همتی با تأکید بر مقابله جدی بانک مرکزی با سفته‌بازی در بازار ارز اعلام کرد: بانک مرکزی کنار دولت آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که پایه پولی تحت تأثیر قرار نگیرد.

مقابله جدی با سفته‌بازی در بازار ارز/ آماده کمک به دولت برای ساماندهی بازارها بدون افزایش پایه پولی هستیم

قدس آنلاین؛ عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی به بیان نکاتی درباره بازار ارز و پول پرداخت و تأکید کرد:  در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجادشده دربرخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز در بازار بودیم. امروز (سه‌شنبه) فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته‌بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته‌بازی گفته است:‌ در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده است، این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است، این سیاست را از فردا (چهارشنبه) نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

همتی از مبادله ۱۰۰میلیون دلاری به‌صورت روزانه در سامانه نیما خبر داده و اعلام کرده است: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به‌خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته به‌طور میانگین، روزانه، در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید دارد: ارز به‌عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی‌تأثیر از سایر بازارها نمی‌باشد و اثرات سرریزی بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای  تعادل بازارها به‌کار خواهد بست.

همتی تصریح کرده است: همزمان، با اینکه بانک مرکزی کنار دولت محترم آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچ‌کدام از برنامه‌ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکند و پایه پولی را تحت تأثیر قرار ندهد تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف‌گذاری‌شده حرکت نماید.

انتهای پیام

برچسب‌ها