رئیس سازمان غذا و دارو با بیان "برای تأمین واکسن کرونا تلاش اصلی ما بر تولید داخل است" گفت: چند شرکت دانش‌بنیان با روش‌های متفاوت تولید در حال پیش‌روی در این زمینه هستند و هیچ کمپانی‌ای تولید نهایی و قابل عرضه واکسن کرونا را انجام نداده است.

 رئیس سازمان غذا و دارو: تلاش اصلی بر تأمین واکسن کرونا در داخل کشور است

قدس آنلاین؛ نشست مشترک رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان حوزه دارو در محل وزارت بهداشت برگزار شد، در این نشست، دکتر محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه در سال ۹۸ مصرف اقلام حیاتی و ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی تأمین شد، گفت: در طول سال، با بحث تحریم‌های ظالمانه‌ای که بدون رعایت قوانین و عرف بین‌المللی تأمین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را هدف قرار داده بود مواجه بودیم و علی‌رغم اینکه خودشان مساعدت نداشتند، هر کشوری را که می‌خواست تعاملات دارویی با ما داشته باشد دچار تنگنای جدی می‌کردند.

وی افزود: عزیمت ۳.۵ میلیون زائر اربعین نیازمند تأمین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بود و در ادامه، شیوع بی‌سابقه H۱N۱ را داشتیم که نیازمند تأمین اقلام دارویی بود و در ماه‌های پایانی سال نیز شیوع جهانی ویروس کرونا را داشتیم و کشور ما با مشکلات جدی به‌دلیل تحریم‌ها مواجه می‌شد؛ مشکلی که کشورهای صاحب‌نام در تأمین داروهای آحاد جامعه خود داشتند در کشور ما با کمترین چالش پشت‌سر گذاشته شد و این افتخار به‌عنوان برگ زرین کشور ثبت شد، همچنین توانستیم در سال گذشته ۷۰۰ میلیون صرفه‌جویی ارزی در حوزه دارو با تشکیل قرارگاه دارویی داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در چند روز گذشته در تأمین ارز دارو با مشکل مواجه بودیم. ما ظرف ماه‌های گذشته مکاتباتی با رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی داشتیم که منجر به تشکیل جلسات مداوم رئیس جمهور با مسئولین ذی‌ربط شد. در زمینه تأمین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تعامل خوبی با همکاران خود داشتیم و در سال ۹۸ حتی نگذاشتیم یک عمل ضروری کنسل شود. خواهش و تقاضای ما از همکاران در بانک مرکزی این است که شرکت‌های بازرگانی ما را یاری کنند تا در تأمین سه‌درصدی داروها از منابع خارجی وقفه‌ای حاصل نشود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان و نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: ما برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال برنامه‌ریزی کردیم و با تلاشی که انجام شد توانستیم به‌میزان مورد نیاز کشور واردات را پیش‌بینی کنیم. در سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برای آنها ضروری است پیش‌بینی کرده بودیم و این عدد امسال به ۲.۵ میلیون عدد رسیده است.

وی افزود: برای افرادی که ضرورتی به تزریق واکسن ندارند اما به‌صورت انتخابی این واکسن را تزریق خواهند کرد بالغ بر ۱۰ میلیون واکسن تأمین خواهد شد. البته باید توجه داشت که به‌دلیل رعایت فاصله اجتماعی و استفاده بیشتر از ماسک در سال جاری، احتمال آلودگی به آنفلوآنزا پایین‌تر از سال گذشته است.

شانه‌ساز در پاسخ به این سؤال که واکسن کرونا چه‌زمانی به ایران می‌رسد بیان کرد: برای تأمین واکسن کرونا تلاش اصلی ما بر تولید داخل است؛ چند شرکت دانش‌بنیان با روش‌های متفاوت تولید در حال پیش‌روی در این زمینه هستند و هیچ کمپانی‌ای تولید نهایی و قابل عرضه واکسن کرونا را انجام نداده است و قیمت‌هایی که در جهان ارائه می‌شود بسیار متفاوت و بیانگر این است که هنوز نمی‌توانیم درباره تولید این واکسن اظهار نظر قطعی کنیم. در بیشتر مسائل مطرح‌شده کاربرد سیاسی به‌نظر می‌رسد. ما در سازمان غذا و دارو امیدواریم بتوانیم این واکسن را در کشور داشته باشیم و علی‌ای‌حال پیگیر این هستیم که اگر منابع خارجی زودتر از ما به تولید برسند، برای گروه‌های هدف این واکسن را وارد کنیم.

برچسب‌ها