استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) خون قلب مبارکش را هدیه داد تا مردم زمان خودش و نسل های آینده را نجات دهد، گفت: فلسفه قیام کربلا نجات بشریت از جهالت هوای نفس بود.

قیام کربلا، نجات دهنده بشریت از جهالت هوای نفس بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام اکبر فرجام، استاد حوزه علمیه در ویژه برنامه تبلیغی مذهبی دهه دوم ماه محرم الحرام در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد که به صورت تصویری برای زائران پخش شد، اظهار کرد: در مکتب اسلام خداوند معارف غنی را در اختیار انسان ها قرار داده است تا با بهره گیری از آن مسیر درست را انتخاب کنند.

وی صحیفه سجادیه را یکی از گنجینه های معرفتی برشمرد و با بیان بخشی از دعای امام سجاد(ع) پیرامون زدودن اندوه‌ها در دعای ۵۴ صحیفه سجادیه که می فرماید: «یَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ کَاشِفَ الْغَمِّ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی؛ ای زایندۀ اندوه و برطرف‌کنندۀ دلتنگی و غصّه! ای بخشاینده در دنیا و آخرت و مهرورز در هر دو جهان! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و اندوه مرا بزدای و دلتنگی و غصّه‌ام را برطرف کن»، گفت: حضرت علی بن حسین(ع) در قالب دعا راه کسب معرفت، شناخت و عمل را در عرصه های مختلف زندگی برای ما ترسیم کردند.

فرجام دعا و زیارت نامه هایی همچون جامعه کبیره، امین الله و اربعین را از دیگر گنجینه های معرفتی برشمرد و تصریح کرد: زیارت اربعین نشان دهنده مسیر سیدالشهدا(ع) و پیامدهای واقعه کربلا است.

وی با بیان اینکه در زیارت اربعین می‌خوانیم : «امام حسین(ع) خون قلبش را در راه تو داد (و نهایت ایثار و فداکاری را کرد) تا بندگانت را از جهل ونادانی و حیرت و سرگردانی نجات دهد»، افزود: مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) است که در این زیارت به آن اشاره شده است.

این استاد حوزه علمیه  با اشاره به اینکه سیدالشهدا(ع) در درجه عالی خیرخواهی بشر قرار گرفته اند، اظهار کرد: امام حسین(ع) با قول، فعل، کلام و خون مسیر درست را نشان داد و با خون خود راه خدا را آشکار ساخت و طریق خیر و صلاح را به مردم دنیا نمایاند.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه نهضت سیدالشهدا(ع) مملو از کمال انسانیت است، گفت: امروز بشر بیش از هر زمانی نیازمند پیام های عاشورا است بنابراین باید درس های انقلاب کربلا را به صورت عملی در زندگی پیاده کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها