دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌خواهند ریسمان ولایت که باید از بالا به پایین جاری شود را قطع کنند، به همین دلیل است که سیاست‌های کلی در این کشور به قانون و برنامه تبدیل نمی‌شود.

قدس آنلاین: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین افتتاحیه نخستین دوره تربیت مدرس ویژه حکمرانی زنان و خانواده در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، گفت: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنیم که عنایتی به نسل‌های بعدی انقلاب داشتند و برای اینکه حکمرانان آینده از این نسل باشند، دستور تشکیل این مدرسه را دادند.

وی با تاکید بر اینکه وزیران دولت آینده باید از نسل سومی‌های انقلاب باشند، گفت: نظام‌های سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از خلاءهایی که ما دیر متوجه آن شدیم، انتقال بین نسلی است. نظام‌های سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر است. این انتقال مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر هم باید به‌موقع صورت بگیرد و هم باید با کارآمدی همراه باشد اگر دیر شود آسیب‌های را وارد نظام می‌کند که این آسیب‌ها کل نظام را متزلزل کند و اگر به صورت ناکارآمد انتقال مسوولیت‌ها صورت بگیرد آسیب‌های خود را خواهد داشت.

رضایی با بیان اینکه انتقال کارآمدانه مسوولیت‌ها بین نسلی یکی از قواعد بنیادین حفظ نظام‌ها است گفت: این قاعده باید در جمهوری اسلامی هم رعایت شود که متأسفانه این کار را به موقع انجام ندادیم و با تاخیر زمانی مواجه ایم که اگر حتی در ۱۰ سال آینده حتی اگر نسل دوم انقلاب در قید حیات باشند، نمی‌توانند نقش محوری را در سکانداری این انقلاب و جامعه را بر عهده داشته باشند.

رضایی ادامه داد: ۱۰ سال زمان کمی است که جامعه پذیرا و آماده ساز انتقال بین نسلی باشد چرا که معمولاً این موضوع، سرمایه گذاری بالاتر از بیست سال است چرا که زیرساخت‌های انتقال بین نسلی باید فراهم شود که بعداً هر ۱۰ سال این انتقال بین نسلی صورت بگیرد مثل هر کاری که می‌خواهد به ثمر برسد مدتی برای سرمایه‌گذاری وقت نیاز است و مدتی هم برای بهره‌برداری، بنابراین تربیت حکمرانان به‌معنای تولید کادر است که نیاز به سرمایه گذاری دارد ما در این موضوع تأخیر داریم.

وی با بیان اینکه باید می‌توانستیم انتقال بین نسلی را الان شروع می‌کردیم گفت: البته الان شروع کردیم مجلس جدید بخش قابل توجهی از نسل سومی‌های انقلاب هستند که وارد شدند، دولت آینده باید اکثر وزیران آن از نسل سومی‌ها باشند اما سوال اینجاست که چقدر فرصت کردیم که ما اینها را آماده کنیم بنابراین ما با یک خلاء مواجه هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بحث حکمرانی گفت: بحث حکمرانی یک سامانه فکری، ایمانی و انضباطی است که برای هماهنگ و یکپارچه سازی تلاش‌های جمعی برای رسیدن به اهداف مشترک شکل می‌گیرد که این تعریف خیلی با مفهوم ولایت نزدیکی دارد.

رضایی با بیان اینکه ولایت به تعبیر رهبر معظم انقلاب یعنی کنارهم قرار گرفتن یعنی پیوند و وحدت داشتن است، گفت: من از این تعبیر رهبری الهام گرفتم و می‌گویم درهم تنیدگی. بنابراین ما یک ولی داریم و یک ولایت. می‌خواهند ریسمان ولایت که باید از بالا به پایین جاری شود را قطع کنند، به همین دلیل است که سیاست‌های کلی در این کشور به قانون و برنامه تبدیل نمی‌شود و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ولایت چون سامانه‌ای است که از ولی شروع می‌شود و مانند یک سرچشمه، این آب جاری فکری، ایمانی و انضباطی تا آن پایین می‌رود و محصول می‌دهد یعنی زمین را آباد می‌کند و محصول ولایی مانند قاسم سلیمانی و شهید باکری می‌دهد لذا در جایی این سامانه ولایی کاملاً از بالا تا پایین جاری شده که آن در دفاع، امنیت و سیاست مشخص است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها