وقتی صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد ۲۲ سرور سامانه سهام‌عدالت را پشتیبانی می‌کنند تا بورس ایران با ورود ۴۹ میلیون سهامدار تازه‌وارد، ۶۰ میلیونی شده و رکورد بزرگ‌ترین بورس دنیا را از آن خود کند، انتظار می‌رفت سامانه‌ای با یک زیرساخت مناسب، قوی و پاسخگویی هوشمندانه برای نیازهای مراجعان رونمایی کرده باشد.

دسترسی به جزئیات سهام عدالت امکان پذیر شد

قدس آنلاین: وقتی صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد ۲۲ سرور سامانه سهام‌عدالت را پشتیبانی می‌کنند تا بورس ایران با ورود ۴۹ میلیون سهامدار تازه‌وارد، ۶۰ میلیونی شده و رکورد بزرگ‌ترین بورس دنیا را از آن خود کند، انتظار می‌رفت سامانه‌ای با یک زیرساخت مناسب، قوی و پاسخگویی هوشمندانه برای نیازهای مراجعان رونمایی کرده باشد.

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام‌عدالت نیز که پیشتر از مزایای سامانه سهام‌عدالت برای دارندگان آن سخن گفته بود تصور نمی‌کرد ضعف این سامانه‌ و فرایند غیرشفاف آن بتواند مخاطبان تازه‌وارد آن را با این حجم از چالش‌ها به چه‌کنم چه‌کنم بیندازد.

از اواسط خرداد که امکان آزادسازی و ثبت‌ درخواست فروش سهام‌عدالت فراهم شده است بسته به اینکه سهامداران روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند با مشکلاتی در مدیریت سهام خود مواجه شدند تا جایی که ستاد آزادسازی سهام عدالت برای رفع مشکلات «سامانه پاسخگویی به مشکلات سهامداران عدالت» را راه‌اندازی کرد، اما مشکلات ساختاری این سامانه پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز فرایند فروش و آزادسازی این سهام همچنان پابرجاست تا فروشندگان مستأصل همچنان بین کارگزاری‌ها و سازمان بورس در رفت وآمد باشند.

بی‌اطلاعی سهامداران از فروش سهام و باقی‌ مانده آن

بررسی سامانه سهام‌عدالت شرکت سپرده‌گذاری سهام‌عدالت و مشکلات موجود در سامانه سهام عدالت برخی کارگزاری‌ها، حاکی از ضعف آن‌ها در ایجاد سامانه‌هایی کارآمد و شفاف است، به نحوی که فروشندگان این سهام پس از ثبت درخواست خود نمی‌توانند متوجه شوند که سهام عدالتشان در چه وضعیتی قرار دارد.

حتی این سامانه‌ها مشخص نمی‌کنند کدام سهام به فروش رفته و کدام سهام در صف فروش قرار دارد. علاوه ‌بر این، پس از گذشت مدتی از فروش سهام‌عدالت و واریز مبالغ سهام به حساب سهامداران، اما حساب کاربری کارگزاری‌ها و سامانه شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی به‌روز نمی‌شود و مشتریان نمی‌توانند از فروش سهام و میزان باقی ‌مانده سهام خود مطلع شوند.

به‌روزرسانی ارزش سهام فقط در روزهای خوب

از سوی دیگر به نظر می‌رسد سامانه سهام عدالت قرار است فقط در روزهای خوب بورس هر روز به‌روز شود، چرا که از زمان آغاز روند نزولی بورس و ریزش‌ها در این بازار، ارزش سبد دارایی سهام‌عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در این سامانه بدون تغییر در حوالی ۲۰ میلیون تومان باقی مانده است در حالی که ارزش به‌روز این سبد حدود ۱۴ میلیون تومان شده است.

قابل‌توجه این است که با وجود فروش سهام و همچنین واریز وجه به حساب سهامداران، اما بخش «لیست درخواست‌ها» ی سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هنوز به‌روز نشده است و هیچ کدام از درخواست‌ها را نمایش نمی‌دهد.

شفاف نبودن روند فروش سهام‌عدالت از همان ابتدا عامل افزایش سردرگمی مردم شده که موجب سرگردانی آن‌ها در بازار شده است. همچنین وجود مشکلات و معضلات در مسیر فروش سهام‌عدالت، نارضایتی را از روند فروش سهام‌عدالت افزایش داده است.

سهامدار باید خودش اطلاعات را مدیریت کند

هر چند به ‌تازگی حسین فهیمی، سخنگوی سهام‌عدالت اعلام کرده است هم‌اکنون دسترسی به اطلاعات سهامداران اعم از اینکه تعداد سهام کدام دارایی‌شان کم شده، کدام باقی مانده و ارزش روز دارایی‌شان چقدر است در سامانه sahamedalat.ir امکان‌پذیر شده، اما مستقیم سهام فروخته شده را نشان نمی‌دهد بلکه سهامدار باید خودش اطلاعات را مدیریت کند و بداند در گذشته چه مقدار از آن سهم را داشته و در حال حاضر چه مقدار از آن را در اختیار دارد. به عنوان نمونه اگر در نمادی در گذشته ۴۰ سهم داشته، اگر در سامانه نشان دهد که در حال حاضر مانده سهم وی در آن نماد ۱۰ سهم است، این نشان می‌دهد که ۳۰سهم سهامدار توسط کارگزاری یا بانک فروخته شده است.

گفتنی است، هم‌اکنون با آزادسازی ۳۰درصد دیگر از سهام عدالت، مجموع سهام‌عدالت آزادشده برای سهامدارانی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده‌اند به ۶۰درصد رسیده است و این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه کارگزاری‌ها سهام عدالتشان را بفروشند.

برچسب‌ها