بیرجند- خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید زرشک و عناب در کشور است و کمتر شخصی است که با محصولات گیاهی و دارویی این استان آشنا نباشد اما متأسفانه سایه‌اندازی بیماری کرونا بر دنیا این استان و تولیدکنندگان آن را بی‌نصیب نگذاشته و رونق را از کاروکاسبی آن‌ها گرفته است.

کاروکاسبی زرشک! یاقوت خراسان جنوبی د ر انبار ها خاک می خورد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: این روزها کشاورزان خراسان جنوبی برداشت یکی دیگر از محصولات منحصربه‌فرد در کشور و جهان  را آغاز کرده‌اند، محصولی که در کنار زعفران و عناب یکی از محصولات استراتژیک و خاص این خطه کویری محسوب شده و خشک‌سالی‌های چندین ساله نه‌تنها ریشه‌های آن را نخشکانده بلکه روزبه‌روز بر سطح زیر کشت آن افزایش‌یافته است.

خراسان جنوبی با تولید سالانه ۲۰ هزار تن زرشک بی‌دانه مقام نخست این محصول در کشور و دنیا را به خود اختصاص داده و کیفیت بالای دسترنج زرشک کاران استان هنوز هم در دنیا بی‌رقیب است اما امسال کرونا شرایط متفاوتی را برای تولیدکنندگان رقم‌زده است!

از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و رستوران‌ها و مراکز اقامتی تعطیل شدند دیگر ریخت زرشک هم بر روی دیس برنج از قلم افتاد و همین از قلم افتادگی حالا موجب آجر شدن نان بسیاری از خانواده‌های روستایی در این استان شده است.

البته تنها تعطیلی رستوران‌ها نبود که بر روی بازار زرشک تأثیر گذاشت بلکه انسداد مرزها نیز بر روی صادرات این محصول خط قرمز کشید و همه این مشکلات دست‌به‌دست هم داده تا هما محصول سال قبل  هم در انبارها خاک بخورد و کسی سراغ زرشک را نگیرد!   

بنا بر گفته رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی استانی که سالانه با تولید افزون بر ۲۰ هزار تن حرفی برای گفتن دارد اما هنوز محصول سال قبل خود ا نتوانسته به فروش برساند و این در حالی است که محصول جدی هم از راه فرارسیده بر دغدغه زرشک کاران افزوده است.

استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط  آب و هوایی که برای تولید محصول زرشک دارد رتبه‌ نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است اما باوجود  شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت این محصول، بازهم در بحث صادرات کمتر از سه درصد زرشک تولیدی استان صادر می‌شود که در این راستا باید شرایطی فراهم شود تا میزان صادرات افزایش یابد.

نبود صادرات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند  یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت و رکود بر بازار زرشک را نبود صادرات و تعطیلی رستوران‌ها، خوابگاه‌ها و مراکز اقامتی براثر شیوع کرونا می‌داند و می‌گوید: به‌صورت کلی سالانه ۵۰۰ تن زرشک از کشور صادر می‌شود که در سال جاری به دلیل شیوع کرونا صادراتی صورت نگرفته است.

محسن احتشام افزود: محصول زرشک بیشتر در داخل کشور مصرف می‌شود که تعطیلی رستوران‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، تالارها، مهمان‌پذیرها و سایر مراکز اقامتی و تفریحی باعث کاهش مصرف این محصول در داخل شده است.

یک‌سوم محصول خاک می‌خورد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بابیان اینکه در سال گذشته از ۱۷ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ زرشک در خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول تولیدشده است افزود: شیوع کرونا و توقف صادرات و کاهش مصرف داخلی بازار این محصول را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

غلامرضا قوسی بابیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار و ۲۰۰ تن زرشک خشک‌شده از سال گذشته در سطح استان و در انبارها بدون مشتری مانده است افزود: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود برداشت زرشک استان در سال جاری به بیش از ۲۱ هزار تن برسد.

وی تنها راه‌حل برای رهایی از وضعیت موجود و کمک به تولیدکنندگان را فراهم‌سازی بستر صادرات دانسته و گفت: در همین راستا با تعدادی از تجار نیز برای صادرات محصول زرشک به کشورهای ترکیه و روسیه رایزنی انجام‌شده که امیدواریم به‌زودی این مهم محقق شود.

برچسب‌ها