تبریز- اگرچه برخی آمارها دست‌وپا می‌زنند تا افزایش قیمت مسکن را به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد نشان دهند اما واقعیت این است که افزایش قیمت مسکن در واقعیت با رشد ۲۰۰ درصدی همراه است.

قیمت مصالح ساختمانی سد راه ارزانی مسکن

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: آپارتمان‌هایی که در سال ۱۳۹۷و ابتدای سال ۹۸ قیمتی بیش از متری دومیلیون و حداکثر پنج میلیون تومان بنا بر  موقعیت جغرافیایی  قیمت بیشتری نداشتند حالا خود را به مرز ۱۰ الی ۲۳ میلیون تومان رسیدند این ارقام که به‌نوعی در پشت شیشه‌های مشاوران املاک در حال به رخ کشیدن گرانی برای مردم هستند خود گواه مدعای رشد ۳۰۰ درصدی مسکن در شهری مانند تبریز است.

قیمت‌ها در اوج

با گشت‌وگذاری در مشاوران املاک به‌خوبی می‌توان قیمت‌های نجومی را که دیگر رسیدن دست مصرف‌کننده به آن را کوتاه کرده باخبر شد.

به‌عنوان نمونه در تبریز یک آپارتمان ۶۰ متری سنددار باقیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان پیدا نمی‌شود و یا در نمونه دیگر یک آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز در چایکنار تبریز ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومانی دارد.

یک واحد آپارتمان سه خوابِ جنوبی در کوی نصر تبریز به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در مناطق کمتر توسعه‌یافته مانند شهرک اندیشه یک آپارتمان ۹ ساله ۸۰ متری به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که بنا بر گفته برخی از املاکی‌ها حالا به همین قیمت هم دیگر یافت نمی‌شود و گران‌تر شده است!

ریشه گرانی کجاست؟

ریشه گرانی را که بررسی می‌کنیم بسیاری از سازندگان نخست انگشت خود را به سمت گرانی زمین و سپس به سمت مصالح ساختمانی بلند می‌کنند.

یکی از پیمانکاران ساختمان در این رابطه به مامی گوید: در همان نقطه آغازین برای ساخت باید افزون بر ۷ میلیارد تومان برای خرید زمین و پروانه کار هزینه کرد حالا شما این پول را تقسیم‌بر ۱۰ واحد هم که بکنید خوب سهم هر آپارتمان که هنوز یک خشت هم‌روی هم نگذاشتیم به ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

ابراهیم آذرخش می‌گوید: وقتی هنوز ساختمان را شروع نکردی و روی خاک حداقل آورده یک آپارتمان ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود انتظار دارید بعد از ساخت متری چند این آپارتمان به فروش رسیده و یا به دست اقشار آسیب‌پذیر برسد؟

گرانی مصالح

وی بابیان اینکه مصالح ساختمانی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برگرانی است بیان کرد: سیمان یکی از اصلی‌ترین ارکان در صنعت احداث و ساختمان‌سازی است که پس از بخش خدمات و آهن‌آلات، بیشترین نقش را در تعیین قیمت تمام‌شده یک ساختمان ایفا می‌کند.

 وی افزود:  قیمت سیمان در تبریز طی چند ماه اخیر از پاکتی  هشت هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده بود اگرچه حالا به قیمت ۲۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی بابیان اینکه  در تیرماه شاهد افزایش ۳۴ درصدی قیمت سیمان از طرف دولت بودیم ادامه داد: قیمت یک پاکت سیمان درب کارخانه فقط ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است اما تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد دو برابر می‌شود.

وی افزود: تمامی مصالح ساختمانی به‌کاررفته در ساخت واحد مسکونی در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل دچار پدیدۀ افزایش قیمت بوده‌اند که کمترین افزایش قیمت مربوط به ایزوگام با ۱۰ درصد افزایش قیمت بوده  و الا سایر مصالح کاربردی مانند تیرآهن نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بازار بدون ناظر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن تبریز در این رابطه نظارت را یکی از ضرورت‌های مهار این بازار لجام‌گسیخته می‌داند و می‌گوید: هیچ مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد و لذا برخی از سایت‌ها در این میان با دامن زدن به قیمت‌های هیجانی برافزایش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند.

اسماعیل نعمتی قیمت‌های غیر کارشناسی را البته تنها مشکل افزایش قیمت‌ها نمی‌داند و اعتقاد دارد: گرانی مصالح ساختمانی تنها یکی از عوامل اصلی گرانی مسکن است.

وی نظارت کامل بر قیمت‌ها، حذف سایت‌های مسکن و تشکیل کارگروه به‌منظور کارشناسی و قیمت‌گذاری را سه‌راه حل کاهش قیمت و به ثبات رساندن بازار دانسته و می‌افزاید: روند افزایشی واحدهای مسکونی تنها مختص ملک‌های شخصی نبوده بلکه  در واحدهای مسکن مهر نیز همین نابسامانی وجود دارد به‌طوری‌که اگر در سال ۹۶ یک واحد مسکن مهر ۴۰ میلیون تومان ارزش داشت در سال جاری آن را باقیمت ۴۰۰ میلیون تومان باید خریداری کرد.

وی می‌گوید: قبل از بهمن‌ماه سال ۹۸ یعنی زمانی که هنوز خبری از بیماری کرونا نشده بود بازار مسکن در تب‌وتاب بود و قیمت مسکن تا ۲۵ درصد افزایش پیداکرده بود و متقاضیان آن‌هم تا حدی بود اما با شیوع بیماری و به دنبال آن تعطیلی‌ها باعث رکود و کسادی در این بازار شد. تا ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری که با شروع فعالیت بازار، دوباره شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن بودیم. یعنی از آذرماه سال ۹۸ تا ۲۵ فروردین سال جاری در یک مدت‌زمان ۵ ماهه شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت بوده‌ایم که واقعاً هیچ توجیهی به دنبال آن نیست.

برچسب‌ها