فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از دستگیری ۴ نفر حفارغیر مجاز در شهرستان فریمان خبر داد.

دستگیری ۴ نفر حفارغیر مجاز در شهرستان فریمان

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ محمدعلی مدیر امروز با اعلام این خبر افزود: «در پی کسب خبر دریافتی مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز در محوطه تاریخی فرهاد گرد توسط افراد غیر بومی بلافاصله نیروهای پایگاه میراث فرهنگی فریمان با هماهنگی کلانتری فرهاد گرد به محل اعزام شدند.»
او ادامه داد: «ماموران پاسگاه و پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی ۴ نفر حفار غیرمجاز را حین حفاری دستگیر کردند.»
سرهنگ مدیر گفت: «همچنین یک دستگاه خودرو توقیف و به پاسگاه انتظامی تحویل شد.»
او افزود: «متهمان نیز به همراه پرونده تشکل شده به مراجع قضایی معرفی و موضوع در دست پیگیری است.»
محوطه باستانی فرهاد گرد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. در قسمتی از محوطه، تپه فرهادگرد به صورت مخروط نامنظمی است که از ارتفاع زیادی برخوردار است که احتمالا ارگ فرهادگرد قدیم بوده است.
بررسی ها نشان می‌دهد که برخی از سفالهای فرهادگرد مربوط به  هزاره‌های  سه و چهار قبل از میلاد است. اگرچه نمی‌توان با تنها بررسی سطحی کاربرد محوطه و فرآیند شکل‌گیری‌ آن را دریافت اما با توجه به شناسایی سفال کتیبه‌دار ساسانی، سفال‌های‌ کتیبه‌دار اوایل دوره اسلامی و سفال‌های مرغوب و لعابدار قرون میانه و متاخر اسلامی می‌توان این فرض را مطرح کرد که تپه فرهادگرد استقراری‌ مرکزی و با ساختاری پیچیده بوده است. یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناشی این محوطه سفال کتیبه دار است که از اهمیت فرهادگرد خبر می‌دهد. هم‌چنین برخی از سفال‌های یافت شده در این محوطه شباهت بسیار زیادی به سفال‌های محوطه سیلک کاشان دارد که احتمالا نشان از ارتباط فرهنگی این دو محوطه کهن دارند.
فرهاد گرد در بخش مرکزی فریمان قرار دارد و فریمان در فاصله ۷۵ کیلومتری مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها