روز یک‌شنبه تصاویری از نشست دونالد ترامپ و سران صربستان و کوزوو منتشر شد که بار دیگر رفتار تحقیرآمیز آمریکا حتی با متحدان خود را اثبات کرد.

تحقیر متحدان به سبک آمریکا/ مفاد توافق‌نامه با دولت ترامپ تعجب رئیس‌جمهور صربستان را برانگیخت!

قدس آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که صربستان و کوزوو روابط اقتصادی خود را پس از مذاکرات میانجیگری آمریکا آغاز خواهند کرد.

در حاشیه این توافق و طی نمایشی انتخاباتی و سیاسی، آمریکا ضمن امضای قراردادهایی با کوزوو و صربستان از آن‌ها تعهد گرفت تا اقداماتی را در خصوص ارتباط با صهیونیست‌ها در دستور کار قرار دهند. صربستان مکلف شده که سفارت خود در اسرائیل را به قدس اشغالی منتقل کند. کوزوو هم ابراز آمادگی کرده که رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسد.

اعلام آمادگی صربستان و کوزوو برای ارتقای سطح رابطه خود با رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ را ذوق‌زده کرده است، از این روی که شاید این اقدام بتواند فشارهای گسترده علیه او، آن هم پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری (۳ نوامبر/۱۳ آبان) را کاهش دهد و قدری عملکرد ناموفق در عرصه سیاست خارجی را بهبود دهد.

اصرار ترامپ برای نزدیکی کشورهای کوچک به رژیم صهیونیستی، بیانگر این موضوع است که ترامپ تا چه اندازه در حوزه سیاست خارجی شکست خورده و تا چه اندازه نیازمند به این دست از اقدامات است. پرونده ناموفق خلع‌سلاح شبه جزیره کره، شکست مفتضحانه در جریان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و ناکامی در فعال‌سازی مکانیسم ماشه، سطح اقدامات آمریکا را تا این سطح تقلیل داده تا از «مالاوی» کشور کوچکی در قاره آفریقا بخواهد تا سفارتخانه‌ای در قدس اشغالی افتتاح کند. لازاروس چاکورا، رئیس‌جمهوری مالاوی طی اظهاراتی اعلام کرد هیئتی را به اراضی اشغالی خواهد فرستاد تا برقراری رابطه دیپلماتیک در آن بررسی شود.

ترامپ در کنار دو مقام ارشد صربستان و کوزوو، اعلام کرد که توافق‌نامه همکاری اقتصادی بین دو کشور به امضاء رسید. وی در این‌باره گفت: «پس از یک تاریخ خشن و غم انگیز و سال‌ها مذاکره ناموفق، دولت من روش جدیدی را برای رفع اختلاف ایجاد کرد. با تمرکز بر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، دو کشور توانستند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند».

رئیس جمهور آمریکا همچنین این را هم گفت که صربستان متعهد شده است تا در ماه جاری، یک دفتر تجاری در قدس افتتاح و در ماه ژوئیه سال آینده میلادی، سفارت خود را به آنجا منتقل کند.

تصمیم صربستان برای انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس، پس از عدم همراهی بسیاری از کشورهای در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اقدامی حیاتی برای ترامپ و نتانیاهو محسوب می‌شود.

دولت ترامپ اواخر سال ۲۰۱۷ قدس اشغالی را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت و در ماه می‌ همان سال، سفارت آمریکا را به آن شهر منتقل کرد.

البته هنوز مشخص نشده که در پی این معامله، آمریکا چه امتیازی را به این دو کشور می‌دهد و یا کدام تهدید علیه آن‌ها را عملی نمی‌کند. اما در کنار اصل موارد توافق شده، حاشیه این نشست هم حسابی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. طرز نشستن سران صربستان و کوزوو در کنار میز کار رئیس جمهور آمریکا و قرار نگرفتن پرچم این دو کشور در دیداری رسمی، مواردی است که برای اهانت به یک کشور کافی بنظر می‌رسد.

علاوه بر این واکنش‌های آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان به سخنان دونالد ترامپ هم در جالب توجه بود. وقتی که ترامپ می‌گوید که صربستان متعهد شده تا سفارت خود را در ماه ژوئیه به قدس اشغالی منتقل کند، ووچیچ با تعجب فراوان صفحات توافق را ورق می‌زند و به افراد کناردستی خود نگاه می‌کند، گویی از ین بند توافق رضایت ندارد یا کمی بدبینانه اصلا نمی‌داند که در این توافق چه چیزی نوشته شده است.

یکی دیگر از تصاویر منتشر شده که خبرساز شد، این بود که ترامپ همتای صربستانی خود را مانند یک متهم در مقابل میزش نشانده است! اقدامی که بسیاری آن را نشان دهنده خودبرتربینانه آمریکا خواندند و تاکید کردند که واشنگتن حتی در برابر دوستان خود نیز رفتار مستکبرانه‌ای دارد.

اما جدا از توهین‌های سران آمریکا، اقدام کوزوو و صربستان در انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی با واکنش سخت گروه‌های مقاومت فلسطینی همراه بود. گروه‌های فلسطینی نسبت به اقدام اخیر کوزوو واکنش سختی نشان دادند. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم کوزوو و صربستان برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی را محکوم و شدیداً از آن ابراز انزجار کرد. وی اقدام این دو کشور را باطل و مخالف قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت خواند.

بر اساس قطعنامه ۴۷۸، سازمان ملل ایجاد هرگونه مرکز دیپلماتیک در قدس اشغالی را غیرقانونی و ممنوع می‌داند و مخالف هرگونه اقدامی است که وضع قانونی موجود در این شهر فلسطینی را تغییر دهد.

آمریکا اما در ادامه روند یک‌جانبه گرایی که طی سال‌های اخیر از خود نشان داده، ضمن نقض صریح قطعنامه سازمان ملل، قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی پذیرفت. این اقدام حتی ادعای غرب مبنی بر طرح تشکیل دو دولت را با خطر شدید مواجه کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها