در حالی که پس از پوکر پرسپولیس شعار اصلی مدیریت این تیم حفظ شاکله اصلی تیم بود اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد و آرایش قهرمان با جدایی مهره‌های تأثیرگذار کاملاً به‌هم ریخت.

پوکرقهرمانی پوکید

قدس آنلاین:  در حالی که پس از پوکر پرسپولیس شعار اصلی مدیریت این تیم حفظ شاکله اصلی تیم بود اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد و آرایش قهرمان با جدایی مهره‌های تأثیرگذار کاملاً به‌هم ریخت. در واقع از پرسپولیسی که برانکو پایه ریز آن بود امروز جز به تعداد انگشتان یک دست بازیکنی باقی‌نمانده است. اینکه آیا این سیاست کادرفنی بوده که پس از چند سال خون تازه ای به رگ‌های تیم تزریق کنند یا نتوانی مدیریت در حفظ بازیکنان اصلی، پرسشی است که با ابهام‌های زیادی روبه رو است.

یحیی تفکرات خاصی دارد که این را در تیم‌هایی که رهبری آن‌ها را بر عهده داشته نشان داده است. او اغلب سراغ بازیکنان بی‌حاشیه و سختکوش می‌رود و میانه خوبی با ستاره بازی ندارد. او بازیکنانی را می پسندد که کاملاً در خدمت تیم باشند و از تیم هم بزرگ تر نباشند. یحیی در پرسپولیس ۹۹ بار با ستاره‌ها وارد جنگ شده و اگر بازیکنی را کنار گذاشته است بیشتر تابع شرایط فیزیکی و مصدومیت‌ها و البته ناتوانی در ارائه کیفیت بهتر بوده است. با هم نگاهی داریم به خروجی تیم قهرمانی و تغییر چهره تیم تاریخ ساز برانکو.

*جدایی مثلث ترابی – علیپور- امیری

تیم فوتبال پرسپولیس در حالی پا به لیگ قهرمانان آسیا می‌گذارد که مهم‌ترین عناصر هجومی خود را در اختیار نخواهد داشت. علی علیپور که ۱۲ گل در لیگ برتر زد و پنج پاس گل داد، از هواداران این تیم خداحافظی کرد و مهدی ترابی با ۱۱ گل و ۶ پاس گل، چندی قبل جدایی اش را اعلام کرده بود. دیروز وحید امیری برای جدایی از پرسپولیس دست به کار شد و زور باشگاه برای اینکه امیری را حفظ کند زیاد نبود. با جدایی امیری عملاً مثل طلایی سرخ‌ها در خط حمله از هم پاشید تا این تیم در آستانه جام باشگاه‌های اسکادران جمله خود را نابود شده ببیند.

*خروج خارجی‌های بنجل

این در حالی است که آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا هر یک به اشکال مختلف به در خروجی باشگاه رسیدند و اگرچه جدایی مهاجم نیجریایی قطعی نیست اما باتوجه به عملکردش امید چندانی به او نیست. همچنین منع خرید بازیکن و مربی خارجی سبب شده تا سرخ‌ها بازار خارج را از دست بدهند.

*عیسی تنهاست

دیگر مهاجم سرخ‌ها یعنی مهدی عبدی دچار کشیدگی از ناحیه مچ پا شده و با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند. امیر روستایی و آریا برزگر روی هم کمتر از ۲۰۰ دقیقه برای پرسپولیس بازی کرده‌اند.

در چنین شرایطی عیسی آل کثیر که هنوز با پیراهن پرسپولیس در دیدار رسمی و غیررسمی بازی نکرده، تنها مهاجم اردوی قرمزها به حساب می‌آید و اگر در روزهای آینده اتفاق جدیدی رخ ندهد، گل‌محمدی کار بسیار دشواری برای لیگ قهرمانان آسیا پیش رو خواهد داشت.

*دروازه «لک» دار

جدایی بیرانوند در اواخر نیم فصل دوم اگرچه گره از مشکلات مالی سرخ‌ها باز کرد اما به طور حتم سبب از دست رفتن جام حذفی شد. رادو پس از بیرو هیچ‌گاه نتواست برخلاف انتظارها جای خلی وی را پر کند و پرشمار گل خورد. همه متفق‌القول‌اند اگر بیرانوند مقابل استقلال درون دروازه بود سرخ‌ها به این راحتی در ضربات پنالتی مغلوب نمی شدند و به فینال می‌رسیدند. همین هم شد که امروز شنیده می‌شود یحیی قید رادو را زده و پس از جذب لک سرخ‌ها باید دنبال دروازه بان دیگری باشند.

*انصاری و ربیع خواه در فهرست قرمز

سرمربی پرسپولیس با توجه به دو مصدومیت شدید انصاری و ربیع خواه دیگر حسابی روی این دو بازیکن نمی‌کند و آن‌ها برای فروش در ویترین باشگاه قرار دارند. این دو بازیکن اتفاقاً مهره‌هایی هستند که برانکو شخصاً آن‌ها را رو کرد و در واقع بازیکن تستی بودند که تبدیل به ستاره‌های تیم قهرمان شدند. در مورد این دو بازیکن البته باید حق را به یحیی داد چون با توجه به فشار بالای بازی‌ها قطعاً او نیاز به بازیکنان باانگیزه و نترس‌تری خواهد داشت.

در مقابل این خروجی‌ها سرخ‌ها اگرچه خیلی زود دست به کار شدند و چهار بازیکن را جذب کردند ثبت کردند اما همگان معتقدند که آقایی، لک، آل کثیر و سرلک به طور قطع نمی‌تواند جای خالی هیچ‌کدام از ستاره‌هایی که در این تیم نماندند را پر کنند. در واقع خریدهای جدید بازیکنان متوسطی هستند که باید دید زیر فشار جو سنگین پرسپولیس می‌توانند کارایی داشته باشند یا خیر.

*کارنامه سیاه

ناتوانی محض در حفظ ستاره‌های تیم، سرگرم کردن هوادار با چند خرید متوسط، عدم موفقیت در واگذاری ورزشگاه‌ها و اجحاف در حق پرسپولیس، دروغ در مورد پرداخت مطالبات برانکو و ... گوشه ای از عملکرد مدیریت سرخ‌ها در فصل گذشته بود که منجر به از هم پاشیدگی اسکلت تیمی شد که با پنجره‌های بسته به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید.

Zoom

علیپور در بخشی از پست خداحافظی خود نوشت: «هر چقدر تلاش کردم شرایط ادامه همکاری و تداوم افتخار پوشیدن این لباس خوشرنگ قرمز برایم فراهم نشد. به باشگاه و مدیرانش حق می‌دهم چارچوب مصوبی داشته باشند و نتوانند همه شرایط را فراهم کنند. اینجا نقطه جدایی است، اما نه از نام پرسپولیس و هوادارانش. می‌روم تا خودم را در فضای تازه‌ای محک بزنم، اما از امروز که این لباس را از تن خارج می‌کنم کنار شما، هوادار این تیم هستم».

گفتنی است، سه باشگاه پرتغالی برای جذب علیپور پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند و احتمال دارد این بازیکن جانشین مهدی طارمی در باشگاه ریوآوه یا هم بازی عابدزاده در مارتیمو شود.

برچسب‌ها