مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان جزئیاتی از ماجرای قبرفروشی در ابن بابویه گفت: متهم روبروی ابن بابویه مغازه‌ای برای اجاره دادن صندلی، چادر، صوت و ... دارد و هیچ مسؤولیتی در اوقاف ندارد.

متهم پرونده قبرفروشی در ابن‌بابویه مسؤولیتی در اوقاف ندارد

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جزئیات دستگیری شخصی که به طور غیرقانونی اقدام به فروش قبور می‌کرد، گفت: بیش از دو دهه است که این شخص روبه‌روی بقعه شیخ صدوق (ابن بابویه) مغازه‌ای برای اجاره دادن صندلی، چادر، صوت و ... دارد و این تجهیزات را برای مراسم ختم و دفن اموات در بقعه متبرکه اجاره می‌دهد.

وی افزود: پس از پیدا شدن شاکی خصوصی علیه این شخص و قرائن و شواهدی که ثابت می‌کند بر خلاف قوانین سازمان واگذاری‌هایی صورت پذیرفته با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، دادستانی و اداره اوقاف شهرری و همکاری مسئولان بقعه شیخ صدوق این فرد خاطی دستگیر شده و برای طی مراحل قضایی در اختیار دادستانی شهرری قرار گرفته است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: دلیل رسانه‌ای شدن دستگیری فرد خاطی توسط دادستانی شهرری، این است که اگر شاکیان دیگری از سوی این شخص متضرر شده اند و قصد شکایت دارند، بتوانند شکایت خود را در دستگاه قضایی مطرح کنند.

حجت‌الاسلام نوروزپور در خصوص شیوه مجرمانه  این فرد قبرفروش نیز تأکید کرد: نحوه پرداخت هزینه‌ها در بقاع متبرکه و امامزادگان به این صورت است که مردم هزینه‌های مختلف از جمله فروش قبر، اجاره صندلی، چادر، صوت، سخنران، مداح و ... را به حساب بقعه متبرکه یا امامزاده واریز می‌کنند و پس از آن بقعه متبرکه با اجاره‌دهنده این تجهیزات طرف حساب خواهد بود، این پروسه به این دلیل است که ورودی و خروجی پرداخت‌ها مشخص باشد و در سامانه سازمان اوقاف نیز بابت هزینه‌کرد ثبت شود. در این میان روش فرد خاطی به این صورت بود که حساب شخصی‌اش را به صاحبان اموات معرفی می‌کرد و این افراد، مبالغ را به حساب شخصی وی واریز می‌کردند و او نیز مبالغ واقعی از جمله مبلغ واقعی قبر را به امامزاده پرداخت و مابقی را برای خود برمی‌داشته است.

وی با اشاره به اینکه قبرفروش خاطی بدون اطلاع سازمان اوقاف واسطه‌گری می‌کرده، صریح کرد: هنوز مشخص نیست چه تعداد قبر فروخته شده است؛ بر همین اساس گروه کارشناسی از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده تا با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی و قضایی، تمام ابعاد موضوع مشخص و پرونده برای دادگاه ارسال شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف یادآور شد: در خصوص دستگیری قبرفروش مذکور نخستین پیگیری توسط مدیریت بقعه شیخ صدوق و مسئولان اوقاف منطقه  انجام شده و این شخص به دادستان معرفی شده و دادستان نیز براساس قرائن و شکایت شاکیان اقدامات لازم را انجام داده است.

حجت‌الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه هم‌اکنون خلاف رویه سازمانی در این پرونده برای ما ثابت شده است، تأکید کرد: به همین دلیل هم دادستان حکم جلب فرد خاطی را صادر کرده. این فرد هیچ سمتی در بقاع متبرکه نداشته است و همین برای اثبات فعالیت مجرمانه این شخص کفایت می‌کند.

وی در خصوص خریداری قبور در امامزادگان و بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: مردم برای دفن اموات خود در جوار بقاع متبرکه، حتما باید به دفاتر بقاع یا اداره اوقاف مراجعه کنند و مراحل قانونی را طی کنند و نباید خارج از رویه پولی را پرداخت کنند. در همین زمینه شماره حساب و شماره کارت‌هایی برای خرید قبور هر بقعه متبرکه ایجاد شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها