اگرچه نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای ثبت هنر محرم یا عاشورایی اعلام کرد، اما تأثیر اتفاق عاشورا را از گذشته‌های دور می‌توان در آثار هنرمندان دید.

«هنرعاشورایی» ابراز ارادت هنرمند به امام حسین(ع) است

سرورهادیان‌/

 اگرچه نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای ثبت هنر محرم یا عاشورایی اعلام کرد، اما تأثیر اتفاق عاشورا را از گذشته‌های دور می‌توان در آثار هنرمندان دید.

از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و پرده‌خوانی تا تعزیه‌خوانی، همه هنرهایی است که هرچه زمان می‌گذرد، هنر عاشورایی به سمت و سوی جدیدتر گام می‌نهد.

امروزه اما هنرمندان هنرهای تجسمی هرکدام با خلق آثار عاشورایی و محرمی متناسب با حال و هوای هنر خود، ارادتشان را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند.

از این رو به سراغ هنرمندان شهرمان رفتیم و در این خصوص به گفت‌وگو پرداختیم که ماحصل آن پیش روی شماست.

•       اهدای تابلو ضامن آهو

یکی از پیشکسوتان معرق‌کار شهرمان درباره تأثیر واقعه عاشورا و محرم روی هنرمندان می‌گوید: به طور قطع این حس و حال روی هنرمندان بسیار تأثیرگذار است. در حال حاضر تابلویی با حال و هوای محرم در دست کار دارم.

استاد سید علی‌اصغر افضلی مقدم می‌افزاید: معمولاً روال کارم خلق همزمان دو تابلو از یک اثر است و اکنون نیز مشغول تابلو ضامن آهو هستم که یکی از این دو اثر را به آستان قدس رضوی اهدا خواهم کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: اثر ضامن آهو در ابعاد ۳ متر در ۷۰ سانتیمتر تابلویی فاخر و بی‌نظیر است و حدود هشت ماه از شروع کارم می‌گذرد و بیش از هفت ماه دیگر اتمام آن وقت نیاز دارد.

او با بیان این نکته که در این تابلو معرق بیش از ۵ هزار ۷۵۶ قطعه، در آن کار می‌شود، می‌گوید: این تابلو بسیار بزرگ و فاخر است و امیدوارم با اهدای آن به آستان‌قدس حس و ارادت بیشتر خود را بیان کنم.

استاد افضلی مقدم که در پیشینه کاری خود تابلو معرق عصر عاشورا را دارد، بیان می‌کند: این اثر در ابعاد یک متر و ۲۰ در ۵۵ سانتیمتر است.

•       مجنون حسینیم

یکی از استادان خوشنویسی شهرمان نیز در این باره می‌گوید: این روزها حال و هوای ما هم محرمی است. وقتی دست به خط می‌برم، حسین‌ حسین که می‌گویم به یاد شعری از عطار می‌افتم که می‌گوید «دیدمجنون را یکی صحرا نورد/ در میان بادیه بنشسته فرد/ کرده صفحه ریگ و انگشتان قلم/ می‌زند با اشک خونینی رقم/ گفت مجنون شیدا کیست این/ می‌نویسی نامه بهر این کیست این/ گفت مشق نام لیلی می‌کنم/ خاطر خود را تسلی می‌کنم»

فریدون حاجی‌زاده آزاد می‌افزاید: من هم در این ایام مشق لیلی می‌کنم، وقتی حسین حسین می‌نویسم این حسین، لیلای ماست.

این خالق خط احرام که آن را در سال ۸۶ به ثبت رسانده است، خاطرنشان می‌کند: با این حسین حسین گفتن است که می‌خواهم فردای قیامت بگویم ‌ما هم با تو بودیم.

•       مشق برای حسین(ع)

این مدرس و پیشکسوت خوشنویسی در پاسخ به این پرسش که اشعاری که این روزها به نگارش در می‌آورید، بیشتر از چه شعرهای بهره می‌برید، بیان می‌کند: بیشتر اشعار سروده خودم درباره امام حسین(ع) است و بخشی هم از محتشم کاشانی یا شعرای دیگر و یا روایات منتسب به امام حسین(ع).

•       خلق آثار محرمی و عاشورایی

یک استاد نقاشی شهرمان نیز با اشاره به این نکته که امسال بسیاری از هنرمندان باتوجه به کرونا و تعطیلی آموزشگاه‌ها اگرچه نتوانستند آثار زیادی را خلق کنند، اما در محرم و صفر حس و حال این دوران روی آن‌ها مانند سال‌های گذشته تاثیرگذار است.

علیرضا بازقندی تصریح می‌کند: به طور قطع حال و هوای محرمی روی خلق آثار هنرمندان تأثیرگذار است. مگر می‌شود بچه شیعه و پیرو امام حسین(ع) باشیم و محرم روی ما و کارمان تأثیر نگذارد، هنر عاشورایی ابراز ارادت هنرمند به امام حسین(ع) است.

این مدرس نقاشی تأکید می‌کند: سال‌های متمادی با پذیرش سفارش‌ها و پیشنهادها و یا داوطلبانه برای ایام محرم کار کردم. حال این آثار یا برای هیئت‌های مذهبی بوده و یا سفارش‌های شخصی و خصوصی هستند.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: معمولاً در بحث هنر، تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان بلافاصله به ذهن خطور می‌کند که چندسالی است نقاشی برگرفته از عصر عاشورای استاد فرشچیان‌ که بی‌نظیر است و یک روضه کامل تصویری است را به تصویر درآورده‌ام. ‌

وی می‌افزاید: خوشبختانه گرایش مردم هم به این اثر فوق‌العاده است و ارتباط خوبی با این اثر برقرار می‌کنند.

•       هنرمند واقعی به دنبال حقیقت است

استاد محمد خسروی یکی از مجسمه‌سازان پیشکسوت مشهد نیز درباره خلق هنر و اثر در دوران محرم توضیح می‌دهد: این حال و هوا به طور قطع بی‌تأثیر نیست. مانند نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای که در تعزیه‌خوانی‌ها وجود داشت.

وی می‌افزاید: زمانی که بچه بودیم‌ پرده‌هایی که توسط نقاشان قهوه‌خانه‌ای ترسیم شده بود و روز عاشورا را روایت می‌کرد که در یک طرف لشکر یزید و در طرف دیگر پرده لشکر امام حسین(ع) بودند به دیوار کوچه‌ها نصب می‌شدند و تعزیه‌خوان هم‌ شروع به خواندن می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه نقاشان‌ معمولاً در آن دوران گمنام بودند، بیان می‌کند: این آثار به دست هنرمندان متعهدی ترسیم می‌شد که دنبال شهرت و اسم و رسمی نبودند و به واسطه ارادتی که به امام حسین(ع) و یارانش داشتند، اجرا می‌شد.

این استاد نقاشی اظهار می‌کند: اشعاری از شاعران که درباره محرم سروده شده بود از جمله شعر معروف محتشم کاشانی «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» و همچنین تابلو بی‌نظیر عصر عاشورای استاد فرشچیان‌ بیانگر این است که این حس و حال توسط هنرمندان بیان، روایت و به تصویر کشیده شده است. بنابراین خون حسین اجازه نمی‌دهد که هنرمند نسبت به ماه محرم کم تفاوت و یا بی‌تفاوت باشد.

استاد خسروی در پایان خاطرنشان کرد: من نیز تندیس امام حسین(ع) را ۳۰ سال پیش اجرا کردم و جزو کارهایی است که آن را به یادگار نگه داشته‌ام.

برچسب‌ها