرکنندگان کاریکاتور مذکور در این فکر بودند تا برای اینکه عملیات سیاسی به وجود بیاورند و قضیه ارتباط صهیونیست‌ها با اماراتی‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، دست به انتشار این کاریکاتور زدند. این گروه به دنبال آن هستند که افکار عمومی جهان اسلام به خاطر ارتباط برقرار شده میان صهیونیست‌ها و امارات، علیه کشورهای عربی تحریک نشود».

برچسب‌ها