سال جدید تحصیلی در حالی آغاز شده که سایه سنگین ویروس منحوس بر همه شئونات زندگی ما به‌ویژه امور تحصیلی و آموزشی اثرگذار است و هنوز برنامه مدونی برای برگزاری کلاس‌های درس با حضور فیزیکی و یا آنلاین دانش آموزان وجود ندارد.

آغاز سال تحصیلی در مدارس امام رضا(ع) با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی

به گزارش قدس آنلاین، در این بین، بنیاد فرهنگی رضوی تلاش داشته که این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با بهره‌مندی از رویکردهای نوین آموزشی، خود را برای شرایط جدید آماده کند. در ادامه، حسین باغگلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی رویکردهای آموزشی و تربیتی این بنیاد را در سال تحصیلی جدید به تشریح بیان می‌کند.

 

*آقای باغگلی، قبل از اینکه رویکردهای آموزش بنیاد را برای سال آینده توضیح دهید، بفرمایید چه نکاتی را برای تدوین این رویکردها در نظر داشتید؟

** در سال‌های اخیر، سطح انتظار از کلیت نظام آموزش‌وپرورش در حال تغییر است. امروزه یکی از مطالبات بسیار جدی والدین این است که مدارس بتوانند دانش‌آموزان را برای زندگی واقعی آماده کنند. نظام آموزش‌وپرورش کشورمان چند سالی است که با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تلاش کرده تا خط‌مشی خود را برای تربیت نسل جدید مشخص کند. هدف ما نیز مدل‌سازی و استفاده از ظرفیت مدرسه برای ایجاد مدل اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. به همین جهت، بنیاد شعار خود را «توانمند شدن برای زیست مؤمنانه و انقلابی در دنیای معاصر» در نظر گرفته و در تلاش است تا مطالبی که به دانش آموزان منتقل می‌کند به زندگی آن‌ها هم پیوند بخورد.

 

*در رویکردهای خود برای سال تحصیلی، نگاه تربیتی بنیاد فرهنگی رضوی نیز دیده‌شده است؟

** جریان آموزش و تربیت نسل آینده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که هر جامعه و هر خانواده‌ای با آن درگیر است. همه دوست داریم که فرزندان و نسل آینده ضمن فهم دقیق ارزش‌های دینی، معنوی، فرهنگی و تمدنی بتوانند آن‌ها را در زندگی خود به عرصه ظهور برسانند و چیزی به آن اضافه کنند، به همین دلیل در تمام جوامع مسئله تربیت نسل یکی از مسائل جدی و کلیدی است. در رویکرد اسلامی، تربیت نسل صرفاً باهدف ساختن جامعه آینده نیست بلکه آماده‌سازی انسان‌ها برای قرار گرفتن در جریان یک زندگی بی‌نهایت است و باور ما این است که یکی از بزرگ‌ترین کمک‌هایی که بنیاد می‌تواند به روند آموزشی کشور کند، تجربه مدل اجرایی سند تحول در مدارس امام رضا(ع) و ایجاد زمینه لازم برای انتقال آن به سایر مدارس کشور است. از ابتدای تشکیل بنیاد نیز مسئله تربیت یکی از بالاترین اولویت‌ها بوده و مدارس امام رضا(ع) به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در حوزه تعلیم و تربیت همواره به این موضوع توجه داشته ‌است. هرچند در سال جدید با توجه به شرایط خاص و شیوع کرونا نیاز بود تا خود را با وضعیت جدید وفق دهیم اما همواره مسئله تربیت را نیز در کنار آموزش مدنظر داشتیم، هرچند با توجه به شرایط کرونایی که در آن قرار داریم قطعاً پیچیدگی‌های فعالیت‌های تربیتی بیشتر خواهد بود.

 

* با توجه به استمرار شرایط کرونایی در کشور، سال تحصیلی جدید را با چه کیفیتی آغاز می‌کنید؟

** از حدود سه ماه پیش، مجموعه مطالعاتی در خصوص تجارب سال گذشته بنیاد فرهنگی رضوی و همچنین تحقیقاتی را در مورد مدارس پیشرو در داخل و خارج کشور انجام دادیم و مبتنی بر آن به این نتیجه رسیدیم که برای طراحی رویکرد آموزشی و تربیتی باید این پیش فرض را قبول کنیم که مدارس در سال جدید در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیمه‌حضوری و در یک سناریوی کمی سخت‌گیرانه کاملاً به‌صورت غیرحضوری دایر خواهد بود. به همین منظور بنیاد، نرم‌افزار اختصاصی سامانه یادگیری برخط با عنوان «سیب رضوی» را طراحی کرده که آموزش‌های خود را که از قبل تولیدشده است، به‌صورت چندرسانه‌ای در آن قرار دهد.

 

* این تولیدات توسط مجموعه خاصی انجام‌شده است؟

** یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی این نرم‌افزار این است که تمام محصولات با همکاری همه معلمان مدارس امام رضا(ع) تولیدشده است. از حدود سه ماه پیش مجموعه‌های تخصصی برای هر واحد درسی شکل گرفت و تولیدات شروع شد و در واقع مالکیت معنوی همه این تولیدات متعلق به همه معلمان مدارس امام رضا(ع) است. با شروع این فعالیت، شعار بنیاد فرهنگی رضوی را از بدنه اجرائی مدرسه آغاز کردیم و معلمان ما تجربه یک کار تیمی موفق را در بازه زمانی بسیار کم به دست آوردند که بسیار ارزشمند است.

 

* باوجود نرم‌افزار «شاد» اپلیکیشن شما چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

** نرم‌افزار سیب رضوی مکمل سامانه شاد است. از زمان شروع طراحی این نرم‌افزار، با مدیران آموزش‌وپرورش نواحی که ما در آنجا مدرسه داریم، جلسات متعددی برگزار شد و چگونگی استفاده از این نرم‌افزار در کنار سامانه شاد موردبحث قرار گرفت.

 

* یکی از مسائل مهم والدین، حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی و به‌تبع آن آسیب‌های مبتنی بر آن است، برای این موضوع راه‌حلی اندیشیده‌اید؟

** فضای مجازی باوجود مزیت‌های زیادی که دارد، می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته باشد، کارشناسان ما در بنیاد ضمن توجه به این نکته که آموزش‌ها و همچنین خود نرم‌افزار باید جذابیت‌های زیادی داشته باشد تا دانش‌آموزان برای دنبال کردن آن رغبت داشته باشند، آموزش آفلاین را نیز به امکانات این سامانه اضافه کردند و مطالب به‌صورت روزانه و هفتگی در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. باوجود این ویژگی در نرم‌افزار، والدین می‌توانند ساعاتی را که خود می‌توانند حضور و نظارت داشته باشند را تنظیم کنند و نرم‌افزار را در اختیار فرزند خود قرار دهند. همچنین نرم‌افزار «سیب رضوی» دارای نسخه «ولی» و «معلم» نیز هست که هرکدام می‌توانند کارهای مدیریتی لازم را در این فضا انجام و اطلاعات لازم و کافی داشته باشند؛ بنابراین بخش اول آموزش‌های ما آموزش‌های برون‌خط یا آفلاین خواهد بود.

 

* در پایان بفرمایید چه تعداد دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را در مدارس امام رضا(ع) آغاز خواهند کرد؟

** امسال ۷ هزار دانش‌آموز در ۱۹ واحد آموزشی سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را آغاز می‌کنند که دبیرستان دوره دوم دخترانه در رشته علوم و معارف اسلامی در منطقه خواجه ربیع نیز فعالیت خود را از امسال آغاز می‌کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها