آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. همه‌گیری بیماری کرونا بیشتر فعالیت‌های انسانی را مجازی کرده؛ دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فعالیت‌های آموزشی اکثریت آنها، غیرحضوری شده است.

ترم جدید دانشگاه‌ها؛ حضوری یا مجازی؟/ وضعیت دانشگاه‌ها

قدس آنلاین: دانشگاه ها پس از برگزاری ترم تحصیلی ۹۹-۹۸، امتحانات پایان ترم و ترم تابستانی، آزمون بزرگ دیگری را پیش روی خود دارند؛ برنامه ریزی برای دانشجویان دانشگاه و تازه ورودها که قرار است در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به دانشگاه بیایند با رعایت پروتکل های بهداشتی و تدابیری برای حفظ سلامت دانشجویان.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که سال تحصیلی جدید برای دانشگاه ها از امروز شنبه ۱۵ شهریور آغاز می شود البته دانشگاه ها با توجه به شرایط خود می توانند این تاریخ را تغییر بدهند.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه ها اکنون در فرایند جبران عقب ماندگی های ترم گذشته یا به پایان رساندن ترم تابستانی هستند؛ در نتیجه همه آنها نمی توانند سال تحصیلی را از نیمه شهریور آغاز کنند.

خاکی صدیق درباره الزام دانشجویان کارشناسی برای حضور در خوابگاه و به پایان رساندن دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، خاطرنشان کرد: هیچ دانشجویی الزام برای حضور در دانشگاه ندارد ولی دانشگاه ها در حال برنامه‌ریزی برای دانشجویانی هستند که دروس کارگاهی و آزمایشگاهی دارند؛ البته برنامه های دانشگاه ها با توجه به شرایط و امکانات شان با هم متفاوت است.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: این امکان هم وجود دارد که دانشجویان در محل زندگی میهمان شوند و دروس کارگاهی و آزمایشگاهی را در نزدیکترین دانشگاه به محل زندگی بگذرانند؛ وزارت علوم در این زمینه با دانشگاه ها نامه نگاری کرده است.

وی درباره تحصیل دانشجویان مناطق محروم، خاطرنشان کرد: اگر دانشجویان در مناطقی قرار دارند که نمی توانند خدمات اینترنتی دریافت کنند یا به هر دلیلی حضور در آموزش های الکترونیکی برای آنها مقدور نیست، دانشگاه ها به منظور رعایت عدالت آموزشی، بسته های آموزشی برای آنها تهیه و ارسال می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم از قول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه اینترنت تخفیف دار خبر داد و گفت: این وزارتخانه قول داده است برای سال تحصیلی پیش رو نیز با دانشگاه ها و وزارت علوم همکاری کند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۲۸ مرداد ماه در پنجاه و سومین اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های سراسر کشور اعلام کرد که زمان ثبت‌نام دانشجویان تازه ورود که از طریق آزمون سراسری پذیرفته می‌شوند، پایان مهر و اوایل آبان ماه است.

وی در این خصوص تصریح کرده است: تلاش تمام دانشگاه ها بر این است که دانشجویان تازه ورود را چند هفته در محیط دانشگاه برای آشنایی آنها با اساتید، محیط دانشگاه و امکانات پذیرا باشند و طبیعی است که تمام ترم با توجه به شیوع کرونا در دانشگاه برگزار نمی شود و در واقع این ترم ترکیبی از حضوری و مجازی ارایه می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آشنایی دانشجویان تازه ورود با اساتید، محیط دانشگاه و امکانات، آنها را در خانواده دانشگاه بهتر جای می دهد و امیدواریم هرچه زودتر شاهد برطرف شدن مشکلات ناشی از بیماری کرونا باشیم و خانواده دانشگاهیان همه کنار هم به فعالیت های آموزشی خود ادامه بدهند.

همچنین علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز ۲۹ مرداد ماه از آمادگی دانشگاه‌ها برای برگزاری کلاس‌های حضوری و مجازی خبر داد.

خاکی صدیق گفت: به طور طبیعی تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستیم و اگر دانشجویان برای آموزش حضور نداشته باشند، دانشگاه ها آمادگی کامل برای برگزاری کلاس ها به شکل غیرحضوری دارند و مشکلی در شروع ترم نداریم.

وی تصریح کرد: ترجیح ما این است در صورت امکان، دانشجویان نوورود حتی برای دو تا سه هفته در دانشگاه حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا با توجه به توضیحات وزیر و معاون آموزشی وزارت علوم در ترم تحصیلی جدید اکثر دانشگاه ها از امروز شنبه ۱۵ شهریور ماه با تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری و با برنامه ریزی خود دانشگاه ها آغاز می شود که در ادامه به جزییات نحوه برگزاری کلاس های دانشگاه های سطح یک می پردازیم.

دانشگاه صنعتی شریف

طبق اعلام دانشگاه صنعتی شریف کلاس‌های آموزشی این دانشگاه از ۲۹ شهریورماه آغاز می‌شود. کلاس های دوره کارشناسی و دانشجویان تازه ورود مجازی و دوره تحصیلات تکمیلی نیز تلفیقی است؛ به صورتی که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توانند برای برخی کلاس های عملی و کارگاهی و ارائه رساله و پایان نامه در دانشگاه حضور پیدا کنند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه امیرکبیر پیش از این اعلام کرده است که با توجه به شرایط کنونی، سناریوی برگزاری ترم به صورت حضوری به صلاح نیست و سناریوی آموزش مجازی و حضوری در دستورکار دانشگاه قرار دارد.

برای ترم آینده تحصیلی مدل ترکیبی برای حضور دانشجویان در دانشگاه طراحی شده است؛ به این ترتیب که در برخی بازه های زمانی دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند.

بر اساس اعلام دانشگاه شروع کلاس ها نیز از شنبه ۲۹ شهریور ماه خواهد بود و حذف و اضافه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۶ و ۷ مهرماه انجام می شود.

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرده است که بیشتر کلاس های ترم تحصیلی جدید این دانشگاه مجازی است و ثبت‌نام نو دانشجویان هم به صورت مجازی انجام می شود و ترم جدید این دانشگاه در هفته سوم شهریور ماه آغاز می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی

ترم جدید دانشگاه آزاد تلفیقی (حضوری و مجازی) برگزار می شود و از امروز ۱۵ شهریور ماه آغاز شده است.

دانشگاه تهران

ترم جدید تحصیلی این دانشگاه نیز از ۲۹ شهریور ماه آغاز می شود و غیرحضوری است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران می توانند برای ارائه رساله و پایان نامه در دانشگاه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی حضور پیدا کنند. همچنین برنامه ریزی شده دانشجویان تازه ورود گروه- گروه در دانشگاه حاضر شوند تا با محیط دانشگاه آشنایی پیدا کنند.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه اعلام کرده است که برنامه ریزی شده ترم جدید در همان زمان اعلام شده از سوی وزارت علوم (۱۵ شهریور) آغاز شود. در ابتدا یک گروه از دانشجویان در ۱۵ شهریور تا ۱۵ آبان ماه در دانشگاه حضور پیدا می کنند و گروه دوم از ۱۵ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه و بر این اساس ۹ جلسه از کلاس های دانشجویان حضوری و مابقی مجازی برگزار می شود.

دانشجویان تازه ورود اگر اول آبان در دانشگاه حضور پیدا کنند، جلسات اول مجازی و از ۱۵ آبان ماه به شکل حضوری برگزار می شود. این سیستم به این دلیل اجرایی می شود تا تراکم در محیط دانشگاه و خوابگاه به حداقل برسد.

دانشگاه الزهرا (س)

طبق اعلام قبلی دانشگاه الزهرا، ترم جدید این دانشگاه از امروز ۱۵ شهریور ماه و به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی برگزار می شود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرده است: کلاس های دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مجازی است و برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای برخی اقدامات در خصوص ارائه رساله و پایان نامه در دانشگاه حضور پیدا می کنند.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی نیز اعلام کرده است که آموزش دانشجویان مجازی است اما برخی دانشجویان که کلاس های کارگاهی، عملی و پایان نامه دارند، به صورت مقطعی در دانشگاه حضور پیدا می کنند. دانشجویان تازه ورود برای انجام برخی کارهای اداری ثبت نام و آشنایی با محیط دانشگاه به صورت گروه گروه در دانشگاه حضور پیدا می کنند.

دانشگاه علم و صنعت

طبق تقویم آموزشی دانشگاه علم و صنعت، ترم تحصیلی جدید اواخر شهریور ماه آغاز می شود و سال تحصیلی تازه ورودها به دلیل اینکه آزمون سراسری با تاخیر برگزار می شود، در اوایل آبان ماه آغاز خواهد شد و تلفیقی است.

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده است که نیم‌سال اول تحصیلی سال ۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹ این دانشگاه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت ترکیبی از حضوری و غیرحضوری برگزار خواهد شد. همچنین کلاس های دانشجویان کارشناسی مجازی است و سال تحصیلی جدید از ۲۲ شهریور ماه آغاز می شود.

دانشگاه پیام نور

طبق اطلاعیه دانشگاه پیام نور، تمام کلاس های این دانشگاه مجازی برگزار می شود و دانشجویان برای رفع برخی ابهامات و رفع اشکال ها در ارائه پایان نامه ها می توانند به محل دانشگاه مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها