سراوان- فضای مجازی که این روزها قادر است از کاه برای هر موضوعی کوه بسازد و در کمترین زمان ممکن آن را به صدر اخبار و شایعات برساند این بار پای اجنه را به آتش‌سوزی‌های سریالی منازل ساکنان منطقه «بم پشت» سراوان بازکرده است.

پای «اجنه» به آتش‌سوزی‌های سراوان باز شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: آتش‌سوزی منازل مسکونی دو روستای «سرزه» و «مارزه» در منطقه بم پشت سراوان چند روزی است که خبرساز شده است و موجب شده تا کاربران فضای مجازی این اقدام را به‌پای اجنه بنویسند!

آن‌طور که در بین مردم و به‌ویژه فضای مجازی نقل می‌شود لباس‌های اهالی مردم این منطقه بدون هیچ دلیلی بر روی‌بند آویز به شکل خودبه‌خود آتش می‌گیرد و به خاکستر تبدیل می‌شود!

گفتنی است آتش‌سوزی در سراوان و به‌ویژه نخلستان‌های آن مسبوق به سابقه است و در طول سال و به‌ویژه تابستان افزون بر ۵۰ بار این نخلستان مورد آتش‌سوزی قرارمی گیرد.

تجمع معتادان در نخلستان یکی از عوامل آتش‌سوزی در طی سال‌های گذشته بوده که هنوز این موضوع رفع نشده است اما آتش‌سوزی سریالی خانه‌های مسکونی در بم پشت موضوع جدیدی است که باید دید چه شخص و یا نیتی پشت این آتش‌سوزی‌ها است؟

  آتش گرفتن ۱۲ باب منزل طی دو روز گذشته موجب شد تا جمعیت هلال‌احمر برای آسیب دیدگان وارد عمل شود و نسبت به توزیع اقلام غذایی، پتو و چادر اقدام کند اما شایعات متعدد مبنی بر حضور اجنه در این منطقه از وحشت مردم نکاسته و هم چنان برخی از افراد محلی بر این موضوع باور دارند.

بررسی ادامه دارد

در همین رابطه فرماندار سراوان آتش زدن منازل روستایی در منطقه بم پشت این شهرستان توسط اجنه را  صرفاً یک باور عامیانه دانست.

علیرضا شهرکی  بابیان اینکه علت آتش‌سوزی منازل مسکونی روستای «سرزه» و «مارزه» در منطقه بم پشت سراوان در دست بررسی و تحقیق است اعلام کرد: ۱۲ باب منزل مسکونی طی چند روز اخیر دچار حریق شدند.

وی بابیان اینکه تاکنون طبق بررسی‌های انجام‌شده علت اصلی این ماجرا مشخص نشده که چرا منازل این منطقه ‏خودبه‌خود دچار حریق شدند افزود: بااین‌حال بررسی و تحقیق ادامه دارد.

جن در باور مردم محلی

باورهای مردم جنوب سیستان و بلوچستان تا سواحل مکران به گونه‌های متفاوتی است .

در جنوب این استان و در روستای «تیس» واقع در مجاورت بندر چابهار قبرستانی وجود دارد که معروف به قبرستان اجنه است،قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران که بلوچ‌ها به آن «جن سنط» می‌گویند.

مردم محلی این منطقه اعتقاددارند که این گورها متعلق به جن‌هاست و آن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند.

مردم محلی بیان می‌کنند: شب که می‌رسد جن‌ها بر سر گور ازدست‌رفتگان خود حاضر و به مویه و مرثیه‌سرایی مشغول می‌شوند و لذا هر شخصی که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد!

ازآنجاکه قبرهای این گورستان از جنس سنگ است لذا محلی‌ها معتقدند بشر امروزی با وسایل ابتدایی آن زمان به‌دشواری توانایی حفر این گورها را بر روی سطح سخت سنگی داشته است لذا این گورها را به نیرویی مافوق بشر نسبت می‌دهند.

برچسب‌ها