محمد بنا که در سال‌های اخیر بارها به تیم ملی کشتی فرنگی رفت و آمد داشته، در دوره سرپرستی حمید بنی‌تمیم بار دیگر به تیم ملی بازگشت و قرار بود تا المپیک ۲۰۲۰ هدایت فرنگی کاران را برعهده داشته باشد. البته خودش این‌بار خیلی بلندمدت صحبت می‌کرد و در مصاحبه‌ها و برنامه‌هایش تا المپیک ۲۰۲۴ می‌گفت.

فدراسیون دیگر «بنا» ی نازکِشی ندارد

قدس آنلاین: وقتی علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی شد، به محمد بنا اعتماد کرد و این مرد باتجربه کشتی فرنگی به خاطر رفتار و نوع خاص مربیگری‌اش به آقای خاص کشتی مشهور شد، جواب اعتماد دبیر را با نتایج نسبتاً قابل قبول در جهانی قزاقستان و آسیایی هند داد.

محمد بنا همه برنامه‌ریزی‌ها را برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ انجام داده بود، اما کرونا مانع برگزاری این رویداد در تابستان سال ۹۹ شد. در حالی که در ۶ ماه اخیر همه اردوهای تیم ملی تعطیل بوده، جلساتی به تازگی با حضور سرمربیان تیم‌های ملی برگزار شده تا برنامه ریزی برای یک‌سال آینده صورت بگیرد.

در این میان به شکل شوکه کننده‌ای خبر استعفای محمد بنا منتشر شد. با اینکه همکارانش سعی داشتند بگویند این حرف فقط در حد شوخی بوده، اما با تأیید رئیس فدراسیون کشتی مشخص شد بنا حرف از خستگی و کناره‌گیری زده است.

البته قرار نبوده بحث کناره‌گیری بنا که به اعتقاد همکارانش خیلی جدی نبوده، رسانه‌ای شود، اما انتشار این خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرده است.

دبیر: بنا پیام داد دیگر نیستم

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی درباره شایعه استعفای محمد بنا اظهار کرد: محمد بنا به من پیامی داد که من خسته شدم و نمی‌توانم ادامه همکاری بدهم. این اتفاقات در ورزش زیاد می‌افتد. ما صبر می‌کنیم تا چند روز بعد که فضا آرام شد، صحبت می‌کنیم تا موضوع حل شود. من فضا را به همین شکل می‌بینم و از نظر من استعفای بنا خیلی جدی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که استعفای بنا به جلسه اخیر ارتباطی داشته یا خیر عنوان کرد: من خیلی در ریز قضیه نیستم. شما باید حق بدهید. هفت ماه است کشتی بلاتکیف است. بنا هم مسئولیتی را قبول کرده، ‌ باید به مردم و فدراسیون پاسخگو باشد. او مسئولیت پذیر است. این مسائل به سرمربی فشار می‌آورد.

دبیر در پایان گفت: بنا بداند که در کشتی باشد یا نباشد، برای ما عزیز است. زحماتی که او در کشتی کشیده، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ما آرزو می‌کنیم که او خستگی اش در برود تا همچنان در خدمتش باشیم.

*موافقت سوریان

امامی، سخنگوی فدراسیون در پاسخ به این سؤال که آیا علت استعفای بنا به جلسه روز شنبه بازمی‌گردد گفت: چنین چیزی نبود چرا که من در آن جلسه حضور داشتم. در آن جلسات اتفاق خاصی رخ نداد اما بحثی در رابطه با برگزاری مقطعی و محدود تیم‌های ملی مطرح شد که «محمد بنا» و «غلامرضا محمدی» سرمربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد خودشان پیشنهاد دادند که با توجه به اینکه تا ۱۰ مهر ماه اتحادیه جهانی کشتی در خصوص برگزاری پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۰ تصمیم نهایی را اعلام خواهد کرد، اردوها برگزار نشود و در ادامه «حمید سوریان» نایب رئیس فدراسیون با این پیشنهاد آنان موافقت کرد و مشکلی وجود نداشت.

*واکنش خنثی

در نگاه نخست به این واکنش فدراسیون کشتی، کاملاً مشخص است استعفای محمد بنا چندان دور از ذهن نبوده و گویا در چند ماه گذشته بارها اقدام‌ها و تصمیماتی مبنی بر استعفا از سوی محمد بنا صورت گرفته است. در واقع می‌توان این‌گونه به موضوع نگاه کرد که دیگر خبری از اصرار و مصلحت اندیشی فدراسیون برای نگه داشتن محمد بنا به هر قیمتی نیست و متولیان کشتی دست او را باز گذاشته اند که یا بماند و با شرایط کنونی به کارش ادامه دهد و یا در کمال احترام از سرمربیگری تیم ملی کنار برود.

*همه آمد و رفت‌های بنا

بنا در روز ۱۸ دی ۱۳۹۱ در اعتراض به آنچه «بی‌توجهی به این رشته» خوانده، در نامه‌ای به سرپرست فدراسیون کشتی ایران، جدایی خود را از تیم ملی کشتی فرنگی اعلام کرد.

پس از گذشت حدود ۱۱ ماه از کناره‌گیری «محمد بنا» از تیم ملی در تاریخ هفدهم آذر ماه سال ۹۲ و در دیدار با رسول خادم، سرپرست فدراسیون کشتی دوباره مسئولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده گرفت. اما پس از مدتی به علت اختلاف محمد بنا و فدراسیون کشتی بر سر مسابقات انتخابی و ادامه بی‌توجهی‌ها به این رشته وی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

بعد از نتیجه نگرفتن تیم ملی ایران در قهرمانی جهان ۲۰۱۵ احد پازاج اخراج و پس از هفته‌ها کش و قوس محمد بنا دوباره مربیگری این تیم را به عهده گرفت.

در سال ۲۰۱۶ محمد بنا پس از کسب دو مدال نقره در المپیک ریو برای همیشه از کشتی خداحافظی کرد.

وی دوباره با حکم حمید بنی‌تمیم سرپرست فدراسیون کشتی به تیم ملی برگشت و با مدیریت دبیر بر فدراسیون کار خود را ادامه داد. اما این بار هم دیری نپایید که وی پیامک استعفا داد.

برچسب‌ها