رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه از برنامه‌ریزی برای توقف وزیر خارجه هند در تهران در مسیر سفر به روسیه و دیدارش با محمد جواد ظریف خبر داد.

وزیر خارجه هند فردا در تهران/ توافق با آژانس و بیانیه کمیسیون مشترک برجام یک دستاورد دیپلماتیک بود

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده گفت: سابرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند فردا در مسیر سفرش به روسیه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در تهران توقف خواهد کرد تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کند.

روز شنبه نیز "راج نات سینک" وزیر دفاع هند در مسیر سفر به مسکو در تهران توقف داشت و با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در باره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و همکاریهای نظامی دیدار و رایزنی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره سفر اخیر  وزیر دفاع هند به تهران نیز با تاکید بر ینکه ایران سیاست خارجی واحدی دارد که در آن دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی و دیپلماسی عمومی و...، هر کدام جایگاه خود را دارند و توازن در سیاست خارجی یک اصل برای دیپلماسی ایران است، گفت: ما  به دنبال حسن همسایگی با تمامی همسایگان هستیم و  روابط ما با هند چند لایه و عمیق است.

وی افزود: یکی از ابعاد همکاری مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در منطقه است. ایران می‌خواهد به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نقش خود را در متوازن‌سازی امنیت در منطقه ایفا کند.

دو دستاورد دیپلماتیک در یک هفته

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود همچنین در تشریح تحولات سیاست خارجی کشور در روزهای اخیر با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و توافق صورت گرفته با این نهاد و برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پس از آن، این دو رویداد را یک موفقیت برای دیپلماسی کشور و و بیانیه اعضای برجام در حمایت از این توافق را دستاوردی برای ایران و اعضای دیگر برجام عنوان کرد و افزود: در این بیانیه بر  عدم اهلیت عضویت آمریکا در توافق هسته‌ای اشاره شد.

سفر کاسیس به تهران ربطی به مناقشه ما و آمریکا ندارد

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر خارجه سوئیس، کشوری که حافظ منافع آمریکا در ایران است به تهران و گمانه‌هایی که تماس مایک پمپئو با وی پیش از عزیمتش به تهران ایجاد کرده بود با بیان اینکه سفر آقای کاسیس در چارچوب روابط دوجانبه انجام شد، اظهار داشت: ایران و سوئیس روابط تاریخی و عمیقی با هم دارند که یکی از ویژگی‌های آن ایفای نقش حافظ منافع بوده است.

وی با یادآوری اینکه سوئیس علاوه بر اینکه هم حافظ منافع آمریکا است، حافظ منافع ایران در عربستان و  کانادا نیز هست، خاطرنشان کرد: رژیم ترامپ نشان داده از هر فرصتی سوء استفاده می‌کندتا به ایران فشار وارد کند. آنها قبل از سفر آقای گروسی هم این فشار را وارد کردند و قبل از این سفر هم همین تلاش را داشتند. نه سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط و مناقشه میان ایران و آمریکا دارد نه سیاست ما هم در مورد  آمریکا تغییری کرده است. 

وی با اشاره به اینکه آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند تا هیچ پولی وارد کانال مالی سوئیس نشود، افزود: ما به نیات و اقدامات و اعمال واشنگتن بسیار بدبین هستیم ولی دولت سوئیس همواره با حسن نیت، صداقت و شفافیت در راه‌اندازی این کانال و حافظ منافع  عمل کرده است.

واکنش تهران به اقدام صربستان و کوزوو

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادامه پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافقنامه جدید از سوی صربستان و کوزوو  برای انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس اشغالی با اشاره به اقدام چندی پیش امارات در این زمینه، گفت:  از امارات  به جد انتظار داریم  اشتباهات خود را تصحیح کند و ایران نیز در مورد امنیت ملی خود با هیچکس شوخی ندارد.

خطیب زاده با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره  از حل منازعات بین صربستان و کوزوو استقبال و در این مسیر تلاش کرده است، خاطرنشان کرد:  هرگونه انتقال سفارتخانه‌ها به بیت المقدس خلاف است و همراهی جامعه جهانی را نخواهد داشت.

مشکل میانجیگری رفتار آمریکایی‌هاست

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌اسی وزارت امور خارجه درباره نگاه ایران به پیشنهاد مسکو برای میانجیگری و مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا هم با تاکید بر اینکه ما به حسن نیت روسیه شک نداریم، گفت: آنچه محل تردید است نیت و رفتار آمریکایی‌ها است چون آنها همچنان تروریسم اقتصادی علیه ایران دنبال می‌کند و هیچ شرم و حیایی هم ندارد که بگوید به دنبال گرسنگی این ملت است. تا این سیاست آمریکا برقرار است، سیاست ما هم هیچ تغییری نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای را در چارچوب برجام انجام داده است و آژانس راستی آزمایی کرده است. البته همه اقدامات ایران برگشت پذیر است منوط به اینکه طرف‌های دیگر به تعهداتشان عمل کنند.

وزارت خارجه دخالتی در روند قضایی پرونده منصوری ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش دادستانی رومانی درمورد مرگ قاضی منصوری و ادعای خانواده وی در مورد دلیل مرگ او و رد خودکشی نیز با بیان اینکه وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پروسه‌های پلیسی ندارد و این پروسه مسیر خودش را دارد، اظهار داشت: سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس قانون و دستورالعمل نهادهای تخصصی داخلی عمل می‌کنند و  اقدام آنها بیشتر به ابلاغ یا دسترسی به اسناد مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارش دادگاه رومانی ترجمه و در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است، افزود: خانواده ایشان در جریبان این گزارش قرار می‌گیرند و طبق قانون ۲۰ روز فرصت دارند اگر اعتراضی دارند مطرح کنند. وزارت خارجه هم  اگر کاری از دستش بر آید حتما انجام می‌دهد ولی بقیه موارد مطرح شده گمانه‌زنی است که ارزش پاسخ دادن ندارد.

وی درباره امکان حضور و سخنرانی روحانی  در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل به صورت آنلاین هم با بیان اینکه ایران مانند سایر اعضای سازمان ملل برای حضور در نشست مجمع عمومی دعوت شده است، گفت:  اینکه این حضور در چه سطحی انجام شود در حال تصمیم گیری است.

توافق اخیر ما با آژانس پادمانی است

خطیب زاده درباره توافق ایران و آژانس برای بازرسی از دو مکان مورد درخواست این نهاد بر مبنای ادعاهای غیر حقوقی نیز با اشاره به اینکه تمامی بازرسی‌ها و نظارت‌های آژانس به واسطه برجام است و اگر این توافق نباشد نظارتی هم در کار نیست، گفت:  البته ما دو نوع رابطه با آژانس داریم؛ یکی ارتباطات پادمانی و یک سری هم تعهداتی است که در برجام قید شده‌اند و دسترسی‌های اخیر هیچ ربطی به برجام ندارند و در چارچوب پادمان توافق شده‌اند.

ناامنی در مرزها را تحمل نمی‌کنیم

وی درباره حملات ترکیه و ایران به مواضع پ‌ک‌ک در خاک اقلیم کردستان و این پرسش که میان تهران و آنکارا در این زمینه هماهنگی و همکاری وجود داشته است؟ با تاکید بر اینکه موضوع کردستان برای ایران موضوع یک وطن است، تصریح کرد: هر آنچه رخ دهد را  موضوع کردی نبینید.

وی افزود: گروه‌های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک عراق، ایران و ترکیه سوء استفاده می‌کنند و برخی کمپ‌ها را در داخل خاک عراق زدند و از آنجا حملاتی را علیه مرزداران غیور ایرانی انجام می‌دهند.تمامی حملات علیه این کمپ‌ها صورت گرفته و این ادعا که روستاها مورد حمله قرار گرفته‌اند درست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه تمامیت ارضی عراق برای ما خط قرمز بوده و هست، اضافه کرد: همانطور که در مرزهای دیگر ناامنی را تحمل نمی‌کنیم در مورد آنجا هم تحمل نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ترک‌ها هم نگرانی‌ها و مسائلی را در این باره مطرح می‌کنند که ما به آنها هم گفتیم باید مسیری را طی کنند که پایدار باشد و نباید تعرضی به تمامیت ارضی عراق صورت بگیرد از اینور با انها هم در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم این مسائل حل شود 

پاسخ وزیر دفاع انگلیسی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر دفاع انگلیس که گفته بود می‌توان از گزینه تمدید تحریم های تسلیحاتی برای تغییر رفتار منطقه‌ای ایران استفاده کرد، با بیان اینکه رفتار انگلیس تاکنون در چارچوب برجام و  هم‌راستا با دیگر اعضای این توافق بوده، گفت: در شورای امنیت و کمیسیون مشترک برجام نیر به همین شکل است و آنها می‌دانند که تعهد قطعی نسبت به برجام دارند.

وی اضافه کرد:  اگر هر طرفی به نحوی از انحاء بخواهد قطعنامه ۲۲۳۱ یا تعهداتش در برجام را نقض کند، پاسخ ایران متناسب خواهد بود. اینرا روشن گفته‌ایم و آنها حتما با آخرین شانس‌ها برای حفظ برجام بازی نخواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها