گرگان- زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری روز دوشنبه در شرق استان گلستان اگرچه و خوشبختانه تلفات جانی در برنداشت اما به بیش از ۵۰ واحد مسکونی در شهرستان رامیان خسارت زد و موجب ترک‌خوردگی برخی منازل روستایی در کالپوش میامی شد.

زخم های زلزله زدگان گلستان مرهم می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: این زمین‌لرزه در گرگان مرکز گلستان به فاصله ۷۵ کیلومتری رامیان و حتی شهرهای غرب استان و ساحلی دریای خزر هم احساس شد و در پی وقوع آن مردم شهرهای شرق استان که در نزدیکی کانون اصلی بودند، وحشت‌زده به خیابان‌ها آمدند و شب را بیرون از منازل سپری کردند.

خسارت‌های جزئی به منازل اگرچه خیلی جدی نبود اما همین خسارت‌های جزئی برای روستائیانی که در این شرایط اقتصادی به‌سختی روزگار می‌گذارند بسیار نگران‌کننده و دغدغه آفرین شده است.

خسارت  به ۵۰ واحد مسکونی

درحالی‌که گروه‌های ارزیاب برای بررسی دقیق آخرین وضعیت عواقب  زلزله و ۱۶ گروه امدادی هلال‌احمر نیز برای ارائه خدمات به مردم زلزله‌زده در محل مستقر هستند، حمیدرضا چوب‌داری فرماندار رامیان در شرق گلستان گفت که بر اساس آخرین برآوردها، زمین‌لرزه بامداد دوشنبه به ۵۰ واحد مسکونی غیر مقاوم مناطق روستایی این شهرستان از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت وارد کرد.

فرماندار رامیان همچنین بابیان اینکه روستاهای «قورچای»، «ویرو»، «الهادی»، «کشکک» و «پاقلعه» بیشترین خسارت را در زلزله بامداد روز گذشته دیدند افزود: همه مناطق مسکونی روستاهای بخش مرکزی رامیان بیمه هستند و مردم نگران جبران خسارات و چگونگی ساخت منازل خود نباشند.

گنبدکاووس و مینودشت بدون خسارت اعلام شد

در همین حال فرمانداران گنبدکاووس و مینودشت به‌عنوان شهرستان‌های هم‌جوار کانون زلزله اعلام کردند که زلزله در این شهرستان‌ها احساس شده اما هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشت.

خسارت به منازل روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز  در این رابطه گفت: زلزله روز دوشنبه به مسکن و شبکه معابر ۱۰ روستای بخش مرکزی رامیان خسارت وارد کرد.

همه مناطق مسکونی روستاهای بخش مرکزی رامیان بیمه هستند و مردم نگران جبران خسارات و چگونگی ساخت منازل خود نباشند

سید محمد حسینی عنوان کرد: گروه‌های ارزیاب اعزامی این اداره کل در قالب ۱۲ گروه در روستاهای زلزله‌زده ازجمله قورچای، ویرو، باقرآباد، الهادی، کشکک و پاقلعه شهرستان رامیان مشغول برآورد خسارت هستند.

خسارت زلزله‌زدگان رامیان جبران می‌شود

در همین حال میر محمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با تأکید بر تداوم امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده رامیان، اعلام کرد که خسارت وارده به آسیب‌دیدگان این حادثه با پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی جبران می‌شود.

گفتنی است بخشدار کال پوش نیز  اعلام کرد: وقوع زمین‌لرزه باقدرت ۵.۱ ریشتری روز دوشنبه در رامیان استان گلستان موجب ترک‌خوردگی برخی واحدهای مسکونی در این بخش شد.

برات علی بیات روز دوشنبه  اعلام کرد: براثر این زمین‌لرزه که در کال پوش سمنان هم حس شدن ، چند خانه قدیمی در روستای گلستان ترک برداشت اما خسارت جانی نداشت.

ساخت مسکن زلزله‌زدگان از هفته آینده

فرماندار رامیان گفت: ساخت منازل تخریب‌‎شده ناشی از زلزله‌ بامداد روز دوشنبه این شهرستان از هفته آینده آغاز می‌شود.

حمیدرضا چوب‌داری اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده این خانه‌ها تا پیش از فرارسیدن زمستان تکمیل و در اختیار مالکان آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برابر ارزیابی‌های انجام‌شده زلزله بامداد دوشنبه به ۵۰ واحد مسکونی غیر مقاوم مناطق روستایی رامیان از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده که احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

فرماندار رامیان ادامه داد: ۲۵ خانوار ساکن روستاهای قورچای و ویرو به دلیل شدت آسیب زلزله به خانه‌ها در چادرهای جمعیت هلال‌احمر اسکان موقت داده شدند.

آب روستاهای زلزله‌زده وصل است

همچنین بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اعلام کرد: درنتیجه وقوع زمین‌لرزه خسارتی به شبکه آب شهرستان رامیان وارد نشد و آب شرب مردم مناطق زلزله‌زده وصل است.

ضرورت مقاوم‌سازی مسکن روستایی

گفتنی است هم‌اکنون در مناطق روستایی گلستان ۲۲۹ هزار واحد مسکونی وجود دارد که از زمان آغاز طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزون بر ۷۵ هزار واحد در این استان با پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم‌سازی شدند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف را مقاوم‌سازی می‌کند که سهم استان گلستان از این تعداد سالانه ۵ تا ۶ هزار واحد است و لذا بنا بر آمار منتشره هنوز افزون بر ۱۲۰ هزار مسکن روستایی در این استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

برچسب‌ها