رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی گفت: در هفته آغازین سال تحصیلی جدید نیازی به مراجعه تمام دانش‌آموزان به مدرسه نیست و مدیران مدارس پس از مراجعه اولیا به مدرسه، برنامه درسی را به آنان می‌دهند و در خصوص روزهایی که هر دانش‌آموز باید در مدرسه حضور داشته باشد به آنان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

جزئیات بازگشایی مدارس استثنائی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قاسمی‌پور با بیان اینکه در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تفاوتی میان مدارس عادی و استثنائی وجود ندارد، اظهار کرد: بازگشایی مدارس استثنائی برنامه‌ریزی‌های متفاوت و خاص‌تری را می‌طلبد، با بازگشایی مدارس، مدارس استثنائی با مشکلات بیشتری نسبت به مدارس عادی روبه‌رو خواهند بود. به عنوان مثال بخش زیادی از آموزش دانش‌آموزان نابینا با استفاده از لمس کردن انجام می‌شود. همچنین معلمانی که به دانش‌آموزان ناشنوا تدریس می‌کنند، نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند؛ چراکه دانش‌آموزان ناشنوا باید بتوانند لب‌های معلم خود را در هنگام صحبت کردن ببینند تا بتوانند لب‌خوانی کنند.   

رئیس آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه مدارس استثنائی نیز باید از سیاست‌های کلی کشور پیروی کنند، خاطرنشان کرد: اما این مدارس به دلیل تفاوت‌هایی که باسایر مدارس دارند، باید متناسب با شرایط خود عمل کنند. من از مدیران مدارس استثنائی استان می‌خواهم هفته آغازین شروع مدارس را به برنامه‌ریزی، توزیع کتب درسی و همچنین اعتمادسازی برای اولیا بپردازند و به خانواده‌های دانش‌آموزان این اطمینان خاطر را بدهند که محیط مدرسه، محیط ایمنی برای آموزش به دانش‌آموزان است.  

قاسمی‌پور اضافه کرد: همچنین ما از خانواده‌ها درخواست داریم این اعتماد را به مدارس داشته باشند و با حضور در مدارس در هفته ابتدایی سال تحصیلی، ضمن دریافت کتب درسی دانش‌آموزان، از محیط مدرسه نیز بازدید کنند و ببینند که مدارس آمادگی لازم برای پذیرش دانش‌آموزان را دارند. در این هفته نیازی به مراجعه تمام دانش‌آموزان نیست و مدیران مدارس پس از مراجعه اولیا به مدرسه، برنامه درسی را به آنان می‌دهند و در خصوص روزهایی که هر دانش‌آموز باید در مدرسه حضور داشته باشد به آنان اطلاع‌رسانی می‌کنند.  

وی با اشاره به اینکه دیگر همه مردم آموخته‌اند که چگونه با کرونا زندگی کنند، تصریح کرد: در بسیاری دیگر از وجوه زندگی نیز مردم توانسته‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرند و این نشان‌دهنده این است که در حوزه آموزش نیز می‌توان کارهایی را انجام داد. قطعا وزارت آموزش‌وپرورش به خاطر مصالح ملی، موضوع آموزش مجازی را درنظر گرفته است و امید است همه با همکاری هم سال تحصیلی خوبی را آغاز کنیم.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان رضوی بیان کرد: پیش از این برنامه مدارس استثنائی به صورت کاملا غیرحضوری بسته شده بود. اما طی دو، سه روز گذشته و پس از اعلام وزارتخانه، قرار بر این شد برنامه تدریس در این مدارس، چهار روز در هفته به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و دو روز در هفته هم به صورت مجازی انجام شود.  

قاسمی‌پور ضمن اشاره به اینکه امکانات و مکانی که برای هر دانش‌آموز استثنائی باید در نظر گرفته شود، سه تا پنج برابر امکانات و مکان در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان عادی است، عنوان کرد: ما به مدیران تمامی مدارس استثنائی تاکید کرده‌ایم که حتما فاصله یک تا یک و نیم متر بین دانش‌آموزان در کلاس رعایت شود. همچنین ما در نظر داریم طرح گروه‌بندی و حضور دانش‌آموزان به صورت زوج و فرد در کلاس‌ها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: البته در حالت عادی نیز در مدارس استثنائی تعداد دانش‌آموزان هر کلاس، نسبت به مدارس معمولی کمتر است. به عنوان مثال همواره تعداد دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در هر کلاس نهایتا ۱۰ نفر بوده است که حال در صورت گروه‌بندی کلاس‌ها، پنج نفر از این‌ها در یک کلاس قرار می‌گیرند. همچنین کلاس‌های دانش‌آموزان نابینا نیز با ظرفیت پنج-شش نفر تشکیل می‌شده است که حال در صورت گروه‌بندی، این ظرفیت به دو-سه نفر کاهش خواهد یافت. یعنی آموزش حالت فرد به فرد و خصوصی خواهد داشت و مشکلاتی را که خانواده‌ها نگران آن‌ها هستند از بین خواهد رفت.  

رئیس آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان رضوی با بیان اینکه مدارس استثنائی در نقاط خاصی از شهرها ساخته شده‌اند، اظهار کرد: اما این مدارس از تمام نقاط شهر دانش‌آموز دارند و با توجه به اینکه در هر سرویس رفت و برگشت دانش‌آموزی، حداکثر سه دانش‌آموز می‌توانند قرار گیرند، ما باید گروه‌بندی دانش‌آموزان را بر اساس مسیر آنان در نظر بگیریم. همچنین تا زمانی که هنوز هوا سرد نشده است، فضاهای باز مدارس نیز در جهت آموزش دانش‌آموزان باید مورد استفاده قرار گیرند.  

قاسمی‌پور اضافه کرد: مدت زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس را نیز کاهش داده‌ایم. برای دانش‌آموزانی هم که اصلا امکان حضور در مدرسه را ندارند، آموزش مجازی را دنبال خواهیم کرد. همچنین آموزش تلویزیونی نیز در سال تحصیلی جدید و از امروز، برای دانش‌آموزان ناشنوا وجود خواهد داشت. به این صورت که در همان برنامه‌های آموزش تلویزیونی که برای دانش‌آموزان عادی اجرا می‌شود، یک رابط ناشنوایان نیز حضور خواهد داشت.  

وی افزود: همچنین مقرر شده است که تمام معلمان مدارس استثنائی تست سلامت بدهند و نتیجه آن را به مدیر مدرسه تحویل دهند. از مدیران مدارس نیز خواسته شده است هر روز صبح اقدام به تب‌سنجی از دانش‌آموزان کنند. ما از وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها نیز درخواست داریم تا تعدادی تب‌سنج را به صورت امانت یا هدیه در اختیار این مدارس قرار دهند. از خانواده‌ها نیز خواهش داریم همان‌طور که در چند ماه پایانی سال تحصیلی گذشته، در امر آموزش مجازی با آموزش‌وپرورش همکاری داشتند، امسال نیز در خصوص آموزش با ما همکاری کنند.  

قاسمی‌پور بیان کرد: همچنین ما در سطح اداره آموزش‌وپرورش استثنائی استان یک شبکه سازی انجام داده‌ایم. به این معنی که در این اداره هر کدام از کارشناسان مسئول یکی از قطب‌ها یا مناطق آموزش‌وپرورش استثنائی استان شده‌اند و در هر قطب کارشناس ما موظف است به صورت روزانه با مدیران تمام مدارس استثنائی آن قطب صحبت کند. همچنین مدیران مدارس نیز اقدام به شبکه سازی و تقسیم‌بندی معلمان کرده‌اند و هر معلم مسئولیت یک کلاس را به عهده دارد و باید با اولیا و دانش‌آموزان در ارتباط باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها