معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم نگران نباشند به‌ زودی پروتکل استفاده از واکسن آنفلوانزا از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و براساس آن واکسن آنفلوانزا توزیع و واکسیناسیون انجام خواهد شد.

همه‌چیز درباره واکسن «آنفلوانزا»

پروین محمدی/

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم نگران نباشند به‌ زودی پروتکل استفاده از واکسن آنفلوانزا از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و براساس آن واکسن آنفلوانزا توزیع و واکسیناسیون انجام خواهد شد.

دکتر موفق در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد: شایعه ثبت‌نام برای واکسن با کد ملی بی‌اساس و کذب محض است و مردم نباید نگران باشند، چون هنوز پروتکل استفاده از واکسن توسط وزارت بهداشت صادر نشده و تا پیش از مهر ماه ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: قطعاً تعداد واکسن محدود است و دستورالعمل دریافت واکسن نیز با اولویت آسیب‌پذیری خواهد بود، زیرا ۸۰ میلیون نفر جمعیت به واکسن نیاز ندارند و فقط  افراد در معرض ابتلا باید واکسن بزنند.

وی با بیان اینکه اولویت با کادر درمان به ‌ویژه پرسنلی که با ویروس کرونا مواجه هستند است، خاطرنشان کرد: قطعاً علاوه بر کادر درمان، افراد مسن، بیماران زمینه‌ای، شیمی‌درمانی، قلبی، ریوی، دیابتی و... نیز  در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا خواهند بود.

دنیای مجازی منبع معتبری نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:اطلاعات و اخبار دنیای مجازی و کانال‌های نامشخص فضای‌مجازی معتبر نیست و نباید موجب تشویش اذهان‌عمومی و نگرانی مردم شود.

مصونیت واکسن آنفلوانزا ۱۰۰درصد نیست

دکتر موفق تأکید کرد:مردم نباید از واکسن آنفلوانزا انتظار پیشگیری ۱۰۰ درصدی داشته باشند، چون واکسن ۴۲ درصد مصونیت می‌دهد و با وجود دریافت واکسن باز هم ممکن است مبتلا شوند، چون ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و مانند سرماخوردگی ممکن است به یک نوع مبتلا و بهبود یابند، اما دوباره به یکی‌دیگر از انواع ۳۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی مبتلا شوند؛ بنابراین به جای نگرانی بهتر است با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی مانند سال‌های گذشته مراقب سلامت خود باشند.

قانون شفا

وی یادآورشد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، بهترین راه پیشگیری از  آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی است.

واکسن برای کودکان و دوران بارداری آری یا نه

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن آنفلوانزا برای کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود، گفت: بانوان باردار بهتراست با نظر پزشک معالج اقدام به واکسیناسیون نمایند و کودکان نیز در صورت پرریسک بودن (بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت و...) در صورت ضرورت با تجویز پزشک معالج واکسن دریافت کنند.

ترس و نگرانی بیهوده ممنوع

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر کسب اطلاعات از منابع معتبر و پرهیز از دامن زدن به شایعات، اضافه کرد: ترس، نگرانی و استرس از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف و زمینه را برای هر نوع بیماری آماده می‌سازد. از این رو بهتر است به ‌جای نگرانی و استرس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ آرامش و استراحت کافی، تغذیه مناسب و خودداری از حضور در جمعیت، سلامت خود را ارتقا ببخشیم.

برچسب‌ها